Mickebombom
16-11-2013, 18:17
Tror att rubriken talar för sig själv, antar att en del personer på detta forum har någon form av relation dit.
Fritt fram att tycka till om nedläggningen i denna tråd
/Micke
Monarda
16-11-2013, 18:33
Sorgligt att höra. Min enda relation är att jag besökt Säbyholm för flera år sedan då min syster jobbade som skolsköterska där. Tyckte det var ett fantastiskt ställe med en speciell atmosfär som gjorde ett bestående intryck på mig. Hade själv gärna gått en utbildning där.
theseraphim
17-11-2013, 00:36
Naturbruksbiten la väl ner redan i fjol om jag inte minns fel, sen dess har de försökt sälja allt men de har inte fått några tillräckligt bra bud(69milj var inte tillräckligt...).
Åsa, mälardalen zon 2
20-11-2013, 08:43
Själva skolan flyttade till Häggvik där man fortsatte driva utbildning djur/trädgård/häst/hund men det gick ändå inte ihop och skolinspektionen krävde att ex. nya växthus skulle byggas så de valde att avveckla skolan istället för ca 2veckor sedan det är dyrt att driva ett naturbruksgymnasium men man får just inget mer betalt för elever som går på en sån skola jämfört med skolor som mera driver teoretiska utbildningar. Men just nu existerar skolan fortfarande men den ligger i Häggvik
Skolområdet där skolan låg från början ägdes av Locum och de har sålt området, tror det är något byggföretag som köpt området så jag gissar de kommer bygga bostäder.
theseraphim
20-11-2013, 09:25
Plus att det stora problemet enligt de själva var ju kraftigt minskat antal sökande och bara det är ju en nådastöt.
Åsa, mälardalen zon 2
20-11-2013, 09:28
Jo varje elev innebär ju en summa pengar men att driva växthus mm. kostar ju fortfarande även om man får förre elever = minus i kassan. Dagens system gör att man inte kan tänka långsiktigt och bevara kompetenser inom skolor, det kommer ju bli brist på utbildad personal men när man upptäcker det finns det inga skolor med de resurserna eller kompetenserna kvar så troligtvis finns det ju inga såna skolor ens när det finns elevunderlag i framtiden.
theseraphim
20-11-2013, 11:02
Tveksamt att det kommer saknas folk inom de områdena då det finns gott om utbildningar tom för många. Var ju samma problem med flottister för några år sedan då det utbildades extremt många när det inte fanns jobb.
Åsa, mälardalen zon 2
21-11-2013, 07:51
Njae många utbildningar tycker jag det inte finns visst finns det vuxenutbildningar men de är ju ganska kortvariga ex. får skolorna söka tillstånd att ha utbildningen med bara några års mellanrum + de flesta av dem är mest teoretiska med nästan all praktisk utbildning förlagd till arbetsplatser. De flesta utbildningar för ungdomar har försvunnit och det var ju de skolorna som hade bra utrustning ex. traktorer, maskiner, växthus, plantskolor mm. Det fanns rätt många naturbruksgymnasier tidigare ex. fanns det ju flera bara i stockholmstrakten men nu är det ju rätt få kvar och i många delar av Sverige finns det inga såna skolor alls, och av vad jag förstår är det nog bara Himmelstalund i Norrköping som går bra, flera av de andra som finns kvar idag riskerar ju läggas ner de med.
+Många av vuxenutbildningarna går ju ut på att man ska kunna arbetsleda inom trädgård men man måste ju ha nån att arbetsleda med så ung utbildad arbetskraft behövs väldigt mycket, och när jag jobbade med praktikplaceringar sa ofta företagen att det var mycket svårt få tag på ung utbildad arbetskraft de tyckte arbetsstyrkan var lite för gammal och de ville ha en bättre åldersfördelning på arbetsplatsen + det är snart stora pensionsavgångar.
theseraphim
21-11-2013, 09:00
Jobbar ju själv inom trädgårdsbranschen och har mycket kontakt med odlare så lite insikt har man och de flesta där prioriterar inte flera års utbildning alls utan de föredrar folk de kan lära upp själva. Detta av flera anledningar bl.a. så lär sig personen det nödvändiga på "rätt sätt" men det andra är även ekonomiskt då en som fått flera år av eftergymnasial utbildning kräver högre lön. Sen blir det ju mindre utbildningar inom jordbruk/trädgård då arbetsplatserna blir färre dels för att vissa lägger ner men också för att man effektiviserar odlingar allt mer dvs det som krävdes 10 pers för att sköta kan nu 3-4 personer överlag sköta.
Ett annat stort problem är att många skolor plockar upp trender utan att bry sig om elevernas framtid och här tar jag alltid upp floristutbildningar. När det för några år sedan framfördes att florister var framtiden så startades det floristutbildningar över allt men bara något senare så säger blomsterbranschen själva att det inte kommer bli en massa nya jobb osv. Vi hade mycket praktikanter och i dagsläget kanske som bäst 1 utav 10 fick jobb efter gymnasieutbildningar så en stor del har fått ta andra jobb eller vidareutbilda sig inom helt andra områden. För några år sedan började man se liknande trender inom trädgård då Äntligen Hemma och alla andra program, tidningar osv skapat en bild som inte stämmer överens med verkligheten.
Åsa, mälardalen zon 2
21-11-2013, 09:11
Fast det är ju inte odlingsområdet jag pratar om utan skötsel och anläggning, bostadsbolag, kyrkogårdar mm de brukar vilja ha nån som har ett litet hum om vad trädgård innebär de har så pressade tidsplaner att de inte hinner börja på ruta ett med att lära upp någon. Visst kan de ju anställa öststatare men då blir det ofta problem med kommunikation och det kan bli fel vilket inte uppskattas av företagens kunder. De ungdomselever jag placerade på såna praktikplatser (de hade praktik 5ggr på 3år) hade ofta 2-3 seriösa jobberbjudanden när de slutade gymnasiet utan att de ens behövde söka ett enda jobb själva.
theseraphim
21-11-2013, 10:36
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-11-2013, 09:11)

Fast det är ju inte odlingsområdet jag pratar om utan skötsel och anläggning, bostadsbolag, kyrkogårdar mm de brukar vilja ha nån som har ett litet hum om vad trädgård innebär de har så pressade tidsplaner att de inte hinner börja på ruta ett med att lära upp någon. Visst kan de ju anställa öststatare men då blir det ofta problem med kommunikation och det kan bli fel vilket inte uppskattas av företagens kunder. De ungdomselever jag placerade på såna praktikplatser (de hade praktik 5ggr på 3år) hade ofta 2-3 seriösa jobberbjudanden när de slutade gymnasiet utan att de ens behövde söka ett enda jobb själva.
Utbildningar behövs men det är ju som sagt ingen brist på detta och kyrkogårdsförvaltningar, bostadsbolag osv kräver ju inte direkt skyhöga utbildningsnivåer då det överlag ligger på en simpel nivå där. Här hemma hade vi ett debackel för något år sedan då kyrkogårdsförvaltningen anställde utbildad personal med högre lönenivå och de fick ju till en början högre lön än de som jobbat(utan utbildning) i många år men efter ett jäkla liv så fick de äldre igenom sitt krav dvs att de skulle ha samma lön. Kyrkogårdsförvaltningen sänkte helt enkelt lönerna till de utbildade trädgårdsanläggarna vilket gjorde att de sa upp sig då de har ett yrke som ska medföra en viss timlön.
Många anläggninsbolag använder ju med mening outbildade och lär upp dem plus att då de styr arbetet så behöver inte de anställda vara proffs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.