Full version: Novembertrumpeter
strandskatan
Precis som förra året vägrade mina änglatrumpeter blomma förrän de kom in i värmen! Förra året spred den så stark doft kvälls- och nattid att vi fick flytta ut den till ett "obebott" rum, men nu har jag kommit på knepet - en lampa tänd över växten dygnet runt håller doften på rimlig nivå. Men jag skulle förstås hellre vilja att den blommade ute sommartid... tips hur man får ordning på den ostyriga trumpeten mottages tacksamt!
Peztis
Kom knopparna när du tog in den eller var de på gång redan?
Tänkte att de kanske ville stå varmare och mer skyddat än de gör när du har dem ute? Eller så kanske de behöver längre tid på sig, kan du väcka dem till liv mer mer värme och ljus tidigare, tro?
Bassam
Hej
Det är naturligtvis efter bjuder du dem bra läget med värme och ljus med vatten, man behöver minska ljus till dem och vatten, för att de ska känna sig under vinter tid, för att de ska vila och spara sin energi till våren och visa oss sin fina blommor ute.
H.Bassam
strandskatan
Peztis, knopparna kom när jag tog in den, och den var lika knasig förra året. Jag får försöka få fart på den lite tidigare nästa år, hur det nu ska gå till. Bassam, nu har trumpeterna vissnat och den har åkt ut till förrådet på vinterförvaring.
kerstin z5-6
Antar att förrådet du har vinterförvaring i är frostfritt?? Finns eluttag? Gillra i så fall upp ett vanligt gammaldags lysrör över dem i mars april som du har tänt 16 tim /dygn/drar el som en glödlampa , rören bör vara kallvita , ge näring i samband med att du ser att de skjuter skott men vill du byta jord kan du spara det till senare. Inga fönster behövs alls.

Antar även att du inte kortklipper dem innan vinterförvaringen ?
strandskatan
Kerstin, dessvärre har jag bara ett förråd att vinterförvara i, tänkte hålla det plus tio och har två lysrör tända 12 timmar, ska sätta in en fläkt också. Hoppas det duger till de flesta - jakaranda, bouganvilla, fuchsia, rosmarin, blyblomma, änglatrumpeten (nej, jag har inte klippt den) - blomsterlönnarna om jag lyckas klämma in dem. Suck. Varför skaffar man så mycket exotiskt och får en massa besvär! Har också sånt som ska förvaras kallare och mörkt, vet inte hur, och silkesträd, väderkvarnspalm och silveracacia som jag hoppas ska klara sig i söderfönster inne. Jag truktar att jag är besatt.
kerstin z5-6
Du är inte det minsta besatt smile.gif ev kan du få en tidigare blom på dina änglar av ett lite varmare klimat sista månaden. De har vissnat vad menar du med det ,har de varit ute så länge? eller vad ? Sätt röret på 16 tim from april i alla fall
strandskatan
Kerstin, jag uttryckte mig lite otydligt, det är bara blommorna på trumpeten som blommat över!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon