|
Finns det någon fågelkunnig person här?
En koltrast, hona tror jag, flög in i min balkong i går em. Ett rejält tjong som hördes inomhus så min sambo kom rusande och undrade vad jag hade för mig.
På marken låg en fågel på rygg och andades så det syntes. Vi lät den vara ifred men höll ögonen på den från fönstret inomhus.
Efter nära 1 timme hade den satt sig upp och flyttat lite på sig.
En timme senare, när jag trodde den flugit iväg, hittade jag den intill huset.
Jag gick då ut med ett äpple som skrämde den så att den snabbt hoppade iväg en bit bort och satte sig i en rabatt.
Jag trodde då att den skulle piggna till och flyga iväg eftersom det inte verkade vara något fel på den. Men nu på morgonen satt den kvar i rabatten, vid liv.
Vad kan ha hänt med den och kan jag göra något?
Pius
Hasse_h
07-11-2013, 09:24
Hjärnskakning, nervskador i nacke eller rygg, bruten vinge etc. Samma sak har hänt på min inglasade altan, de ser inte glaset och flyger med full kraft in i det och dör eller blir dödligt skadade. Klistra på rovfågelsilhuetter på glasen så slipper man problemet och kanske räddar nån annan koltrast från att gå samma öde till mötes.
CITAT (Hasse_h @ 07-11-2013, 09:24)  Hjärnskakning, nervskador i nacke eller rygg, bruten vinge etc. Samma sak har hänt på min inglasade altan, de ser inte glaset och flyger med full kraft in i det och dör eller blir dödligt skadade. Klistra på rovfågelsilhuetter på glasen så slipper man problemet och kanske räddar nån annan koltrast från att gå samma öde till mötes. Ok. Balkongen är stor och i trä, så den kanske blev skrämd. Men det finns inget att göra för den stackars pippin.
Hasse_h
07-11-2013, 10:20
CITAT (Pius @ 07-11-2013, 09:35)  Men det finns inget att göra för den stackars pippin.  Nä, låt naturen ha sin gång. Kanske den återhämtar sig och får vara ifred för katter eller kråkor tills dess. Eller så dör den inom kort. De lever nära inpå oss, är tämligen orädda och modiga samtidigt som vi utsätter dem för olika faror. Glasrutor, balkonger, altaner, ja t.o.m. bärnät över jordgubbar och träd kan bli dödsfällor för koltrastar.
CITAT (Hasse_h @ 07-11-2013, 10:20)  Nä, låt naturen ha sin gång. Kanske den återhämtar sig och får vara ifred för katter eller kråkor tills dess. Eller så dör den inom kort. De lever nära inpå oss, är tämligen orädda och modiga samtidigt som vi utsätter dem för olika faror. Glasrutor, balkonger, altaner, ja t.o.m. bärnät över jordgubbar och träd kan bli dödsfällor för koltrastar. Sambon ringde och meddelade att av fågeln finns bara en fjäderhög kvar så förmodligen har någon katt tagit den av daga. Stackars pippi. Pius
malcolm
07-11-2013, 10:58
Här hemma har det hänt flera gånger att småfåglar flugit in i förnsterrutan till altandörren, det är fri sikt därifrån till vardagsrummet och fåglarna tror väl att det går att flyga rakt igenom huset. Numera har jag alltid persiennen nerdragen där för att skydda pippisarna, ingen fågel har dock dött av dessa kollisioner men de har varit tämligen omtumlade av krascherna.
Jag läste på Djurens Ö om hur man skulle gå tillväga när djur skadar sig, så nu är jag lite mer beredd om det händer igen.
Det stod att fåglar får hjärnskakning och att man försiktigt (vara rädd om huvudet) skulle lägga den i en kartong med lufthål och något värmande på "golvet" och låta den ligga där tills den piggnar till.
Mycket med de små liven.
Pius
sparvuggla
07-11-2013, 14:05
CITAT (Pius @ 07-11-2013, 12:10)  Jag läste på Djurens Ö om hur man skulle gå tillväga när djur skadar sig, så nu är jag lite mer beredd om det händer igen.
Det stod att fåglar får hjärnskakning och att man försiktigt (vara rädd om huvudet) skulle lägga den i en kartong med lufthål och något värmande på "golvet" och låta den ligga där tills den piggnar till.
Mycket med de små liven.
Pius Ja, och det ska vara kolmörkt i lådan. Det hade kunnat rädda koltrasten. Ofta räcker det att ha dom så över natten.
CITAT (Hasse_h @ 07-11-2013, 10:20)  Nä, låt naturen ha sin gång. Halaj! Ja, det är frågan, det. Om, i detta fallet, trasten inte har repat sig inom 15-30 min, är det inte bättre att hämta en spade och slå ihjäl den? Allt annat är djurplågeri. Det är inte kul att slå ihjäl ett djur, men om det är uppenbart att det är det bästa för den, får man banne mig stålsätta sig och göra det. Om man är en djurälskare. //T
kerstinbern
08-11-2013, 03:14
CITAT (Tapio @ 07-11-2013, 18:38)  Halaj!
Ja, det är frågan, det. Om, i detta fallet, trasten inte har repat sig inom 15-30 min, är det inte bättre att hämta en spade och slå ihjäl den? Allt annat är djurplågeri.
