Bananmannen
Ja, jag plockade massvis med äppelkärnor och tre plommonkärnor från träd i sensomras/höstas.

Nu har jag satt dem i jord och vattnat dem. Jag har en svag taklampa och två svaga skrivbordslampor som lyser på dem om dagarna. Det är alltså inga glödlampor utan "energilampor" som drar mindre ström men som iaf har vitt ljus. Det är ljusrör i dem...

Svara gärna på mina frågor !!!
FRÅGA 1. Jag har satt några kärnor helt under jord, och andra sticker toppen upp på. Vilket är korrekt?

FRÅGA 2. Efter hur lång tid bör plommonen/äpplena börja gro om de ö h t börjar det? Alltså jag menar, om de inte har grott efter 2 dagar så finns fortfarande hopp kanske, men efter en vecka då? Efter 2 veckor kanske? När bör jag ge upp det här experimentet?

FRÅGA 3. Om jag misslyckas, kan jag då ta upp alla kärnor ur jorden och torka dem och så dem i vår i stället när solen börjar lysa igen?

Andra tankar?

MKT tacksam för svar!

Best regards!
Bananmannen
Ingen som vill svara?
RitRat
Jag testade att googla med "Äppelkärnor sådd".
Här är resultatet. Mycket att läsa:

https://www.google.se/#q=%C3%A4ppelk%C3%A4rnor+s%C3%A5dd
RibesRubusVitis
Jag tror inte så många har provat eftersom man räknar med att frösådder alltid blir sämre än originalet. Och någon belysning behövs ju inte förrän eventuella groddar tittar upp.
Eva 33c
Det är ju roligt att så egna frön och kärnor, även om man inte vet riktigt hur resultatet blir ätmässigt när man sår äpplen och plommon. Men många av dessa kärnor behöver ha en vinter efter sådd innan de gror. Så det är bättre att ställa krukorna med sådderna utomhus och låta dem stå där. Förhoppningsvis börjar det gro när vårsolen kommer. Se bara till att krukorna inte torkar ut under våren, ställ de lite skuggigt men så att du kommer ihåg dem. Jag har sått kärnor från prydnadsäpplen och de växer faktiskt ganska fort och brukar gro bra. Flera av dem blommar numer och det är en brokig samling av blom o fruktstorlek. Plommonsläktet har jag också sått rena arter av, de kan ta två vintrar på sig innan de gror, de har ju ganska hårda skal.
Sen håller jag väl inte med om att frösådder alltid blir sämre än orginalet, då skulle vi ju aldrig ha kunnat få fram nya och bättre sorter smile.gif Men det finns säker siffror på hur stor procent av en frösådd som kan tänkas ha lika odlingsvärda egenskaper som "mamman", och det är nog ingen hög siffra...
Bananmannen
CITAT (RibesRubusVitis @ 12-11-2013, 14:39) *
Jag tror inte så många har provat eftersom man räknar med att frösådder alltid blir sämre än originalet. Och någon belysning behövs ju inte förrän eventuella groddar tittar upp.
Va?! Menar du att frön börjar gro utan belysning???
Åsa, mälardalen zon 2
Javisst gror de utan belysning det är bara växter med blad som kan utnyttja fotosyntes via ljus, belysning ovan sådder är ofta helt onödigt

Tror dock inte dina frön kommer att gro de växtslag du nämner brukar ofta behöva kallstratifiering för att gro = du måste låta dem gå genom en kylperiod först. Optimal temperatur under kylperioden är ca nollgradigt eller några plusgrader och låt sådden få stå i kylan i runt 3 mån innan du ställer den varmare och när det gäller växtslag som ex. buskar och träd kan det ta månader innan de gror utan att det är något fel. Det är dock sällan buskar och träd gror lika snabbt som en del ettåriga sommarblommor som kan gr på några dagar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon