Full version: Citrussorter
Mattias_Göteborg
Tjena!
Jag införskaffade mig en lime och en citron från blomsterlandet, när de reade ut växterna för nån månad sen.
Jag har läst på olika forum att det finns olika sorter av citron och lime, och skulle gärna vilja veta vilken sort jag har köpt. Dels för nöjets skull och även vilken temperatur de trivs bäst i. Infogar 2 filer, ser någon vilken sort respektive bild är så får ni gärna tipsa mig. Frågade försäljarna på blomsterlandet men de visste så klart inte.
mvh Mattias
Chili Linkan
Det går tyvärr inte att se det så enkelt. Men det ser ut att vara fina plantor.
kentbra
Det finns tre olika frukter som går under populärnamnet lime.
Den vanligaste i svenska affärer är den stora sura utan kärnor som på portugisiska kallas limâo och på spanska limón sin semilla.
Det finns även en mindre men mer aromatisk med kärnor som på spanska limón agrio.
Den riktiga limen som är lite sötaktig, har kärnor och en liten pigg i änden, som en klementin, heter på portugisiska och på spanska lima.
Utöver dessa finns det en he del namngivna sorter. Men de skijler sig ytterst lite i utseende och smak.

Citronen kan delas upp i flera olika sorter, ofta beroende på odlingsområde. I Israel, Australien,Kalifornien, Sydafrika och Argentina odlas vanligen sorten Eureka, medan Lisbon odlas mycket iKalifornien, Argentina, Uruguay och Australien. ISpanien är Verna vanligast, medan Primofiori är näst vanligast. Femminello odlas mest i södra Italien. Det som skiljer de olika arterna åt är tjockleken på skalet, saftigheten, antalet kärnor och klyftor som naturligt finns i frukten, hur sura de är, när de mognar, hur pass tåliga mot kyla de är, hur mycket druvsocker de innehåller, dess resistens mot sjukdomar, och så vidare. Antalet årliga skördar varierar även mellan olika sorter. Den turkiska sorten Lamas och den cypriotiska Lapithkiotikiger en årlig skörd, till skillnad från Femminello som ger fyra skördar varje år, och dessa kallas beroende på skördetid olika saker: Primofiore skördas från september till november, Limoni skördas från december till maj, mellan april och juni skördas sortenBianchetti och mellan juni och september skördasVerdelli. Sorten Vernas skördas två gånger årligen. En annan vanlig sort är Reale.

Förutom dessa Lime och citron kan jag rekommende Kaffirlime.
Mycket trevligväxt och goda frukter.

Har man gott om plats är Pomelo värt att odla.

Som sagt var. Släktet med Cirus är ganska omfattande.
Apelsin (C. × aurantium Sinensis-Gruppen)
Alexandrakumquat (C. hindsii)
Bergamott (C. × limon Bergamia-Gruppen)
Blodapelsin (C. × aurantium Sinensis-Gruppen)
Blodgrape (C. × aurantium Paradisi-Gruppen)
Blondapelsin (C. × aurantium Sinensis-Gruppen)
Blondgrape (C. ×aurantium Paradisi-Gruppen)
Cabuyao (C. macroptera)
Chinotto (C. × aurantium Myrtifolia-Gruppen )
Citron (C. × limon)
Citrontörne (C. trifoliata)
Clementin (C. reticulata Clementina-Gruppen)
Etrogcitron (C. medica ssp. ethrog)
Fingercitron (C. medica ssp.sarcodactylis)
Grapefrukt (C. × aurantium Paradisi-Gruppen )
Kalamondin (C. × microcarpa)
Lime (C. ×aurantiifolia)
Limequat (C. ×floridana)
Limett (C. ×aurantium Limetta-Gruppen)
Medelhavsmandarin (C. reticulataDeliciosa-Gruppen)
Meyercitron (C. × meyeri)
Minneola (C. reticulatasmåcitrusgruppen, sorten 'Minneola')
Navelapelsin (C. × aurantium Sinensis-Gruppen)
Papeda (C. × hystrix)
Pomerans (C. × aurantium Amara-Gruppen )
Pompelmus Pomelo (C. maxima)
Rund kumquat (C. japonica)
Satsuma (C. reticulata Satsuma-Gruppen)
Småcitrus (C. reticulata)
Storcitrus (C. × aurantium)
Suckatcitron (C. medica)
Sweetie (C. ×aurantium Limetta-Gruppen 'Oroblanco')
Tahitiapelsin (C. ×taitensis)
Tahitilime (C. × latifolia)
Tangerin (C. reticulata Tangerina-Gruppen)
Tangor (C. × aurantium Nobilis-Gruppen)
Tangelo (C. × aurantium Tangelo-Gruppen)
Ugli (C. reticulata småcitrusgruppen, sorten 'Ugli')

