Full version: Honungsros
MrsB
Har en honungsros som är cirka 10 år, Väldigt stor. Klättrade i ett stort körsbärsträd och trivdes ypperligt. Trädet var säkert över 5 meter och rosen växte ända upp till toppen. Men så kom stormen Simone och tog vårt stora körsbärsträd. Fick tyvär klippa ner rosen. Mitt problem är att jag helst inte vill flytta denna stora ros och den har ju inget träd att växa i längre -cry-.gif , Vad kan jag göra? Försöka bygga något till den? Men det blir ju inte så högt. Vad kan jag bygga som den kommer att trivas med? Vill ju inte förlora denna ros som doftar i hela bygden på sommaren. Arbetet med att flytta rosen är nästan uteslutet. Tror inte att jag orkar med att gräva ett sådant stort hål samt tror inte jag får med mig rötterna på rosen.
Snälla hjälp mig rose.gif
strandskatan
Jag tror inte den måste ha något att klättra på, vad jag förstår kan man låta den växa som en (stor!) friväxande buske - om man har plats förstås.
Kajsa
Mycket tråkigt med ditt träd !
Ett litet förslag från mig, min Honungsros är ännu liten, men maken har gjort ett stöd av armeringsjärn en ganska stor rundel och skjutit i rabatten. Tanken är att rosen ska välla ut över rundeln med åren och bilda en högre buske, nu håller jag skotten på insidan. Dessa stöd har vi till flera andra klätterrosor.

MrsB
Tack så mycket för svar.

Strandskatan : Tror du inte att rosen far illa om den inte har något att klättra på ?
Den var ju väldigt hög.

Kajsa: En både vacker och smart idé. Hur hög är din ställning? Trädet var ju väldigt högt och rosen var i toppen. Kan man kanske göra som så att låta den hänga ner när den når toppen på ställningen?
Är ju så rädd att min stora vackra honungsros inte skall trivas nu och dö -cry-.gif
Hur har du fäst den i marken? Gjutit fast den med plintar?
Lasse Trädgårdsnörd
Odla har en artikel som bl a beskriver detta som du frågar efter:

http://www.odla.nu/artiklar/ute/rosor/honu...och-livskraftig

Kajsa
Man köper en armeringsmatta i bygghandeln och lägger ut den på gräsmattan och rullar den storlek man vill ha. Armeringsjärnen, diameter 5 mm, fyrkanterna 15 cm man måste ha en större bultsax att klippa med ( för att orka ) och man bör böja in de vassa ändarna med bultsaxen annars kan man göra sig mycket illa på dom. Våra är ca 2.5 m höga, bredden väljer du själv, man klipper upp rutorna nertill och bara trycker ner dom i rabatten, ingen av våra stöd har vält. Mitt ros har ett tufft läge med stora björkar bakom och inte sol hela dagen jag tror inte den blir en jätte, är nöjd om den väller över " buren " med åren.
strandskatan
MrsB, en honungsros som växer fritt blir ca 2 m hög och 3-4 m bred. Om du googlar på "honungsros buske" får du flera träffar med bilder av friväxande honungsrosor. Om rosen redan "säckat ihop", blir det inte svårt att reda ut den? Kajsa, smart stöd ni fixat! Vilka "honungsrosor" har ni - det finns ju flera? Jag har bara en Lykkefund köpt förra hösten, blommade fint i somras och har söta nypon nu. Skulle bra gärna ha en Hybrida också - men de är visst ruskigt taggiga!
Kajsa
Ur Helenae-gruppen förutom Hybrida, fylld honungsros har jag

Starkodder ( Krister Cedergren 2001 ) zon 5 ros, men den fick allt en kyss av de svåra vintrarna här, har fått klippa bort skott. Även haft problem med barkfläcksjuka.

Lykkefund, planterad som man brukar säga att man inte ska, intill en syrénhäck och mot en jättebjörk, rosen är 6 - 7 år och har nu skjutit långa 3 m skott som jag föröker fästa mot stammen, blir aldrig någon jätte, men denna har frusit ovanligt lite, trots att den bara ska klara zon 3, tycker inte det stämmer, den är tuffare.
Frisk och blommar varje år.
strandskatan
Många tycks gilla Starkodder, men jag tycker den ser lite tråkigare ut än Hybridan och Lykkefund, jag gillar deras färgskiftningar, det ser mer levande ut. Att inte plantera vid björkar kan man nog ta med en nypa salt, jag har en Veilchenblau sen tidigare bland björkar och buskar, den trivs hur bra som helst, så i år har jag planterat en Perennial blue likadant.
MrsB
Tack för era råd thanks.gif

Tyvärr så var den förmycket inväxt i trädet så vi var tvungna att klippa av den. Får försöka att skydda den i vinter genom täckning. Tror nog att det blir så att jag snor din idé med armeringsmatta till den, Kajsa.

Det är en hybrida som jag har varit så stolt över. Jättestor, lättskött samt underbart doftande. Det vackra med denna ros var just att den klättrade så fint i körsbärsträdet.
Skall kanske nämna att de är som du säger , strandskatan, ruskigt taggiga smile.gif.
Den enda gödning denna ros har fått genom åren är när vi byter vatten i akvariumet, då slår vi det gamla vattnet på rosen. Tydligen har det räckt smile.gif
Blir till att leta upp armeringsmatta och rulla till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon