Trampendal
13-11-2013, 00:18
Jag har haft några Phalaenopsis i ett antal år och de blommar då och då och verkar trivas.
Jag anser dem som lättskötta och därför vore det kul att utöka beståndet med kanske nån annan orkidé.
Finns det andra sorter som är lika lättskötta?
Kanske t o m någon som doftar?
Beror på vad man menar med lättskött. Enkelt, men en hel del jobb, är Vanda.
Jag har haft en Vanda som jag hade hängande i väst-fönster utan tilläggsbelysning. Jag fick den att blomma samma år som jag köpte den (köpte den utan blomstängel).
Kruxet var att jag tyckte det var för mycket jobb med daglig duschning av rötterna (jag lade rötterna i den vattenfyllda vasken några minuter varje dag). Men det var det enda som behövdes göra, så enkelt var det.
Ska tillägga att efter att rötterna hade legat i vasken, blev det en sprayning med utspädd gödsel från en sprayflaska, sedan tillbaka till fönstret.
Jubbe063
13-11-2013, 11:35
Tycker själv inte Vanda är den lättaste hos mig. kräver för mycket luftfuktighet och ljus.
Det jag tycker är lätt är Cambriatyperna:
Aliceara Bakerara Burrageara Wilsonara Degarmoara ´Vuylstekeara Cambria Plush´ Odontioda Odontocidium Odontoglossum (De flesta arterna) Odontonia Oncidium (de flesta, bland anat fågel oncidium som luktar gott)
De lövfällande Calanthe som rubens och vestita är väldigt lättskötta och blommar länge.
Catasetum Cycnodes Mormodes etc är kanske inte de lättaste men inte direkt svåra heller, varvid en del luktar rätt gott.
O gillar man Phalaenopsis så är Doritaenopsis ett trevligt möte. Ser ut som Phalaenopsis men har lite stadigare blomstänglar.
Andra säkra kort är Encyclia Epidendrum Paphiopedilum Phragmipedium Zygopetalum
Men mina absoluta favoriter är Dendrobium dvs det absolut största släktet bland orkideer. Här fins både lätta och svåra. Men lätta tycker jag följande Dendrobier är:
D. "Polar Fire"
D. aggregatum
D. All Season Blue
D. Andre´Millar (atroviolaceum x convolutum)
D. Anna Green D. Anna White
D. antennatum
D. atroviolaceum
D. av nobiletyp
D. Barry Oda
D. Bigibbum
D. kingianium hybrid. D. kingianum "Berry oda" D. kingianum 'compact'
Alexander-VG-zon3
13-11-2013, 12:22
CITAT (Jubbe063 @ 13-11-2013, 11:35)

Men mina absoluta favoriter är Dendrobium dvs det absolut största släktet bland orkideer. Här fins både lätta och svåra.
Håller med

det är den enda orkidé jag riktigt lyckas med, har bara sval växandes och trivs riktigt bra och lätta.
Dendrobium och cattleya är mina favboriter förutom Phalaenopsis. En och annan Sygopethalum slinker med.
Trampendal
13-11-2013, 22:25
Tack för svaren!
Jag "forskar" på era förslag, så får vi se vad jag satsar på.
Dendrobium låter ju intressant.
Vanda verkar ju lättskött, men ändå "krävande" om den behöver vatten varje dag, inget för mig.
Vet ni nåt bra inköpsställe (på nätet)?
Alexander-VG-zon3
13-11-2013, 23:43
Trampendal
14-11-2013, 00:09
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 13-11-2013, 23:43)

Tack för länken!
Där fanns ju en del att botanisera i.
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 13-11-2013, 23:43)

DÄR slog habegäret till med full kraft.
Alexander-VG-zon3
14-11-2013, 14:26
Ja den är trevlig

har bland annat hittat indiska hoyor där som jag letat länge efter. Men även en hel del orkidéer har dom.
theresen
13-12-2013, 20:58
det finns en som är en korsning mellan phalaenopsis och dendrobium, den finns i lite olika färger men sök på emme white så hittar du.
den behandlas som phalaenopsisen.
där kommer nya bulber varje vår/sommar som sedan blommar till nov/dec och sen kan den blomma på gammal bulb efter det. så ju äldre den blir desto fler bulber och stänglar.
jag har iaf fått 3-4 nya bulber i år på varje planta.
Jubbe063
13-12-2013, 21:34
CITAT (theresen @ 13-12-2013, 20:58)

det finns en som är en korsning mellan phalaenopsis och dendrobium, den finns i lite olika färger men sök på emme white så hittar du.
den behandlas som phalaenopsisen.
där kommer nya bulber varje vår/sommar som sedan blommar till nov/dec och sen kan den blomma på gammal bulb efter det. så ju äldre den blir desto fler bulber och stänglar.
jag har iaf fått 3-4 nya bulber i år på varje planta.
Nej det är ingen korsning mellan arterna. Dendrobium Emma är en Dendrobiumkorsning mellan flera olika arter av Dendrobium. Men blommorna ser ut som Phalaenopsis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.