Alexander-VG-zon3
Litar varken på skud eller wikipedia exakt när det gäller rätta namn,,

Här är min framställda lista från dom som döpt dom och vad man fått fram igenom forskning,, inga ''grupper'' som nog inte många citrus botaniker håller med om. http://flaxss.webs.com/citrusarterochhybrider.htm

Pomelo är ett vackert citrusträd men väldigt känsligt för svenskt klimat och svår att få frukt på,, om man nu inte har växthus, växtuterum, uppvärmd inglasad balkong.
achennum
Hej

Vet dere hvor man kan få kjøpt kaffir lime frø? Gjerne i norden. Eller går det an å få tak i en Kaffir lime og benytte frø fra den?

Hilsen Affen

ps: Jeg har fått en hvitløkplante i citrontrepotten... Lurer på om jeg skal la den stå smile.gif

Alexander-VG-zon3
Min Papeda får kärnor om några månader, frukterna håller på att mogna kan skicka frön/kärnor om du vill. Och då det är en art-citrus så är den sortäkta och är en av de mest blomvilliga från frösådd än andra.
Bassam
Hej

Du vet nu att man ska inte köpa växter utan namn, för att finns många sorter kommer varje dag, och det är stor skilnad mellan dem, några vill hå kalt väder och andra varm och skilnad mellan skötsel, namn är identifiera för växter, om man vet namn blir detta att man man på lätt sätt kan skaffa alla informationen om växter, så man behöver inte köpa växter från slarviga affärer.

H.Bassam
Mattias_Göteborg
Tjena!
Jag vet nu att jag har en Key lime och en citrus x limon. Ser man om dessa träd är ympade? Tar man alltså ett skott från en blommande sort man vill ha och ympar in i en härdigare stam ? blir trädet härdigare då och vad blir trädets sidoskott för sort?
Efter hur lång tid bör man plantera om i större kruka efter inköp?
Mvh Mattias
Alexander-VG-zon3
Man ser en knöl/knyta aningen vid ordytan eller upptill strax under kronan, där man ympar in ädelsorter (namnsorter). Ympunderlaget kan då vara av olika sorter/arter beroende på om man vill ha kalktålig citrus eller en som är tålig mot nematoder, svampsjukdommar på rötterna m.m. eller en som kanske är tåligare (härdigare) citrontörne och pomerans används ofta som ympunderlag. Är det under ympen blir det ympensskott och är det ovanför ympen blir det ädelsorten, detta får man tänka på vid beskärning. Vissa man köper är inte ympade utan sticklingsförökade både på gott och ont.

Till våren hade jag planterat om som man köpt nu. Köper du på senvåren, sommaren så kan man plantera om direkt om det behövs.
Mattias_Göteborg
Tjena!
Citronen verkar må rätt bra, den står fortfarande på min inglasade balkong med +9-10 och blommar. Key lime däremot rände iväg rejält i toppskott och blommade väldigt mycket när den kom in i +17-18, nu har nästan alla frukter ramlat av, väntar bara på att dom sista gör det med. Det kan ju bero på vad som helst förmodar jag?

Jag har blomsterlandets citrusnäring, som jag tror jag ska börja med i februari ? Räcker detta eller bör man gödsla med benmjöl/Biobact också, jorden borde väl bli väldigt livlös efter ett tag, eller håller citrusjorden såpas hög kvalitet ?

Har hört att man kan vattna med citronsyra för att sänka ph, hur mycket och ofta eller är det att glömma?
Alexander-VG-zon3
Står dom under extraljus ? för då kan det vara att limen saknar näring om den står varmt och ljust (och därför inte orkar bilda frukt).

Att citrusar tappar frukt (självgallrar) har att göra med att den inte orkar bära frukt av diverse orsaker. Fler lite/för mycket näring/vatten, ohyra, inte tillräckligt gammal/etablerad m.m. vissa orsaker är värre än andra.
Mattias_Göteborg
Tjena Alex!
Den står i ett stort söderfönster, ingen belysning.
kom dock på i sista minuten att man kanske skulle pollinera lite för dom, verkar som det kan varit felet eftersom den ej tappar fler nu, eller så var det gallringen smile.gif
Tack så mycket iaf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon