Har en hög, rikligt blommande Fryksås - sötkörsbärträd på tomten, men som blommar tidigt (tidigare än äppelträd) och har några få bär, växtzon 3-4. Undrar, vilken sort kan förbättra pollineringen?
Åsa, mälardalen zon 2
14-11-2013, 10:02
Lapins, Stella och stort klarbär ska vara lämpliga pollinerare till den sorten.
strandskatan
14-11-2013, 16:13
Vad växer ditt körsbärsträd i för jord? I min förra trädgård hade jag ett körsbärsträd som inte fick bär, då fick jag rådet att ge det kalk, och det gav verkligen resultat! Kalka kan du göra nu, i en ring runt trädets kronperiferi sticker du ner en spade, vickar upp en springa och häller ner trädgårdskalk.
Jan af Lisö
15-11-2013, 09:11
CITAT (strandskatan @ 14-11-2013, 16:13)

Vad växer ditt körsbärsträd i för jord? I min förra trädgård hade jag ett körsbärsträd som inte fick bär, då fick jag rådet att ge det kalk, och det gav verkligen resultat! Kalka kan du göra nu, i en ring runt trädets kronperiferi sticker du ner en spade, vickar upp en springa och häller ner trädgårdskalk.
Intressant, mina körsbärsträd blommar jättefint och sen blir det ingenting. Hur mycket kalk fick trädet/hur stort var trädet/när på säsongen fick det kalken?
strandskatan
15-11-2013, 11:05
Jan, detta hände för över tjugo år sedan, och det enda som står klart i minnet är rådet jag fick: Körsbär är ett stenfruktsträd och behöver därför kalk - och sen min häpnad över hur trädet nästa sommar verkligen var fyllt av bär. Hur mycket kalk jag använde minns jag inte, och hur mycket som behövs beror väl också på utgångsläget. Att jag skrev att det går bra att göra det nu beror på att jag i min nuvarande trädgård har ett valnötsträd, de ska kalkas i november, och jag antar att det gäller för träd allmänt. Gödsling och vattning sker ju i kronans periferi, så man får väl tro att samma gäller för kalkning. Jag är definitivt ingen expert, jag kan bara berätta om egna erfarenheter - och man kan ju aldrig vara säker på om det som händer är ett resultat av vad man gjort eller något som skulle hänt ändå!
Hej
Det är kalk spelar roll för att bli bra frukt, men det är viktigt att din träd behöver andra träd för att pollineringen, om din grannar planterar inte körsbär träd, så behöver du planerar själf, annars ska du få dåliga och lite fruk, ibland ympar plant skolor sina växter på växt som kan pollinera, man ska man vet om din träd ympade på sorten som kan pollinera eller inte,
Obs
Det är bra om man blandar sin jord på kalk på grund av att körsbär älskar kalk.
H.Bassam
Jan af Lisö
18-11-2013, 09:11
Nu fick körsbärsträdet kalkbehandling till helgen, ca 850 ml kornad kalk till ett träd ca 2½ meter högt, Van på Colt grundstam. Blir spännande att se hur det ser ut till våren, funkar det så får även andra körsbärsträdet samma behandling.
Huggorm
18-11-2013, 16:21
Du provade inte med lackmuspapper före och efter?
Jan af Lisö
19-11-2013, 13:04
Nej, men med tanke på mossan så är det säkert surt....
(Lackmuspapper, det ordet har jag inte hört sen jag gick i gymnasiet för mer än 35 år sedan)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.