lestranger
07-11-2013, 20:34
Jag kommer snart att flytta till en lägenhet med en liten trädgård (äntligen!). Just nu är större delen av den gräsmatta, och tills vidare kommer det vara så.
Jag läste på en egelsk site om att man genom att så in t.ex. ängsskallra kan få gräset att växa långsammare och kräva mindre omsorg. Men hur gör man i så fall?
theseraphim
07-11-2013, 22:22
Det finns idag färdiga mixer av tex ängsfröer som bman antingen blandar upp med gräsfrö vid anläggning eller så sprider man ut det på existerande gräsmatta. Om man gör det på existerande matta så är det bra att rugga upp den med en kratta innan eller lägga på lite toppdress så fröerna får det lättare att etablera sig. Sen kan man ju även köpa de fröer man vill och göra samma sak. Nelson Garden har ju även en "grässort" som egentligen är en klöver som inte blir högre än 5 cm plus den torkar inte lika lätt, grönt i fint som gräs men inte gräs helt enkelt.
*Stintan*
08-11-2013, 21:09
Risken är väl att den etablerade gräsmattan kväver det man sår in. Därför rekommenderas väl att man gräver bort befintlig grässvål, fyller på jord innan man sår nya fröer.
Jag har planer att så in lågväxande polejmynta på en bit där det annars växer väl mycket mossa och även kvickrot, får se hur detta går. I det här faller går det utmärkt att med händerna riva bort mossan o så in, men det får man göra innan kvickroten börjar växa på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.