Det är inte kul att slå ihjäl ett djur, men om det är uppenbart att det är det bästa för den, får man banne mig stålsätta sig och göra det. Om man är en djurälskare.
//T 15-30 h, är u så fall den rimliga tidsmarginalen, annars så får man slå ihjäl ALLA fåglar som krockar med ett hus!
Halaj!
Ja, 15-30 min. var kanske lite väl tilltaget. Det borde räcka med 5 min. egentligen.
Annars kan man väl skita i alltihop, om man vill. För, som hasse antyder: naturen råder. Det finns en jämvikt, en balans. Som förvisso är dynamisk. Ett givet habitat kan bara härbärgera ett givet antal trastar. En trast mindre betyder bara lite mer ”lebensraum” för de trastar som inte krockade med ett hus.
Visst är döden tabubelagd i vårt samhälle. Att det gäller människor kan jag förstå, och acceptera. Det gäller numera också våra husdjur. Men när det också spiller över även på vilda djur, tycker jag inte att det är ok längre.
//T
sparvuggla
08-11-2013, 13:09
Det är självklart att man hjälper om man kan. Det är skönt att dom flesta har den inställningen. http://www.rattviksviltjour.se/hjalp-vad-gor-jag/
Jubbe063
08-11-2013, 14:07
CITAT (Tapio @ 08-11-2013, 12:36)  Halaj!
Ja, 15-30 min. var kanske lite väl tilltaget. Det borde räcka med 5 min. egentligen.
Annars kan man väl skita i alltihop, om man vill. För, som hasse antyder: naturen råder. Det finns en jämvikt, en balans. Som förvisso är dynamisk. Ett givet habitat kan bara härbärgera ett givet antal trastar. En trast mindre betyder bara lite mer ”lebensraum” för de trastar som inte krockade med ett hus.
Visst är döden tabubelagd i vårt samhälle. Att det gäller människor kan jag förstå, och acceptera. Det gäller numera också våra husdjur. Men när det också spiller över även på vilda djur, tycker jag inte att det är ok längre.
//T 5 minuter??? Du skojar. Ett djur som är omtumlad eller fått lite ont kan ligga still några timmar för att hämta andan utan att det för den skull skulle vara någon allvarlig skada på dem. Så att börja klappa ihjäl djur som inte ens är skadade känns väl lite väl magstarkt. Visst, ser man att de skadat sig svårt eller att de inte hämtar sig inom kort så är det ju mest humant att avliva dessa. Men att avliva en fågel efter fem minuter känns mer mordlystet än nödvändigt.
Halaj!
Bytesdjur i allmänhet, och fåglar i synnerhet gör allt, precis allt för att verka i god kondition, hur paj de än är. Att visa att man har en skavank drar till sig rovdjurs uppmärksamhet. En fågel kan verka vara helt ok en dag, men trilla av pinn (bokstavligen) nästa. Jag påstår: om en fågel inte står på benen inom fem minuter (den kan ju vara dödligt skadad ändå) lär den inte göra det inom fem timmar heller.
//T
Jubbe063
08-11-2013, 16:35
CITAT (Tapio @ 08-11-2013, 16:28)  Halaj!
Bytesdjur i allmänhet, och fåglar i synnerhet gör allt, precis allt för att verka i god kondition, hur paj de än är. Att visa att man har en skavank drar till sig rovdjurs uppmärksamhet. En fågel kan verka vara helt ok en dag, men trilla av pinn (bokstavligen) nästa. Jag påstår: om en fågel inte står på benen inom fem minuter (den kan ju vara dödligt skadad ändå) lär den inte göra det inom fem timmar heller.
//T Kan nog vara så i många fall. Men vet av erfarenhet att fåglar kan vara helt ok efter att ha fått vila en timme eller två.
Flemming
08-11-2013, 19:57
CITAT (Tapio @ 08-11-2013, 16:28)  Halaj!
//T Fågelskydd Spillepeng http://www.skof.se/fsk/spillepeng/index.php#smafaglarKenneth Bengtsson har nog lite bättre på fötterna,han hämtar fåglar på Djursjukhuset i Malmö för vidarerehabilitering på Spillepeng. Det var han som tipsade hur jag skulle göra med den förvirrade fågeln på riksväg 23 http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=112630&st=120Även den skadeskjutna gräsanden i stadsparken,hittar inte länken just nu,var han behjälplig och jag var själv på plats när han hämtade den... Gräsanden överlevde och släpptes några dagar senare... "Vanliga offer för fönster är diverse småfåglar, hornuggla, sparvhök, morkulla, gök och duvor. Ibland dör fågeln omedelbart, ibland flyger den vidare efter att ha suttit still en stund. Innan du ringer oss ber vi dig att ge den drabbade fågeln första hjälpen: Låt fågeln vila, gärna i en låda, i en eller ett par timmar.Överraskande ofta har du en frisk och kry fågel när du lättar på locket (gör detta utomhus). Då är saken klar. Är fågeln fortfarande oförmögen att flyga har den antingen skadat sig allvarligt eller så behöver den ytterligare en stunds vila. Ring oss för konsultation. Avlider fågeln har den sannolikt haft inre skador och varit bortom all hjälp."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|