Har varit på folktandvården i många år och fått mycket bra råd och hjälp av min tandläkare.
Tandhygienisten har också jobbat mycket och hjälpt till med tänderna.
Men de senaste fem åren har jag blivit betänksam hos tandhygienisten.
Reklam för flor tuggummi med prover, reklam för Lusterin och prov sköljning, reklam för Sensodin, allt efter vilka firmor som öser in reklam affischer och förvuxna reklamburka.
Reklamsnacket och promotandet har inkräktar på behandlingstiden ganska rejält tycker jag.
Tiden som läggs ned på att rengöra tänderna har minskat rejält och istället blir det medicin interljuver, snack och journal skrivande.
I dag fick jag veta att folktandvården bestämt att tandhygienisten skall göra tand undersökningen också!
Detta framkom när de glömt (!) att kalla mig och tider strulade, skulle kunna få en tid i till våren ...
Oj och jag som inte har förtroende för tandhygienisten.
Hur är det i övriga landet undras?
Jubbe063
06-11-2013, 16:43
Inget att klaga på hos min tandläkarmottagning (privat).
I o f s gör tandsköterskan det mesta jobbet och tandläkaren kikar bara in för de mer avancerade sakerna samt lagningar etc, Tandhygienisten arbetar metodiskt:
1- Kolla av om allt fungerar och om jag har någon fundering.
2- undersökning allmänt
3- Mätning av tandfickor
4- rengöring
5- eventuell polering eller blästring efter mitt önskemål
Monarda
06-11-2013, 19:24
Jag går också privat men min tandläkare gör både undersökning och åtgärder som t e x tandsten och allt som behövs. Har aldrig varit hos hygienisten.
Flemming
06-11-2013, 20:32
Besöker/kallas en gång i halvåret och hon är en klippa,somnar nästan alltid i stolen och förra året tappade jag såväl magnetpennan som tumstocken ner på golvet utan att vakna...
Tyvärr skall hon snart gå i pension.
Journalföringen brukar hon sköta medan jag förtvillat försöker skölja bort den röda färgen som obarmhärtigt avslöjar mina missar med borsten.
Reklamen kommer i slutet av behandlingen och då får man två små provtuber med sig hem.
Colgatesäljaren har sålt in riktigt bra för hela hyllan ovanför receptionen är fylld med deras produkter,tidigare var det Pepsodent som delade plats med Sensodyne men dom har fått stryka på foten.
Avsatt tid 75 minuter och journal/reklam klaras av på max fem minuter,ungefär lika lång tid tar det att skriva ut "räkningen" för jobbet...
Tandläkaren/tandhygienisten är privat men vi får väl se när damen går i pension,kanske blir det folktandvården.
theseraphim
06-11-2013, 21:09
Har folktandvården och har alltid haft, hur nöjd dom helst och billigt dessutom. Ingen annan reklam än det lilla som står där de säljer tandkräm osv och inget säljsnack. Praxis där är att tandhygienisten gör alla rutinundersökningar och mindre grejer dels för att frigöra randläkarna(om jag går till akuten med en flis i fingret så behöver jag ju inte kirurgen för att ta bort den..:)plus att det kostar mindre att vara his hygienisten då deras timlön är lägre.
mormor mona
06-11-2013, 21:46
Tror det kan skilja sig mycket från kommun till kommun. Har själv erfarenhet av det.
FTV i ena kommunen har blivit rent ut sagt bedrövliga. Medan den i min nuvarande bosatta kommun är riktigt skickliga och desutom väldigt trevliga! Bemötandet inom vården är a och o för mig.
Kan dock infklika med att ingen av de folktandvårdenheterna prackat på mig reklam av ngn form.
skånepåg
08-11-2013, 10:54
Att kolla upp sina tänder 1-2 gånger om året skadar inte och få de rengjorda från plack och se sin tandstatus, efter många år av misskötsel och rotfyllningar och några tänder utdragna är jag rätt noga numera med min tandhygien.
Att borsta dem varje morgon och kväll är vanligt men skadar inte att göra det fler gånger som efter varje måltid men det gör inte jag ofta och nog inte många andra heller så därför finns det Listerine och tuggummi med flour jag använder istället samt tandtråd och plackers för att få bort lite tandsten mm. försiktigt, jag har även små miniborstar jag använder ibland på olika ställen
Nu har apoteket köp 3 produkter få den billigaste på köpet kampanj säkert på de flesta apotek så passa på och köp lite, tänderna ska man ha resten av sitt liv förhoppningsvis så lika bra att förebygga obehagliga tandläkare
Eva i Skåne
08-11-2013, 13:36
Jag har haft samma tandläkare i över tjugo år. eftersom jag haft tandläkarskräck var dom inte så vackra när jag kom till Lars, men han har botat både min tandstatus och tandläkarskräck. Dock har jag valt att han gör hela jobbet, även tandstensborttagning för att slippa konfronteras med nya skrämmande människor. Jag vet att det är lite dyrare hos tandläkaren, men det är mitt val.
theseraphim
08-11-2013, 14:02
CITAT (Eva i Skåne @ 08-11-2013, 13:36)

Jag har haft samma tandläkare i över tjugo år. eftersom jag haft tandläkarskräck var dom inte så vackra när jag kom till Lars, men han har botat både min tandstatus och tandläkarskräck. Dock har jag valt att han gör hela jobbet, även tandstensborttagning för att slippa konfronteras med nya skrämmande människor. Jag vet att det är lite dyrare hos tandläkaren, men det är mitt val.
Här hos Ftv har de faktiskt två stycken specialutbildade läkare för att hantera de med fobi/skräck. Själv har jag inte nyttjat dessa då jag tycker det är intressant att gå till tandläkaren men vad jag förstått är de riktigt duktiga. En liten kul anekdot är att min svärfar är kroniskt rädd för detta och har alltid förespråkat "privata duktiga tandläkare..." då de kan hantera hans rädsla. Ok enligt mig så jag frågade om de gör på något speciellt sätt? Jo jag får alltid en stesolidtablett innan..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.