Temynta monarda var min första mynta som jag köpte från Odla som stickling (bild lånad från
Impecta). Den planterade jag i en egen rabatt eftersom jag också läst att myntor sprider sig ohejdat.
Nu har jag lärt mig att denna inte är en
riktig mynta och den har inte alls spridit sig men blommat vackert och luktar gott! Dock har jag inte använt den vare sig till
te el i matlagning som Odla föreslår...och senaste sommaren blommade den inte alls så flitigt som tidigare. Kan det ha berott på värmen och torka?

Hoppas att den kommer igen nästa år med sina fantastiska blommor!
Därefter har jag skaffat fler olika myntor: Chokladmyntan som jag hade i en stor kruka på balkongen överlevde dock inte sin första vinter och året därpå grävde jag ner i trädgården den nya pepparmyntan och chokladmyntan med sina resp krukor.
Någon sa att det fanns risk för att de korsbefruktade sig och därför är de numera långt ifrån grannar!
I våras köpte jag på plantagen en äppelmynta och en annnan chokladmynta - visste inte att det fanns olika...
Årets chokladmynta revar sig ngt otroligt! Jag har den i en stor kruka på terrassen och den slingrar sig nerför krukan! Bladen har jag använt i bl.a kladdkaka!
Äppelmyntan har blommat ihärdigt men det har inte chokladmyntan. De har varit lätta att ta sticklingar av och jag hoppas att de överlever vintern!
Kungsmynta finns sen tidigare i trädgården och blommar sirligt. Jag upplever inte att den sprider sig annat än i den sk. gräsmattan där den misshandlas av klipparen...