Jan af Lisö
04-11-2013, 20:11
[attachment=79236:IMG_2644x.JPG]

[attachment=79237:IMG_2645_x.JPG]
Visst är det kräftsår på mitt älskade Amorosa ?
Fundering: Skall grenarna tas bort nu eller skall jag vänta till en solig dag i april ?
Gossen Ruda
04-11-2013, 21:14
Jo, det ser ut som kräfta. Varför vänta? Det ger sjukdomen bara chans att sprida sig.
Jan af Lisö
05-11-2013, 10:48
Ruda
Det är lite så jag tänker, bli av med "skiten" så fort som möjligt.
Men å andra sidan så skrivs det att kräftsjuka träd skall beskäras soliga dagar, helst under JAS. Till JAS skall jag inte vänta ! Så kanske ta bort kräftsgrenen (som dessvärre är trädets topp) kommande helg, men lägga lite ympbalsam på snittet så att det inte funkar som inkörsport till mera kräftsporer ? Men å andra sidan så finns ju kräftan i hela trädet ??
Suck, mycket att tänka på.
Gossen Ruda
05-11-2013, 11:41
Jag har googlat lite men har inte fått klart för mig om det går att stoppa smittan i ett redan angripet träd genom kraftig beskärning eller om svampen redan infekterat hela trädet????? Om det är så behöver du inte ens beskära ditt träd, det kan leva med svampen länge ändå.
Jan af Lisö
05-11-2013, 11:54
Jag har tolkat det att kräftan finns i hela trädet och den kan inte stoppas, däremot så kan man sköta om trädet och på så sätt förlänga dess livs- och producerbarhetstid. Men dträdet blir aldrig lika stort och fint som det skulle ha blivit annars. Mitt träd är 11 år gammalt, ca 4m meter högt och gav i år ca 30 kg fantastiska äpplen.
Jag har tyvärr kall blålera under 20 cm matjord i min trädgård så det bllir tyvärr kräfta till slut, även med tanke på grannarnas kräfthärdar i närheten.
Däremot så måste jag fundera på om jag skall fortsätta med uppstamning av trädet nu när tillväxten blir sannolikt mycket sämre.
Hej
På grund av svampen attackerar rötter, så min förslag att ta bort träden snabbt, för att skydda andra växter, sporer sprider sig från sår området..
Bassam
Skulle kunna vara kräfta eller som vi kallar svampen Nectria galligena
Jag har klippt äppelträd i 20 år efter 10 år försökte jag experimentera för att reducera eller få bort svampen helt i södermanland där vi har ett fuktigt klimat. Först började jag beskära på olika tidpunkter på året det gav ett visst utslag men dock inte som förväntat och vi pratar här om 125-150 träd som har Nectria galligena efter 2 års försök kom vi fram till att inte beskära senare än juli, men vi var dock inte nöjda med vårar resultat på 5% förbättring på grenar 0,5-1,5.Troligtvis hade vi ärren efter lövfällning som kom och förstörde på hösten dock mycket svårt att eliminera. Vind fåglar ekorrar tar ju som bekant med sig sporer från träd i närheten.
Hade förresten ett rent skräck exempel där en kund matade fåglarna i äppelträdet. under senare år har vi lyckats rädda några träd då de har endast grenar upp till 1,5 cm som har eliminerats . det är dock lite jobb med.
det är viktigt att inte röra gren så mycket innan hantering stor risk för sporspridning därför därför har vi valt och bränna bort ytsporerna samt inkapsla de med lite kol från bränningen steg 1 -3
1 tag en tändsticka och bränn på själva såret
och gör det försiktigt så inga sporer blåser iväg från lågan kan var svårt då såren ofta är uppåt men det är viktigt. ibland får man hälla ett par droppar rödsprit och tända på
2 tag en mindre gasflaska som ger ca 3-4 cm låga bränn på såret svepande ca 20-30 sec se bara till att det inte veden blir för varm och smäller till och sprider sporer
3 svep försiktigt med lågan 10cm under samt ovan såret runt om grenen viktigt att det inte blir för varmt neråt
där du senare skall skära.Se också till att ha skydd mot värmen för intill liggande grenar och ha gärna plast på grenar som är under.
4 Plasta in såret med plast och tejp
5 Leta reda på hur långt svampen gått det gör du genom att skära var 5 cm åt gången om du ser att det finns svart brunt i veden är svampen där.
6 när du inte ser något svart eller brunt så ta till 5 cm ytterligare och hitta något bra ställe att beskära på tex en gren som är hälften så stor som huvudgrenen, lägg snittet bra så det kan valla över.
det är också viktigt att göra rent verktygen noga när du gör det sista snittet.
7 Bränn alla delar som du skurit bort
Allt detta fungerar förhållande vis bra när ett träd just blivit angripet
men man kan även prova på grövre grenar men då har angreppet ofta gått för långt.
Nu vet jag inte hur långt din kräfta gått men den ser inte så gammal ut om det nu är det. liknar inte något långtgående svampangrepp ,du har inte haft någon trädstör som legat imot och gnagt? hur tjock är grenen ?
Jan af Lisö
02-12-2013, 10:09
TOOIs, tack för ditt utförliga svar. Bilderna är på själva toppen av trädet, skulle gissa att det var förra årets tillväxt. Tjockleken under en centimeter.
När jag kollade trädet helgen efter så fanns det 5 stycken fula sår där på samma toppskott, därefter klippte jag bort ca 70 cm och förseglade med lacbalsam.
Därefter kollade resten av trädet noga, hittade inga flera säkra sår, tog bort ett skott till då det kanske fanns ett sår där, men det var svårt att tolka.
Skadorna kan inte vara fororsakade av något fysikst föremål.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.