Murphys garden
Hallå på er!
Denna höst är tydligen alldeles för varm.
Flera av mina lökar har börjat växa nu sad.gif
Jag har planterat allium av olika sorter,honungslök,krokus,narsisser,tulpaner,frittilarior, efter en titt i rabatterna nu på morgonen ser jag att flera av de lökar jag planterat har kommit upp, b.la pingst och påskliljor,någon allium,och iris hollandica.
Hur ska jag göra nu?
Dom kommer säkert inte hinna blomma innan vintern kommer,tror ni att man kan gräva upp dom och plantera dom i krukor och ta in och ställa i ett svalt rum? Kommer dom att blomma om jag gör så?
Dom kommer väl inte att blomma i vår om dom får stå kvar i rabatten under vintern,eller?
Jag vet ju att man ska plantera tulpanlökar senare,men påsk,pingst och andra liljor står det ju att man ska sätta så snart man köpt dom.
En mycket märklig höst vädermässigt är det iallafall här i skåne,jag plockar fortfarande jordgubbar och sparris plantan har det kommit 3 små sparrisar från!
Tacksam om någon vill ge mig råd hur jag ska göra med de lökar som kommit upp.
Önskar er alla en trevlig dag!
ingrids
Det är helt normalt att vårlökar tittar upp redan på hösten. De klarar sig bra över vintern och brukar blomma när de ska.
Bassam
Hej

För säkerhetskull kan du ta ut dem från marken och lägga i låda som har torr sand och torr strötorv och täcka dem med sand, sen kan du lägga låda i plats som har
+5 - +10 med frostfri, och ger inte dem vatten, sen du kan tillbaka dem till marken under våren när risken till frost borta.

Bassam
Anki V
Nej, nej, ta inte upp dom. Det är som ingrids säger fullständigt normalt att vårlökarna titta upp redan nu. De ligger och lurar men vet precis när det är dags att börja växa på allvar.
kerstin z5-6
helt normalt sådana är dom smile.gif låt dem vara bara smile.gif
zissi
Då kanske det var snödroppar jag såg på en gräsmatta i går då. Såg dem bara på håll, men det såg precis ut som snödroppar.
Bassam
Hej

Ni tycker att de kan klarar sig ute, på den här sätt jag är med er.

H.Bassam
mojan
Kan bara instämma: Gör inget! Vårens lökar tittar alltid upp på hösten. Ingen fara, de blommar som de ska när våren kommer.
Peztis
Vet att mina pärlhyacinter alltid sätter igång på hösten, dvs bladen kommer alltid upp. Sedan blommar de infernaliskt på våren varje år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon