Full version: Härdigaste myntväxt
kimbis
Hej!

Jag har inte riktigt försökt odla mynta tidigare eftersom jag använde inte så mycket. Nu vill jag ha mycket under vintertiden och har läst olika åsikter om mynta inomhus. På en trädgårdsbutik fick jag veta att det inte skulle gå alls nu, vilket jag tycker låter konstigt om man är noga med extra ljus, m mera. Min erfarenheter (fast det gäller just utomhus) har varit att det inte är särskilt känslig.

Jag såg att många samla mynta. Vilka är de härdigaste?
Vad gör ni under vinter?
Finns det odlare man kan köper sticklingar från?

Tack för alla svar och hjälp!
Peztis
Ja, tänk dig för innan du introducerar mynta i trädgården. Jag tog en liten tuva kungsmynta (oregano) från mitt föräldrahem och den har nu spritt sig över hela min trädgård. Luktar ju gott när man klipper gräset men inget skoj när det kväver annat man vill ha kvar.

De kryddor man kan köpa i matvarubutiken brukar vara uppdragna hydroponiskt (el vad det nu heter, vattenodling i alla fall) och kan därför vara svår att få att överleva inne.

Du kan ju även prova att dra upp som fröplantor.

Välkommen till Odla med ditt första inlägg!
Ålgryte
Temynta monarda var min första mynta som jag köpte från Odla som stickling (bild lånad från Impecta). Den planterade jag i en egen rabatt eftersom jag också läst att myntor sprider sig ohejdat.
Nu har jag lärt mig att denna inte är en riktig mynta och den har inte alls spridit sig men blommat vackert och luktar gott! Dock har jag inte använt den vare sig till te el i matlagning som Odla föreslår...och senaste sommaren blommade den inte alls så flitigt som tidigare. Kan det ha berott på värmen och torka? g.gif Hoppas att den kommer igen nästa år med sina fantastiska blommor!

Därefter har jag skaffat fler olika myntor: Chokladmyntan som jag hade i en stor kruka på balkongen överlevde dock inte sin första vinter och året därpå grävde jag ner i trädgården den nya pepparmyntan och chokladmyntan med sina resp krukor.
Någon sa att det fanns risk för att de korsbefruktade sig och därför är de numera långt ifrån grannar! wink.gif

I våras köpte jag på plantagen en äppelmynta och en annnan chokladmynta - visste inte att det fanns olika...
Årets chokladmynta revar sig ngt otroligt! Jag har den i en stor kruka på terrassen och den slingrar sig nerför krukan! Bladen har jag använt i bl.a kladdkaka! 000.gif

Äppelmyntan har blommat ihärdigt men det har inte chokladmyntan. De har varit lätta att ta sticklingar av och jag hoppas att de överlever vintern!

Kungsmynta finns sen tidigare i trädgården och blommar sirligt. Jag upplever inte att den sprider sig annat än i den sk. gräsmattan där den misshandlas av klipparen...
kimbis
Tack så mycket för era svar! thanks.gif

Jag har ingen trädgård tyvärr. Det blir balkong och inomhus bara. Jag kände några i mitt hemland som fick mynta i grasmattan och det blev helt galna..haha! Det var därför jag blev så förbryllad över att det kanske skulle inte överleva vinter inomhus. Jag har i alla fall extra ljus till köksväxterna.

Jag ska verkligen försöka få tag på några växt på våren. Jag åt inte så mycket mynta tidigare, utan mestadels citronmeliss. Nu vill jag ha mycket till frukt och grönsaksjuicen. Tycker äpplemynta låter spännande och såg nyss att det finns en bananmynta!
Eva i Västerås
Kungsmynta är inte heller mynta!
Och den sprider sig, ja, men med sina otaliga frön.

Av riktiga myntor så tycker jag de rena arterna övervintrar bäst.
Brokig äppelmynta går inte hos mig. Chokladmynta inte heller.
Grönmynta, pepparmynta, marockansk mynta klarar vad som helst verkar det som. Och dom sprider sig!
Med rotskott i markytan. Och med frön. Och dom parar sig hur som helst med varandra om dom får blomma och sätta frö. Avståndet ska nog vara större än i olika ändar av trädgården, med tanke på hur förtjusta bin är i deras nektar. Fast äkta pepparmynta ska visst vara steril.
buffy
Kungsmynta är (en slags) oregano. Men den är trevlig ändå. Där jag bor sprider den sig ngt alldeles väldigt.

Jag tycker om när växter sprider sig och gillar därför olika myntor. Mina kaniner är väldigt glada för mynta.
kimbis
Tack!
Jag ska kolla upp den också. Ser fram emot vår, det ska bli spännande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon