Finns det något träd med blåa blommor som klarar sig i Uppland? Z. 3-4
strandskatan
14-11-2013, 07:44
Inte vad jag vet. Men du skulle kunna plantera känguruäpple, de har blå blommor och blir frösådda i mars stora som träd (närmare 2 m) på en sommar. Kan övervintras frostfritt och kan också stammas upp till träd.
sparvuggla
14-11-2013, 13:57
Potatisväxter tycks ha en sak gemensamt: Dom växer fort.
Eller två: Dom blir stora.
Eller?
Tack för svar. Jag har ett känguruäpple, men tänkte i första hand på "riktiga" träd.
Huggorm
15-11-2013, 20:45
Det närmaste man kommer är kanske lilablommande syren? Möjligtvis någon magnolia, men de blir förmodligen också mera buskformiga
Rhododendron finns det ju med rätt blå blommor. Man borde väl kunna stamma upp dem?
Synd att inte jakaranda är härdigt, det är dock lätt att dra upp fröerna men man måste ju kunna förvara vintertid.
Här är ju ett alternativ

Googlade och råkade på något som heter
Ceanothus men om det ens finns i Sverige är en annan femma...
CITAT (Peztis @ 15-11-2013, 22:20)

Här är ju ett alternativ

Lol!!!
Ceanothus, säckbuske, har jag funderat på, men den är visst bara härdig i z1 el så...
Ang. Rhododendron - vet du någon blå?
Huggorm, har kollat på syrener oxå, och hittat ett par som verkar hyfsat blåa...dock alltid lite lila i dem
strandskatan
16-11-2013, 23:18
Jag tänkte också lite på (uppstammad) rhododendron, men alla blå jag hittade på nätet var så låga. I dag när jag bläddrade i gamla trädgårdstidningar fanns i alla fall ett reportage från en tydligen berömd trädgård i Oslo, där växte en en och en halv meter hög "blå" rhododendron som hette Rhododendron augustinii - fast på bilden såg den väl mer lila ut i mina ögon.
JA, kollar man på googlebilder så är ju en del väldigt lila medan andra är hyfsat blå...Svårt!
Anders zon 1
19-11-2013, 09:19
Det finns sorter av fjärilsbuddleja (Buddleja davidii) som har blå-blålila blommor och som går att odla i Uppland. Fryser med störsa sannolikhet ner varje år men med bra täckning klarar den säkert vintern och kan växa upp till 2 m på en säsong. Fast något träd blir det ju inte. En fin och någorlunda stor blåblommig rhododendron som kanske kan funka hos dig (1-1,5 m hög) är
Gletschernacht Annars är det ont om blåblommiga träd och buskar som går att odla i Sverige, ens i zon 1.
Kyskhetsträd (Vitex agnus-castus) och
skäggbuske (Caryopteris x clandonensis) går att odla i zon 1 men jag tvivlar på att de funkar i zon 3-4.
Gossen Ruda
19-11-2013, 13:58
Det finns ju blåregn men den är också lite lila, och frostkänslig. Dags för lite GMO?
Tack för era svar. Det verkar svårt det här...
Vad är GMO?
Huggorm
21-11-2013, 17:12
Genmanipulation. Stoppar man in en gen från fjällbjörk i blåregn kanske de klarar kyla bättre.
strandskatan
26-11-2013, 15:02
Segelbuske - Amorpha fruticosa - inte ett träd men en buske förstås, men kan bli 3 m hög, zon 2-5 enligt Impecta, går kanske att stamma upp? Blev lite intresserad av den själv, för den har just sådana blad som jag gillar.
kerstin z5-6
27-11-2013, 01:38
Går inte över z3 men en fin buske
EvaKlemming
07-01-2014, 14:22
I en trädgårdsbok såg jag ett blåblommande träd. Det var en stor klätterväxt med blå blommor (möjligen ettårig) som fått sin växtplats alldeles intill ett träd. Det såg så häftigt ut. Bilden var från Sverige så det är inga drömmar jag prata om. Det var inte blåregn. Om jag hittar igen den ska jag ta namnet till dig.
/Eva
EvaKlemming
11-01-2014, 13:27
Hej Titta på denna bild. Scrolla ner så ser man träd med till synes egna blå blommor. Ganska storslaget.
http://slottstradgardsmastaren.blogspot.se...i-ratt-tid.html/Eva
Huggorm
11-01-2014, 15:22
CITAT (EvaKlemming @ 11-01-2014, 13:27)

Hej Titta på denna bild. Scrolla ner så ser man träd med till synes egna blå blommor. Ganska storslaget.
http://slottstradgardsmastaren.blogspot.se...i-ratt-tid.html/Eva
Det är nog jacaranda. Tyvärr inte härdig i Sverige.
Robbanp
14-01-2014, 10:58
Man kan ju som sagt fuska och sätta en blåblommande klätterväxt vid ett valfritt träd. Det lär väl finnas några lämpliga klematisar.
Huggorm
16-01-2014, 17:11
CITAT (nallen @ 16-01-2014, 16:52)

Kanske kejsarträd?
Inte en chans att de skall överleva i zon 3-4, än mindre blomma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.