Full version: Hej alla glada
Citydjungel
Hejsan,
Är helt ny här på forumet och håller på at fylla min lägenhet med med tropiska växter:)
oxå en total nybörjare på området men har ett brinnande intresse att ha växter runt om mig.
Undrar om det finns andra "palm fetishister" här eller är det bara jag som har denna kanska udda läggning?
Jag kommer att behöva mååånga tips och råd;)

Såg att det fanns ett tema "pallkragsodlingar", den ska jag frossa lite i för jag vill ha en sådan bredvid kontors bordet med en palm eller ett tamarin träd (eller om jag måste kompromissa för inomhusklimat ett annat träd) på 2,5-3m hög hängandes över mig. För vist är det så att om man vill ha ett stort träd hemma så måste rötterna ha sin plats?

Nä, dax att kolla runt vad ni har pratat om:)
kerstin z5-6
Välkommen hit om du vill titta på lite inomhusodling i orangerimiljö kan du titta här, ljuskälla är nog det viktigaste.

orangeri

Natur liv
VÄLKOMMEN!!!
Citydjungel
Härligt, Tack!
När jag såg ananasen så log jag lite för mig själv:) eftersom jag tog ett tips från en vän och trodde aldrig att det skulle funka.
Köpte en ananas i en vanlig butik, skar av toppen av frukten 1-2cm nedanför blasten, njöt av en god ananas sen tog jag blasten med den lilla "hatten" och bara la ner den i blomsterjord. Vattnade då och då. Gamla bladen började efter ett tag att vissna och jag trodde att det hela var en bluff, men då såg jag att det kom nya från mitten:).
Bara att skära av den fula delen av gamla bladen o låta de nya växa fram:)
kerstin z5-6
Javisst smile.gif Banan är också lättodlad men fröet bör köpas.Alt liten planta
strandskatan
Roligt med en ny entusiast här! Om bananer, som Kerstin skriver - den är verkligen tacksam att odla. Min dotter har en bananplanta som håller på att bli helt enorm och dessutom förökar sig, står i en självvattnande kruka i rumstemperatur utan extraljus - den står inte ens vid ett fönster utan inne i rummet, det borde absolut vara ett bra inslag i din citydjungel!
Klint
Jag vill bara säja Hej och VÄLKOMMEN!!
Biggan_
[attachment=79319:smiley_v..._forumet.gif]
Citydjungel
Tack för alla välkomnanden:) kul men nya "gröna" vänner kompiskram.gif

Jo, har ett bananträd som gått "bananas". Köpte en lite stackare i somras och på bilden ser ni hur det gått med den.
[attachment=79322:bild__13_.JPG]
Vattenduschen (liten) har jag ställt vid krukan så man får en uppfattning av storleken.
Har flyttat den från fönstret då det börjat dra kallt.
Fanns flera sticklingar eller vad det heter nere vid foten som jag plockade bort i hopp om att göra nya träd (men dom tog sig inte) o de som är kvar ser lite skadade ut. Förmodligen skadades rötterna efter mitt iver att rycka loss dom andra whistling.gif
Biggan_
CITAT (Citydjungel @ 16-11-2013, 19:53) *
Är helt ny här på forumet och håller på at fylla min lägenhet med med tropiska växter:)
oxå en total nybörjare på området men har ett brinnande intresse att ha växter runt om mig.
Undrar om det finns andra "palm fetishister" här eller är det bara jag som har denna kanska udda läggning?
Jag kommer att behöva mååånga tips och råd;)

Om du går in på trädgårdsforumet under avd. krukväxter så hittar du massor av läsning om palmer och exotiska växter. Du kan söka på palmer så kommer det upp massor av inlägg.
addo
Tur att du köpte en dvärg banan, Min Musa Basjo är hög nog att gå under och kommer snart inte få plats i rummet rolleyes.gif

Har du någon extra belysning? Det gör enorm skillnad under vintern och när man inte har plats i/vill ha växterna i fönstren.
kerstin z5-6
Låt sticklingarna vara , ofta dör moderplantan när den blommat och före det gett nån banan och de nya ger en ny planta. Banan är en ört smile.gif
Citydjungel
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-11-2013, 00:40) *
Låt sticklingarna vara , ofta dör moderplantan när den blommat och före det gett nån banan och de nya ger en ny planta. Banan är en ört smile.gif

Jo naturligtvis så dog den:(
Man lär så länge man lever...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon