sammy78
Hej!
Jag har 2 stycken erica arborea estrella gold som köptes i september och står ute nära huset i 2 stycken större urnor/krukor.
Den ena mår hur bra som helst och är grön och fyllig och fin, medan den andra har blivit nästan helt brun och tappat 50-60 % av sina barr/blad ... fattar inte varför ? vad kan det vara för fel ?
Båda växterna planterades i samma sorts jord (Planteringsjord) och i likadana krukor!?

Sedan skulle jag gärna vilja veta om växten/växterna kan stå ute under vintern ( Zon 1) eller om dem ska övervintras frostfritt?

Tacksam för alla ev. svar/tips ! smile.gif
Huggorm
Att den blivit brun brukar bero på torka, har du vattnat ordentligt? Står den mer i solen än den andra som fortfarande är grön?

De skall ju vara härdiga till USDA zon 5 så de borde kunna klara en sydsvensk vinter. Men då bör man ställa krukan i skugga och helst nedgrävd så det dels inte blir riktig tjäle i den vid en eventuell köldperiod, dels inte blir stora temperaturvariationer mellan soliga dagar och iskalla nätter. Växter är generellt mer känsliga i kruka än i marken.

sammy78
Tack för svar huggorm smile.gif

Nej, båda växterna får lika mycket sol de står bara 50 cm ifrån varandra.
Och växten/växterna får lika mycket vatten och dem har aldrig torkat.
Är det någon sjukdom tro ?? Eller temp skillnad dag/natt ??
Alexander-VG-zon3
Kan också vara för mycket vatten som gjort att den sen fått mögel/svamp vilket snabbt dödar dom är känsliga för det. Tror inte den kommer övervintra i kruka, vet knappt om dom är härdiga i zon 1 ens om läget inte är skyddat det är ju en medelhavsväxt,, hitta detta http://www.alltomtradgard.se/faktabank/tra...a-arborea-23843

Har själv haft men övervintrat inne som krukväxt med extraljus och det är inga problem.

EDIT stavfel
sammy78
Tack för svar (Alexander-VG-zon3)
Det lutar mer åt att den ena växten har mögel eller svamp ... i och med att växterna står ute så blir de väl lätt så här års att dem får för mycket vatten.
Men det är konstigt att bara den ena växten är påverkad ??
Kan man rädda växten ? Eller är det bara att kasta den ?
Och ska jag övervintra den andra växten i mitt uterum ?(ej uppvärmt, men isolerat)
Alexander-VG-zon3
Beror ju helt och hållet på hur den individuella plantan mår, kanske redan hos odlaren var den sämre. Eller nåt annat som hänt, därför även i trädgården eller såväl krukväxter så kan växter må olika fast det är exakt samma växt med samma jord, läge m.m.

Regnet, egen vattning, tillgång till näring blir ALDRIG exakt lika för två växter på samma plats. Och det behövs egentligen inte mycket för en planta ska må sämre.

Och ljust ljung-växter får lätt mögel, svamp, röta lätt i fuktigt väder och vatten dåligjord (menar då ljung som köps som säsong på sensommaren-hösten-vintern) denna ljung vattnas överdrivet tycker jag på plantskolor och hos odlaren och oftast står dom i kompakt jord (geggig) lera eller torv.

Ljung som växer i trädgården (vilda/namnsorter) eller odlade av specialplantskolor vet hur ljung ska skötas till köpare.

Jag köpte en trädljung då den kom in i butik bland övriga ljung och den mådde mycket bättre därefter med luckerjord och att den fick torka upp (men inte torka ut så den dör).

Du bör kunna se om jorden är väldigt blöt/genom sur och om där syns mögel och också kontrollera hur stammarna är om den är mjuk (menar inte lös bark som ljung har utan att det känns mjukt igenom).

Jag hade slängt den då det oftast går systematiskt i plantan. Och den andra hade jag ev om du vill sätta den på friland plantera skyddat eller ta in efter att det varit någon frostnatt. Härdigheten varierar på nätet när man läser uppgifter och är det från exempe USA uppgifterna kommer ifrån så får man testa sig fram i Sverige då klimatet skiljer. Eller säkra för osäkra ta in den och ge den extraljus (18timmar mådde ljungen jag hade då och det mådde den bra min stod varmt och fik nya skott efter blomning/nedklippning). Och frilands odling kanske finns andra som kan berätta mer om och har lyckas har aldrig testat själv.
strandskatan
USA zon 9-10, möjligen zon 8 i skyddat läge är vad jag hittat. Förökas med halvt förvedade sticklingar. Väldigt vacker! Svensk zon 1 är väl ungefär amerikansk zon 7. Jag skulle sätta den i uterummet intill husväggen, nedpackad i en kartong fylld med hopknycklat tidningspapper eller liknande - den är väl vintergrön och behöver ljus, så toppen måste väl sticka upp? Har du elurtag i uterummet kan du ju, som vissa tydligen gör med ömtåliga växter, linda en ljusslinga om den. Kanske värt att försöka ta sticklingar av den dåliga plantans friska grenar?
Huggorm
Här anges den till zon 5 men det står ju faktiskt inte vilken måttstock de använder: http://apps.rhs.org.uk/plantselector/plant?plantid=708
Alexander-VG-zon3
H-zon heter EGF zon där är H5 att en växt förväntas överleva 0 till +5c. Sytemet används nog nästan uteslutande i England/Storbritannien tror jag. Där H1 (kallast i skalan) anses en växt klara ner -20c och under och varmast är G1 och G2 vilket växte kräver växthus. Och är alltså inte samma som USDA zonerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon