Flemming
Har sedan 1989 en Yuccapalm/Yucca elephantipes,den har numera två avkommor,varav den senaste luktar mögel från toppen dvs.där dom nya bladet kommer fram...

Trodde det var jorden så allt ner till botten av den självvattnande åkte ut och in kom nytt material såsom jord och Leca.
Nöjd och belåten står jag och tittar på växten men tycker mig ändå känna doften av mögel,snusar igenom växten och hittar platsen för den otrevliga doften...

Växten är riktigt grön och fin,inga blad som är dåliga,den växer i en rasande takt och moderplantan,liksom den andra avkomman är helt doftfria.
Rötterna är välutvecklade och helt luktfria.

Nu är frågan,vad kan det vara för en doft,jag ser ingen antydan till mögel eller annat som kan lukta nere i kronan.

Någon som har en gissning eller ett säkert svar ?
samse
CITAT (Flemming @ 08-11-2013, 23:00) *
Har sedan 1989 en Yuccapalm/Yucca elephantipes,den har numera två avkommor,varav den senaste luktar mögel från toppen dvs.där dom nya bladet kommer fram...

Trodde det var jorden så allt ner till botten av den självvattnande åkte ut och in kom nytt material såsom jord och Leca.
Nöjd och belåten står jag och tittar på växten men tycker mig ändå känna doften av mögel,snusar igenom växten och hittar platsen för den otrevliga doften...

Växten är riktigt grön och fin,inga blad som är dåliga,den växer i en rasande takt och moderplantan,liksom den andra avkomman är helt doftfria.
Rötterna är välutvecklade och helt luktfria.
Nu är frågan,vad kan det vara för en doft,jag ser ingen antydan till mögel eller annat som kan lukta nere i kronan.

Någon som har en gissning eller ett säkert svar ?

du kan kolla här mögel
Flemming
CITAT (samse @ 18-11-2013, 08:35) *
du kan kolla här mögel

Tack för länken Samse men inget i den texten passar så väldigt bra in på "mitt" problem...
Doften har börjat avta och växten gror något så otroligt snabbt,det ena bladet efter det andra kommer upp ur toppen.
Moderplantan och syskonet växer i normal takt så jag vet inte vad som är "felet" men slutar den bara att lukta,då är jag nöjd.
Alla bladen är gröna och stammen är felfri.
sparvuggla
CITAT (Flemming @ 27-11-2013, 23:41) *
Tack för länken Samse men inget i den texten passar så väldigt bra in på "mitt" problem...
Doften har börjat avta och växten gror något så otroligt snabbt,det ena bladet efter det andra kommer upp ur toppen.
Moderplantan och syskonet växer i normal takt så jag vet inte vad som är "felet" men slutar den bara att lukta,då är jag nöjd.
Alla bladen är gröna och stammen är felfri.

Som du säger i ditt första inlägg, det var nog jorden som luktade. Och självattnande kruka gör risken så mycket större då det är knepigare med vattningen, ofta blir det för blött en längre tid.
Både för jorden och nästan alla växter är det det bästa att jorden får torka upp mellan vattningarna.
Men du verkar ha löst det nu.
Hade själv en Yuccapalm som växte upp i taket, så jag fick ge bort den, trots att jag sågade ner stammen emellanåt, men nya skott kommer snabbt och det växer relativt fort.
Bassam
Hej
Yuccapalm/Yucca och liknade växter om vi plantera dem, i självvattnande luktar så på grund att vatten ta lång tid för att suga från rötterna, så blir vatten möglar

H.Bassam
Flemming
Sparvuggla och Bassam: Nix det är inte jorden,krukan,rötterna...
Doften kommer från växtens "tratt" och jag har tyvärr inte blivit av med doft helt och hållet.

Inget mer än en massa nya blad syns när man tittar ner i "tratten" och jag har använt det stora förstoringsglaset.

Det blir nog till av leva med ovissheten eftersom "ingen" har hört talas om problemet förut...

Den enda anledning jag skulle kunna gissa på är att växten producerar blad så pass snabbt att bladen inte hinner torka innan
det nästa tittar fram.
Bladen kommer inifrån växten och där måste det rimligtvis vara fuktigt,vilket gör att dom ligger emot varandra och så bildas det "mögel" vilket i sin tur gör att jag känner doften...

En teori men om det är sant dunno.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon