|
Jonas195
11-11-2013, 17:36
http://www.enkät.se/surveyStart.php?pid=10...54be04ca200456dSkulle varit kul om någon ville svara på min enkät. Det är bara tre frågor, men viktigt för min affärsplan till mitt UF-företag! Tack på förhand!
Huggorm
11-11-2013, 17:56
Du får nog ta lite mer betalt än de nivåerna du hade med i enkäten, annars blir det nästan inget kvar efter att moms och skatt dragits av.
theseraphim
11-11-2013, 23:11
CITAT (Huggorm @ 11-11-2013, 17:56)  Du får nog ta lite mer betalt än de nivåerna du hade med i enkäten, annars blir det nästan inget kvar efter att moms och skatt dragits av. Håller med, även den högsta timlönen ger ju sjukt dåligt betalt tom sämre än en sommarjobbare. Typ 30% dras ju i skatt plus avgifter. Sen behöver du redskap, fordon osv och de får du räkna ut på din timkostnad, du kan ju inte hyra alla maskiner du förväntas använda plus du kan ju inte köpa billiga amatörgrejer. Skulle du tex lägga 50kvm skiffer plus grus så förväntar sig kunden att du ordnar med allt dvs du får betala allt material för att sen få igen de pengarna upp till 30 dagar efter godkänt o slutfört arbete.
Huggorm
12-11-2013, 06:53
CITAT (theseraphim @ 11-11-2013, 23:11)  Håller med, även den högsta timlönen ger ju sjukt dåligt betalt tom sämre än en sommarjobbare. Typ 30% dras ju i skatt plus avgifter. Sen behöver du redskap, fordon osv och de får du räkna ut på din timkostnad, du kan ju inte hyra alla maskiner du förväntas använda plus du kan ju inte köpa billiga amatörgrejer. Skulle du tex lägga 50kvm skiffer plus grus så förväntar sig kunden att du ordnar med allt dvs du får betala allt material för att sen få igen de pengarna upp till 30 dagar efter godkänt o slutfört arbete. 30%? Först drar man av momsen som är 20%, sedan går ungefär hälften av det kvarvarande till stat och kommun. Tar man 150kr i timmen får man 60kr själv. Förutsatt att man inte behöver de där redskapen då.
theseraphim
12-11-2013, 09:33
CITAT (Huggorm @ 12-11-2013, 06:53)  30%? Först drar man av momsen som är 20%, sedan går ungefär hälften av det kvarvarande till stat och kommun. Tar man 150kr i timmen får man 60kr själv. Förutsatt att man inte behöver de där redskapen då. Körde bara ett exempel för att visa att man måste nog köra på iaf 300:- timmen men förmodligen mer om det ska gå att leva på det då man inte kan räkna med 100% sysselsättning då det som erbjuds är inget nytt och man ser sådana annonser i lokaltidningen var och varannan dag.
Natur liv
12-11-2013, 09:57
Här kanske du kan hitta lite svar på vad folk vill betala för olika sysslor. Bärhjälp, hundvakt och allt möjligt. Jag har aldrig satt in någon annons själv, men man kan i alla fall se hur olika jobb värderas. http://hinnerdu.se/sv-se/
theseraphim
12-11-2013, 11:00
CITAT (Natur liv @ 12-11-2013, 09:57)  Här kanske du kan hitta lite svar på vad folk vill betala för olika sysslor. Bärhjälp, hundvakt och allt möjligt. Jag har aldrig satt in någon annons själv, men man kan i alla fall se hur olika jobb värderas. http://hinnerdu.se/sv-se/ Bra sida och där ser man ju att timpriset börjar på 550:- dessutom vilket är rimligt. Många yngre som tänker på egna bolag missar ju av logiska skäl en del saker i ekvationen men tyvärr har man haft de som velat tillverka o sälja grejer som inte lärt sig detta även när de är äldre. Typ materialet för en fågelholk kostar 50:- och så ska de sälja det till butik för 100:- vilket en del tyvärr uppfattar som 50:- vinst... Tills de inser att de måste betala frakten, åka runt o sälja, lagra grejer plus att någon vill köpa större mängd men vill ge 85:- i så fall. Då krävs det en jäkla massa holkar för att det ska gå runt plus då har antalet blivit så stort att de får ta in en anställd för att kunna hinna med(som ska ha lön). Har sett lite sådana saker genom åren men resultatet har alltid varit det samma, konkurs eller avveckling.
Eva 33c
12-11-2013, 11:41
I just detta fall handlar det om ett UF-företag, som mer är att likna vid en utbildning än ett företag. Det bedrivs under en begränsad tid, och verkar numera vara helt momsbefriat under den tiden. Vinsten är av underordnad betydelse i detta fall. Blir det vinst blir det förstås också skatt  Ett bra sätt att lära sig hur saker och ting hänger ihop tycker jag.
Natur liv
12-11-2013, 11:56
CITAT (Eva 33c @ 12-11-2013, 11:41)  I just detta fall handlar det om ett UF-företag, som mer är att likna vid en utbildning än ett företag. Tackar för länken, den bringade lite mer klarhet i vad ung företagsamhet kan handla om. Med över 7 000 UF-företag i landet så har det antagligen någon sorts betydelse. Jag antar att flera av de som startar företag vill fortsätta och då gäller det väl att ta in så mycket verkliga förutsättningar som möjligt. Fast det kan ju också vara smart att starta ett företag vid sidan om skolan, där man kan jobba lite smått för extrapengar. Då har kanske allt med moms och sånt inte samma betydelse.
Jonas195
12-11-2013, 18:40
Vet att priserna är låga men det är bara ett UF-företag! Vi betalar inga skatter och jag bryr mig inte om pengarna i detta fallet, för jag har redan jobb utanför skolan. Jag vill bara lära mig att hantera ett företag. Annars är jag väl medveten om priserna.
theseraphim
12-11-2013, 22:51
CITAT (Jonas195 @ 12-11-2013, 18:40)  Vet att priserna är låga men det är bara ett UF-företag! Vi betalar inga skatter och jag bryr mig inte om pengarna i detta fallet, för jag har redan jobb utanför skolan. Jag vill bara lära mig att hantera ett företag. Annars är jag väl medveten om priserna. Har själv haft UF företag och tävlat osv när man gick på gymnasiumet och det är ett bra sätt att få lite insikt i riktiga världen. Mitt tips är dock att även om det är UF så dra inte pendling för mycket jobb om det ger allt för dåligt betalt för det kan få en totalt dissad på att jobba. Lagom är bäst och glöm inte bort att kolla hur verkligheten för ett liknande företag är när det inte går som ett UF företag för att få en bra inblick i framtiden. Passa på att vara en wettextrasa och sug åt dig av allt du hinner lära dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|