CITAT (EKLO @ 03-11-2013, 19:19)

Min fråga blir väl snarast: Kan någon sort må illa av att behandlas som jag föreslår?
tacksam för erfarna tips!
Det korta svaret är, nej ingen sort mår illa av att behandlas på det sättet. Det förutsätter förstås att vi talar om just perenner som är härdiga där vi bor.
Jag sår ofta det jag har i perennväg redan på hösten. Men några saker måste man se upp med eftersom krukorna får stå så länge utomhus. Det ställer större krav på att såjorden är stabil, annars kanske den blir väl kompakt under vintern och inte så bra för fröerna att gro i, speciellt små fröer. Så att blanda ut med lite extra perlit/småleca/grus kan vara bra. En del växter som inte behöver kyla kan vara väldigt kvicka att gro om det blir blir lite varmt några dagar för att sen frysa ihjäl när vädret få bakslag. Så det är bra att ställa krukorna så inte den allra första vårsolen når dem, den lilla jordvolymen i en kruka värms upp mycket lättare än marken i största allmänhet. Händer inte ofta men har hänt mig. Ibland är inte det nån katastrof heller, eftersom det oftast inte handla om att 100% av fröerna grott i förtid, utan det kan komma en ny omgång groddar senare. Det största hotet mot utesådder är för mycket regn i krukorna, kan göra så att fröerna helt enkelt flyter bort, eller att miljön blir för sumpig. Så regnskydd är bra. Djur, både vilda och tama, kan också störa ordningen genom att kliva i krukorna eller äta upp fröerna, och plocka bort etiketter... Så lite fiberduk eller nät över kan vara bra. Hindrar också ogräsfröer från att slå sig ner i krukorna och lurar en att tro att nåt fint är på gång

Grädfibblan är väldigt kortlivad hos mig, närmast att betrakta som sommarblomma. Och praktvädden (Scabiosa atropurpurea ) är väl ingen perenn överhuvudtaget?
Just ja, en sak till; det är lätt att glömma bort att hålla koll på så att krukorna inte torkar ut på våren, om det först gror och sen torkar är det kört. Så ställ inte krukorna på en plats som du sällan går förbi