EKLO
Hej,

Jag är ju rätt ovan vid perenner, men mer och mer road.

Förrförra året sådde jag bl a praktvädd och blå gräsfibbla - inne under lysrör. De tog sig fint, och faktiskt blommade båda sorterna (men inte alla plantorna) ute i rabatterna redan första sommaren!

Men förra vintern/våren dog de.

Vill gärna ha dem och fler sorter - undrar om man (för enkelhetens och platsbristens skull) kan så alla sorters perenner i kruka nu, placera utomhus och lgga snö över om det blir nån snö (zon 1-2). På vissa sorter står det köldbehandling, på andra inte.

Min fråga blir väl snarast: Kan någon sort må illa av att behandlas som jag föreslår?

tacksam för erfarna tips!
Eva 33c
CITAT (EKLO @ 03-11-2013, 19:19) *
Min fråga blir väl snarast: Kan någon sort må illa av att behandlas som jag föreslår?
tacksam för erfarna tips!

Det korta svaret är, nej ingen sort mår illa av att behandlas på det sättet. Det förutsätter förstås att vi talar om just perenner som är härdiga där vi bor.
Jag sår ofta det jag har i perennväg redan på hösten. Men några saker måste man se upp med eftersom krukorna får stå så länge utomhus. Det ställer större krav på att såjorden är stabil, annars kanske den blir väl kompakt under vintern och inte så bra för fröerna att gro i, speciellt små fröer. Så att blanda ut med lite extra perlit/småleca/grus kan vara bra. En del växter som inte behöver kyla kan vara väldigt kvicka att gro om det blir blir lite varmt några dagar för att sen frysa ihjäl när vädret få bakslag. Så det är bra att ställa krukorna så inte den allra första vårsolen når dem, den lilla jordvolymen i en kruka värms upp mycket lättare än marken i största allmänhet. Händer inte ofta men har hänt mig. Ibland är inte det nån katastrof heller, eftersom det oftast inte handla om att 100% av fröerna grott i förtid, utan det kan komma en ny omgång groddar senare. Det största hotet mot utesådder är för mycket regn i krukorna, kan göra så att fröerna helt enkelt flyter bort, eller att miljön blir för sumpig. Så regnskydd är bra. Djur, både vilda och tama, kan också störa ordningen genom att kliva i krukorna eller äta upp fröerna, och plocka bort etiketter... Så lite fiberduk eller nät över kan vara bra. Hindrar också ogräsfröer från att slå sig ner i krukorna och lurar en att tro att nåt fint är på gång smile.gif

Grädfibblan är väldigt kortlivad hos mig, närmast att betrakta som sommarblomma. Och praktvädden (Scabiosa atropurpurea ) är väl ingen perenn överhuvudtaget?

Just ja, en sak till; det är lätt att glömma bort att hålla koll på så att krukorna inte torkar ut på våren, om det först gror och sen torkar är det kört. Så ställ inte krukorna på en plats som du sällan går förbi smile.gif
EKLO
Tack för utförligt svar, Eva - då förstår jag!
Den vädd jag sådde skulle vara perenn, enl. impecta, men kanske ger jag den i hasten fel namn här (har inte fröpåsarna här).

Risken här i zon 1-2 skulle möjligen vara att de gror för hastigt under hösten, här är ännu över 10 grader många dagar. Antar att jag gör bäst i att vänta tills det mer stabilt drar sig nedåt?
Eva 33c
CITAT (EKLO @ 04-11-2013, 10:53) *
Risken här i zon 1-2 skulle möjligen vara att de gror för hastigt under hösten, här är ännu över 10 grader många dagar. Antar att jag gör bäst i att vänta tills det mer stabilt drar sig nedåt?

Det låter som en bra idé tycker jag. För säkerhets skull.
kerstin z5-6
Håller med , ställ inte ut för tidigt. Skydda mot fåglar och alltför mkt väta.
Perenn vädd heter ofta
Scabiosa caucasica och är härdig till z 6.

´Själv sätter jag bara ut de som behöver kyla dvs de kallgroende som behöver en kylig period för att gro.
EKLO
Tack för svar!
Egentligen har jag de sista två somrarna tänkt att jag skulle så de varmgroende redan i juli, men det funkar aldrig - som om det där med sådd inte går att få in i skallen den tiden.

Är det annars en bättre idé?
kerstin z5-6
Finns ingen anledning att så dem i juli -de är sällan ens mogna då. Samla dem spara dem och sätt du dem om du föredrar det i sen april, början maj , så gror de när det är nog varmt och du behöver bara kolla vattning eller snarare bra fuktighet i ett par veckor. Inte ett helt år!
Jag förgror ju det mesta under lysrör pg klimatet och börjar med att ta in de förkylda som sattes ut i januari i mittenmars, sår de varmgroende senare -de växer oftast fort.
EKLO
Hej igen,

jag köper ju mina frön, det var därför jag tänkte på det där med att så på sommaren för att få bättre etablering på plantorna redan då, och blomning sommaren därpå.

Varför gör man inte så egentligen?
Eva 33c
Att så i juli är nog inte nån höjdare generellt. Det som gror då får en ganska kort sommar att växa till sig på inför vintern. Många perenner som blommar på våren och alltså har mogna fröer i juli tillhör gruppen som behöver en kallperiod innan de gror. På det viset kommer fröerna att ligga i jorden och vänta med grodd till våren därpå och få en lång tillväxt period. De perenner som blommar på sommaren har oftast inte mogna fröer förrän framåt hösten i alla fall och dessa kommer som regel också att ligga i jorden och vänta på en varm vår. Även om de gror samma sommar och överlever vintern är de ofta inte tillräckligt stora för att blomma året därpå i alla fall. Eventuellt kan tvååriga växter sås i juli hos dig, och hinna få en tillräckligt stor bladrosett för att blomma efter vintern. Men jag tror att många perenner helt enkelt har en inbyggd mekanism för att kunna gro på våren. Undantag finns förstås alltid. Och ettåriga växter kan ju ofta gro närsomhelst, de duktigaste på det kallar vi oftast ogräs smile.gif
Kontentan är att du knappast har några fördelar med julisådd av perenner.
Själv sår jag det som behöver kyla under perioden oktober-mars, beroende på när jag har fått mina fröer. Det som inte behöver kyla sår jag i april. Jag sår alla perenner i krukor utomhus och tar inte in något. Platsen under lysrören tillhör grönsaker och sommarblommor....
kerstin z5-6
Även om du köper dina frö är frö som säljs så sent som i juni juli fjolårets fröportioner.

Årets är som sagt ännu inte insamlade. De nya sorterna och onlinekatalogernas uppdateringar brukar vara i dec-feb.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon