Crassula
07-11-2013, 22:21
Jag odlar tomater gurka och paprika i ca. 70 hinkar a. 8 liter styck.
Finns det ngn. som kan tipsa hur jag återanvänder denna jord.
Kan man blanda den med hästskit och återanvända jorden år efter år?
Tacksam för svar.
kerstinbern
08-11-2013, 03:22
Om du kan ordna en kompost och blanda där och inte återanvända samma jord redan året efter så vore det bättre. Annars finns det ökad risk för sjukdomar och parasiter
Hej
om dina tomater växter fick inte sjukdomar och parasiter under säsongen, så du kan använda gamla jord om du blandad de med kompost eller med naturliga gödsel son hönsgödsel, kogödsel, och kogödsel.
H.Bassam
Om du vill prova en annan sorts kompost, du kan test bokashi.
Man "förnyar" jorden med bokashi, jag har kört i två säsonger nu, det funkar jätte bra, och jag behövde inte köpa jord alls i år.
Det finns mycket info på bokashi.se, och även här på odla, sök bara på bokashi.
Det krävs lite pyssel dock om du ska börja (ordna hink med lock, och köpa bokashi strö på nätet).
När jag började, fick jag några 10-liters hinkar (gratis) från pizzarian, att testa mig fram med minimal initial kostnad.
Efter ett år köpte jag "riktiga" bokashi hinkar med kran eftersom jag bestämde mig att fortsätta...
I alla fall, med bokashi köksavfall (dvs komposten), när den är färdig att använda, varvar man den bokashi komposten med gammal jord, i hinkar eller säckar, och efter några månader är den färdig att plantera i.
Det går fortare på sommaren.