|
malcolm
10-11-2013, 10:02
Det har ju varit känt länge att paracetamol inte skall intas i samband med alkohol eller om man redan har försämrade levervärden.
Svårt det där när man inte kan äta annan värkmedicin än just paracetamol - så vitt jag vet.
mormor mona
10-11-2013, 10:41
Antar att det lär vara långa telefonköer till närliggande vårdcentraler idag. Jag känner folk som dagligen intar paracetamol och som påstått att det är helt riskfritt då jag haft invändningar mot det. Nåja, sunt förnuft någon?
CITAT (mormor mona @ 10-11-2013, 10:41)  Antar att det lär vara långa telefonköer till närliggande vårdcentraler idag. Jag känner folk som dagligen intar paracetamol och som påstått att det är helt riskfritt då jag haft invändningar mot det. Nåja, sunt förnuft någon? Sunt förnuft skriver du - jag vill påstå att det handlar om värk.
Tycker hela historien är felvinklad. ALLA läkemedel som intas under en kontinuerlig period, påverkar levern. När intaget upphör återtar levern oftast sina normala värden under förutsättning att du inte har andra skador på levern. Har du t.ex. alkoholskador, ska du inte inta Paracetamol alls.
Visst, man väljer, har man inte mer ont än man kan avstå så är det ju bra. Nu har alla inte den möjligheten och då är valet att ta läkemedel, lätt. Däremot kanske sjukvården ska sluta att "grunda med Paracetamol" inför en operation eller som komplement till andra läkemedel.
kerstinbern
10-11-2013, 11:07
CITAT (Carl @ 10-11-2013, 09:12)  Ja, eftersom artikeln är flera år gammal så har du säkert känt till det länge!
*Stintan*
10-11-2013, 11:28
Inget nytt under solen. är man storkonsument av paracetamol bör man kolla upp sina värden då och då. Av två onda ting väljer i alla fall jag det minst onda.
Det handlar ffa om risken med att överdosera paracetamol. Maxintag är 8 tabletter, överskrider man detta ökar risken för irreversibel leverskada. Samtidig alkoholintag skall absolut undvikas. Det finns tydligt angivet i bipacksedeln vad man ska tänka på och vad man skall undvika. Ofta tar man Paracetamol i kombination med annat smärtstillande ex Ipren. Intressant att veta är att alla läkemedel har både önskade och oönskade effekter, till och med Placebo. Kan vara bra att veta
mormor mona
10-11-2013, 12:59
CITAT (gunsta @ 10-11-2013, 10:48)  Sunt förnuft skriver du - jag vill påstå att det handlar om värk. Tar man smärtstillande så borde man förstå att det inte kan vara bra för levern, precis som med de flesta läkemedel. Risken finns alltid. Snarare att brukare tar på sig skygglapparna för att de inte orkar inse fakta. Jag tror att man kan råda bot mot smärta på andra sätt, genom viss typ av massage, avslappningsövningar, akupunktur mm. Huvudvärk brukar oftast orsakas av ickesjukdomsreletarade symtom utan snarare pga stress, vattenbrist, sömnbrist. Tar man tag i de bitarna - stressa mindre, intag mer vätska, sov ordentligt- ja, då lär man märka skillnad! Alvedon tycker jag ska användas endast som febernedstättande medel.
CITAT (mormor mona @ 10-11-2013, 12:59)  Tar man smärtstillande så borde man förstå att det inte kan vara bra för levern, precis som med de flesta läkemedel. Risken finns alltid. Snarare att brukare tar på sig skygglapparna för att de inte orkar inse fakta. Jag tror att man kan råda bot mot smärta på andra sätt, genom viss typ av massage, avslappningsövningar, akupunktur mm. Huvudvärk brukar oftast orsakas av ickesjukdomsreletarade symtom utan snarare pga stress, vattenbrist, sömnbrist. Tar man tag i de bitarna - stressa mindre, intag mer vätska, sov ordentligt- ja, då lär man märka skillnad!
Alvedon tycker jag ska användas endast som febernedstättande medel. Det finns väldigt många andra smärttillstånd än de du beskriver, som behöver smärtstillande. Paracetamol är oftast en basmedicinering, sen finns det annat man kan behöva ta till förutom Panodil, Pamol; Alvedon och allt vad de heter. Det väsentliga är att 1 tablett innehåller Paracetamol 500 mg, max 8 st dag.
CITAT (Monaxe @ 10-11-2013, 12:41)  Det handlar ffa om risken med att överdosera paracetamol. Maxintag är 8 tabletter, överskrider man detta ökar risken för irreversibel leverskada. Samtidig alkoholintag skall absolut undvikas. Det finns tydligt angivet i bipacksedeln vad man ska tänka på och vad man skall undvika. Ofta tar man Paracetamol i kombination med annat smärtstillande ex Ipren. Intressant att veta är att alla läkemedel har både önskade och oönskade effekter, till och med Placebo. Kan vara bra att veta  Så är det. Inte ta mer än förskriven dos/dag. För dom flesta av oss, är det en självklarhet. Någonstans tror väl dom flesta som läser dagstidningar hört att ungdomar som kraftigt överdoserar paracetamol, är föremål för en levertransplantation.
mormor mona
10-11-2013, 13:12
CITAT (Monaxe @ 10-11-2013, 13:03)  Det finns väldigt många andra smärttillstånd än de du beskriver, som behöver smärtstillande. Paracetamol är oftast en basmedicinering, sen finns det annat man kan behöva ta till förutom Panodil, Pamol; Alvedon och allt vad de heter. Det väsentliga är att 1 tablett innehåller Paracetamol 500 mg, max 8 st dag. Jo men nu syftade jag enbart på 'klassikern' huvudvärk, precis som reportaget tog upp.
*Stintan*
10-11-2013, 13:18
De flesta som äter paracetamol har säkert värk någon annanstans än i huvudet.
CITAT (mormor mona @ 10-11-2013, 12:59)  Tar man smärtstillande så borde man förstå att det inte kan vara bra för levern, precis som med de flesta läkemedel. Risken finns alltid. Snarare att brukare tar på sig skygglapparna för att de inte orkar inse fakta. Jag tror att man kan råda bot mot smärta på andra sätt, genom viss typ av massage, avslappningsövningar, akupunktur mm. Huvudvärk brukar oftast orsakas av ickesjukdomsreletarade symtom utan snarare pga stress, vattenbrist, sömnbrist. Tar man tag i de bitarna - stressa mindre, intag mer vätska, sov ordentligt- ja, då lär man märka skillnad!
Alvedon tycker jag ska användas endast som febernedstättande medel. Jag förstår hur du menar - men så är det inte i mitt fall. Jag har två stora 'bovar' (sjukdomstillstånd) i min kropp - den ena värre än den andra. Ett av dessa 'tillstånd' styr den övriga medicineringen - jag kan inte ta annat mot smärta och värk än paracetamol vad jag vet - min läkare har inte tagit upp annat - jo Citodon - men den innehåller ju också paracetamol + kodein. Saker och ting är inte enkla - och livet är ju så. Lever man till kvällen får man var glad och tacksam  .
Jubbe063
10-11-2013, 13:43
Icke att förglömma är att även TENS-apparater har god effekt på postoperativ smärta, vissa kroniska smärtor, nervsmärtor, huvudvärk, muskelvärk, menssmärta, ledsmärtor av olika slag, reumatism, artrit samt fantomsmärtor.
Använder själv TENS HV6609 från Tic inköpt på Claes Olsson för några år sedan. Gillar nämligen inte att knapra piller och andra kemiska substanser.
TENS fungerar nog inte för alla, men värt att prova tycker jag.
TENS = Transkutan Elektrisk Nerv Stimulering.
Men även den har varningstext. absolut inte vid hjärtfel, graviditet, feber, högt blodtryck, hudallergi, epilepsi. försiktighet vid smärta i centrala organ.
Tacka vet jag vanligt Aspirin!  (dom få gångerna man behöver det)
Chili Linkan
10-11-2013, 16:04
Jag lider heldre än tar en huvudverkstablet oavsett innehåll. Gemensamt är att alla är giftiga och skadliga för levern bland annat. Och ja jag vet vad smärta är för har haft trasig rygg som behövt opereras men med alternativa behandlingar (osteopati) och ändrade kost/levnadsvanor har jag klarat mig från ett sådant otäckt ingrepp.
Och jag har ätit en hel del olika värktabletter så jag har märkt hur skadliga dem är för hälsan, jag anser att man bör hitta roten till problemet och börja där. Att lindra symptomen utökar och förlänger bara lidandet.
kerstin z5-6
10-11-2013, 16:16
Problemet med paracetamol är att förgiftningsgränsen med ev leverskada som följd, ligger så nära rekommenderad maxdos gräns. Så är inte fallet med tex acetylsalicylsyra. Paracetamol brukar inte ge magproblem, de flesta astmatiker och allergiker tål dem,(vilket inte är fallet med acetylsyrabaserade tabletter,) det ges till små barn osv vilken gör att de lätt får en ofarlighetsstämpel på sig.
Har man smärta sker läkning långsammare , personen blir utmattad och får mer värk osv , att avstå när man har ont som du Gunsta är inte rekommendabelt. Håller man sig till eller under rek maxdos är det oftast helt ok
Och detta är ju inget nyhet" direkt.
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-11-2013, 16:16)  Problemet med paracetamol är att förgiftningsgränsen med ev leverskada som följd, ligger så nära rekommenderad maxdos gräns. Så är inte fallet med tex acetylsalicylsyra. Paracetamol brukar inte ge magproblem, de flesta astmatiker och allergiker tål dem,(vilket inte är fallet med acetylsyrabaserade tabletter,) det ges till små barn osv vilken gör att de lätt får en ofarlighetsstämpel på sig.
Har man smärta sker läkning långsammare , personen blir utmattad och får mer värk osv , att avstå när man har ont som du Gunsta är inte rekommendabelt. Håller man sig till eller under rek maxdos är det oftast helt ok
Och detta är ju inget nyhet" direkt. Nej Kerstin jag använder paracetamol (Alvedon) varje dag - kan inte avstå från den medicinen. Dock äter jag inte max-dos.
Själv står jag ut med en lätt huvudvärk men inte när lederna börjar värka. Då är en tablett av nöden. Tror inte folk knaprar piller i parti och minut. Blir för dyrt om inte annat. Man får nog väga nyttan mot riskerna helt enkelt. Då är jag mer orolig över många läkares frikostiga förskrivning av antibiotika. Det kan stå oss dyrt längre fram.
kerstin z5-6
10-11-2013, 17:46
CITAT (gunsta @ 10-11-2013, 16:31)  Nej Kerstin jag använder paracetamol (Alvedon) varje dag - kan inte avstå från den medicinen. Dock äter jag inte max-dos. Jag förstår vad du pratar om , när jag bröt bägge armarna i somras och inget av brotten gick att gipsa=stabilisera ,var smärtan outhärdlig tom efter 8 citodon/dygn. Så svår värk går inte att bara ignorera nu klarar jag mej med 2-4 vanliga Alvedon/dag.
Skruttis
10-11-2013, 17:49
CITAT (Chili Linkan @ 10-11-2013, 16:04)  Jag lider heldre än tar en huvudverkstablet oavsett innehåll. Gemensamt är att alla är giftiga och skadliga för levern bland annat. Och ja jag vet vad smärta är för har haft trasig rygg som behövt opereras men med alternativa behandlingar (osteopati) och ändrade kost/levnadsvanor har jag klarat mig från ett sådant otäckt ingrepp.
Och jag har ätit en hel del olika värktabletter så jag har märkt hur skadliga dem är för hälsan, jag anser att man bör hitta roten till problemet och börja där. Att lindra symptomen utökar och förlänger bara lidandet. Det är bara det att en del av oss vet redan om vad roten till problemet är, och det finns inget annat att göra än att försöka lindra symptomen. Personligen tar jag hellre "skadliga" mediciner och har ett liv - om än begränsat - än att helt undvika dem och ha så ont överallt att jag inte orkar leva. Om det sedan innebär att jag förkortar mitt liv med något år, det spelar faktiskt ingen roll för mig. Om några sedan kan lösa sina problem på andra sätt t ex via kosten så är det ju jättebra för dem.
Väljer också att lindra, när det nu inte går att bota. Visst har det hänt att jag överdosserat, men tröstar mig med, att jag inte dricker. Så det går på ett ut om jag någon gång tar mer än 4/dygn.
Irene_L
10-11-2013, 18:31
CITAT (Skruttis @ 10-11-2013, 17:49)  Det är bara det att en del av oss vet redan om vad roten till problemet är, och det finns inget annat att göra än att försöka lindra symptomen. Personligen tar jag hellre "skadliga" mediciner och har ett liv - om än begränsat - än att helt undvika dem och ha så ont överallt att jag inte orkar leva. Om det sedan innebär att jag förkortar mitt liv med något år, det spelar faktiskt ingen roll för mig. Om några sedan kan lösa sina problem på andra sätt t ex via kosten så är det ju jättebra för dem. Precis...så är det för mig också!
CITAT (Skruttis @ 10-11-2013, 17:49)  Det är bara det att en del av oss vet redan om vad roten till problemet är, och det finns inget annat att göra än att försöka lindra symptomen. Personligen tar jag hellre "skadliga" mediciner och har ett liv - om än begränsat - än att helt undvika dem och ha så ont överallt att jag inte orkar leva. Om det sedan innebär att jag förkortar mitt liv med något år, det spelar faktiskt ingen roll för mig. Om några sedan kan lösa sina problem på andra sätt t ex via kosten så är det ju jättebra för dem. Kan bara nicka instämmande. Om mitt liv förkortas med några år kvittar om jag sedan kan leva mina år på ett bra sätt. Vad skulle det bli för liv om jag tänker på att leva till jag är 82 i stället för 80 om alla övriga åren inte blir något liv alls.
kerstin z5-6
10-11-2013, 19:20
CITAT (pejori @ 10-11-2013, 18:04)  Väljer också att lindra, när det nu inte går att bota. Visst har det hänt att jag överdosserat, men tröstar mig med, att jag inte dricker. Så det går på ett ut om jag någon gång tar mer än 4/dygn.  Då antar jag du menar 1 grams tabletter ? Inte 500 mg ?
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-11-2013, 19:20)  Då antar jag du menar 1 grams tabletter ? Inte 500 mg ? Ja...
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-11-2013, 17:46)  Jag förstår vad du pratar om , när jag bröt bägge armarna i somras och inget av brotten gick att gipsa=stabilisera ,var smärtan outhärdlig tom efter 8 citodon/dygn. Så svår värk går inte att bara ignorera nu klarar jag mej med 2-4 vanliga Alvedon/dag.  Oj Kerstin - 8 Citodon/dygn - ja då har man ont - jag äter en konstant dos 6 Alvedon varje dag, vill inte ta mer - blir det värre vilket det ibland kan bli då har jag Citodon att ta till, men då måste jag tänka på att byta ut Alvedon mot Citodon annars blir det för mycket paracetamol. Skönt att du har blivit bättre i värken. CITAT (Skruttis @ 10-11-2013, 17:49)  Det är bara det att en del av oss vet redan om vad roten till problemet är, och det finns inget annat att göra än att försöka lindra symptomen. Personligen tar jag hellre "skadliga" mediciner och har ett liv - om än begränsat - än att helt undvika dem och ha så ont överallt att jag inte orkar leva. Om det sedan innebär att jag förkortar mitt liv med något år, det spelar faktiskt ingen roll för mig. Om några sedan kan lösa sina problem på andra sätt t ex via kosten så är det ju jättebra för dem. Håller med dig Skruttis  CITAT (Alba @ 10-11-2013, 19:17)  Kan bara nicka instämmande. Om mitt liv förkortas med några år kvittar om jag sedan kan leva mina år på ett bra sätt. Vad skulle det bli för liv om jag tänker på att leva till jag är 82 i stället för 80 om alla övriga åren inte blir något liv alls.
mormor mona
10-11-2013, 21:01
CITAT (gunsta @ 10-11-2013, 13:25)  Jag förstår hur du menar - men så är det inte i mitt fall. Jag har två stora 'bovar' (sjukdomstillstånd) i min kropp - den ena värre än den andra. Ett av dessa 'tillstånd' styr den övriga medicineringen - jag kan inte ta annat mot smärta och värk än paracetamol vad jag vet - min läkare har inte tagit upp annat - jo Citodon - men den innehåller ju också paracetamol + kodein. Saker och ting är inte enkla - och livet är ju så. Lever man till kvällen får man var glad och tacksam  . Bra vitsat  Tråkigt att du är sjuk, finns det verkligen ingen annan form av smärtlindring än just medicinering i ditt fall? Själv lider jag av migrän men det preparat jag tar är då diklofinak- enda som hjälper! Har vissa gånger tagiit alvedon 2x500 mg, värken förvinner tillfälligt men är snabbt tillbaka igen. Så att använda alvedon när man har migrän är helt onödigt!(i mitt fall) så tar jag då hellre 1 tablett som inneh¨ller diklofenak (räcker med 1 sån tablett sen håller värken sig borta flera timmar el så förvinner det helt) än flera tabletter alvedon.
kerstin z5-6
10-11-2013, 22:14
Diklofenak är minst lika giftig om inte värre än alvedon
Jag skulle vara så oerhört tacksam om jag slapp äta värktabletter. Men olika smärttillstånd och sjukdomar gör att jag tyvärr inte har något val.
mormor mona
10-11-2013, 23:40
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-11-2013, 22:14)  Diklofenak är minst lika giftig om inte värre än alvedon Källa?
kerstinbern
11-11-2013, 04:06
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-11-2013, 22:14)  Diklofenak är minst lika giftig om inte värre än alvedon Bör verkligen inte tas under längre tid än nödvändigt.
mormor mona
11-11-2013, 11:13
CITAT (kerstinbern @ 11-11-2013, 04:06)  men vart står det att det att EN tablett 25mg diklofenak/24h är giftigare än 4000 mg alvedon/24h? Men bra att du länkade sidan! Diklofenak är betydligt skadligare än alvedon i sig, fanns så mycket annat som påverkade mycket negativt förutom levern. SOm tex högre risk för stroke, hjärtsvikt, ofrivillig barnlöshet, hjärtinfarkt. USCH! Stod även att man ska undvika dessa läkemedel när man ör äldre... Dock tar jag diklofenak högst en tablett en gång i månaden, ibland blir det 2 tabletter på en månad. Men i flörhållande till dosering så undrar jag vilket som är värst för levern.
kerstin z5-6
11-11-2013, 13:26
Det går inte att jämföra läkemedel på det sättet, diklofenak i dos 25 mg säger ingenting i jämförselse med 4gram Alvedon. De är två helt olika kemiska substanser. De verkar på helt olika sätt i kroppen.
Diklofenak bör överhuvudtaget inte intas om man har en nedsatt leverfunktion. Risken på allvarliga biverkningar även i normaldos är ju lång som en roman i Fass som du själv sett.
Inga läkemedel är ofarliga, om man bortser från c vitamin. Vid sjukdom handlar det ju om att välja det läkemedel som fungerar bäst just för dina symptom och ger minst biverkningar. Detta är också mycket individuellt.
mormor mona
11-11-2013, 20:53
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2013, 13:26)  Det går inte att jämföra läkemedel på det sättet, diklofenak i dos 25 mg säger ingenting i jämförselse med 4gram Alvedon. De är två helt olika kemiska substanser. De verkar på helt olika sätt i kroppen. Diklofenak bör överhuvudtaget inte intas om man har en nedsatt leverfunktion. Risken på allvarliga biverkningar även i normaldos är ju lång som en roman i Fass som du själv sett.
Inga läkemedel är ofarliga, om man bortser från c vitamin. Vid sjukdom handlar det ju om att välja det läkemedel som fungerar bäst just för dina symptom och ger minst biverkningar. Detta är också mycket individuellt. Ja då är ju bara nyhetsrepportaget ett skämt. För alla visste väl redan innan att alla mediciner (inkl. alvedon) mer eller mindre fräter på lever. Journalister alltså
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-11-2013, 17:46)  Jag förstår vad du pratar om , när jag bröt bägge armarna i somras och inget av brotten gick att gipsa=stabilisera ,var smärtan outhärdlig tom efter 8 citodon/dygn. Så svår värk går inte att bara ignorera nu klarar jag mej med 2-4 vanliga Alvedon/dag.  När jag mådde som sämst åt jag upp till 10 citodon på ett dygn. Värken lindrade men jag blev helt knäpp i huvudet - visste inte om jag satt på sängkanten eller låg i sängen ibland. Det var jättehemskt så jag minskade på tabletterna och fick stå ut med värken istället. Man måste bara få stilla värken. Man uthärdar inte annars. Så bra att du klarar dig på mindre nu.
mormor mona
11-11-2013, 21:29
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2013, 13:26)  Det går inte att jämföra läkemedel på det sättet, diklofenak i dos 25 mg säger ingenting i jämförselse med 4gram Alvedon. De är två helt olika kemiska substanser. De verkar på helt olika sätt i kroppen. Diklofenak bör överhuvudtaget inte intas om man har en nedsatt leverfunktion. Risken på allvarliga biverkningar även i normaldos är ju lång som en roman i Fass som du själv sett.
Inga läkemedel är ofarliga, om man bortser från c vitamin. Vid sjukdom handlar det ju om att välja det läkemedel som fungerar bäst just för dina symptom och ger minst biverkningar. Detta är också mycket individuellt. Förlåt mig, jag läste inte oredntligt. VIll bara tydliggöra mig: Jag ville veta hur det påverkade just leverninte hela jävla kroppen!!!
CITAT (Alba @ 11-11-2013, 21:25)  När jag mådde som sämst åt jag upp till 10 citodon på ett dygn. Värken lindrade men jag blev helt knäpp i huvudet - visste inte om jag satt på sängkanten eller låg i sängen ibland. Det var jättehemskt så jag minskade på tabletterna och fick stå ut med värken istället.
Man måste bara få stilla värken. Man uthärdar inte annars. Så bra att du klarar dig på mindre nu. Visst är det så. Långvarig smärta leder till nedstämdhet och depression. (kan höra ihop med, att man sover dåligt när man har ont) Vad depression leder till, vet alla. Kan man få må lite bättre med smärtstillande, så varför inte???
kerstin z5-6
11-11-2013, 23:01
CITAT (mormor mona @ 11-11-2013, 21:29)  Förlåt mig, jag läste inte oredntligt. VIll bara tydliggöra mig: Jag ville veta hur det påverkade just leverninte hela jävla kroppen!!! Och det är ett av problemen med läkemedel , att personer inte förstår att en tablett mot huvudvärk-migrän kan påverka precis varenda cell i hela kroppen. De få läkemedel vi har som är riktade och verkar på speciella celler, såsom betablockerare (en vanlig blodtrycksmedicin )inverkar i "huvudsak" enbart de betareceptorer man har i kroppen som har med blodtryck att göra, de flesta vanliga läkemedel påverkar allt. Därav biverkningarna. Som sagt om man har problem med levern ska man öht inte inta diklofenak.
mormor mona
11-11-2013, 23:44
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2013, 23:01)  Och det är ett av problemen med läkemedel , att personer inte förstår att en tablett mot huvudvärk-migrän kan påverka precis varenda cell i hela kroppen.
De få läkemedel vi har som är riktade och verkar på speciella celler, såsom betablockerare (en vanlig blodtrycksmedicin )inverkar i "huvudsak" enbart de betareceptorer man har i kroppen som har med blodtryck att göra, de flesta vanliga läkemedel påverkar allt.
Därav biverkningarna.
Som sagt om man har problem med levern ska man öht inte inta diklofenak. Jag tar fortf. hellre en tablett diklofenak 25 mg på ett dygn än flertal 500 mg alvedon.
kerstin z5-6
12-11-2013, 00:04
och jag säger fortfarande att antalet milligram är helt oväsentligt, det är som att säja jag åt 2 tomater i stället för 15 jordgubbar ? det har helt enkelt ingen korrelation med varandra, ta det som hjälper bäst och ger minst biverkningar.
Och till er som skrivit om värk att ha ont och svår smärta hjälper inte kroppen ett dugg, är man tvungen så är man. Svår värk är skadligt tom farligt för läkning och kroppen i stort. Man vet snart vad man klarar och inte
mormor mona
12-11-2013, 13:26
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-11-2013, 00:04)  och jag säger fortfarande att antalet milligram är helt oväsentligt, det är som att säja jag åt 2 tomater i stället för 15 jordgubbar ? det har helt enkelt ingen korrelation med varandra, ta det som hjälper bäst och ger minst biverkningar. Och till er som skrivit om värk att ha ont och svår smärta hjälper inte kroppen ett dugg, är man tvungen så är man. Svår värk är skadligt tom farligt för läkning och kroppen i stort. Man vet snart vad man klarar och inte Fel, båda påverkar levern negativt.
kerstin z5-6
12-11-2013, 16:22
Hur menar du nu? Finns inga läkemedel som intas peroralt som inte passerar och förbereds för utsöndring i något annat än levern. Men det var inte det jag svarade på.
mormor mona
12-11-2013, 19:12
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-11-2013, 16:22)  Hur menar du nu? Finns inga läkemedel som intas peroralt som inte passerar och förbereds för utsöndring i något annat än levern. Men det var inte det jag svarade på. Dte var det enda jag var intresserad om. Hur de båda ämnena skadar levern.
kerstin z5-6
12-11-2013, 19:31
Och det har jag försökt förklara, men du verkar inte förstå mina exempel. Förgiftningsdos på diklofenak hos leverfrisk människa är 300 mg . Förgiftningsdos på paracetamol är mer än 6000 mg. Men som sagt det är två olika läkemedel med helt olika verkningssätt, som inte kan jämföras i milligram man intar per vecka eller månad om man äter normaldos.
Det jag påpekade i början av tråden är att diklofenak på intet sätt är mildare eller bättre än paracetamol som smärtstillande framförallt pga den digra biverkningslistan och kontraindikationerna ,hjärtbesvär samt interaktion med andra läkemedel som blodförtunnande etc.
mormor mona
12-11-2013, 19:59
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-11-2013, 19:31)  Och det har jag försökt förklara, men du verkar inte förstå mina exempel. Förgiftningsdos på diklofenak hos leverfrisk människa är 300 mg . Förgiftningsdos på paracetamol är mer än 6000 mg. Men som sagt det är två olika läkemedel med helt olika verkningssätt, som inte kan jämföras i milligram man intar per vecka eller månad om man äter normaldos.
Det jag påpekade i början av tråden är att diklofenak på intet sätt är mildare eller bättre än paracetamol som smärtstillande framförallt pga den digra biverkningslistan och kontraindikationerna ,hjärtbesvär samt interaktion med andra läkemedel som blodförtunnande etc. Jag var intresserad av hur det påverkade levern kortvarigt, under 24h. 1 diklofenak 25 mg vs 4000 mg alvedon tabletter. Kan tillägga att använde rjag bara alvedon så brukar migränen hålla i sig fler dagar (= 4x4000 mg alvedon) än om ja tog diklofenac (25 mg). Men tack för din förklaring ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|