Full version: Råd till villrådig
Anna på Tynningö
Hej alla pallkragare!
Ber om råd ang mitt gamla (ärvda) trädgårdsland då jag nu varken vet ut eller in.

Tanken är att anlägga en köksträdgård med grönsaker och blommor. Vill gärna ha upphöjda bäddar i pallkragarna. Har 10 st 80x120cm samt 4 60x 80 cm (tror jag de är).

Förutsättningar: har ett mkt gammalt trädgårdsland där det för ca 3 år sedan växte rosor, prästkragar, praktlysing MEN FFA KIRSKÅL. Täckte hela landet (ca 50 kvm) med markväv för 3 år sedan för att kväva kirskålen och tror mig nu ha lyckats! Har endast hittat några bland i ena kanten men kan nog få bort dessa för hand. Har under tiden haft pallkragar med blommor i samt en låda med sonens smultron.
Under markväven ligger ca 40 cm utmärkt matjord i träda...

Fråga: Ska jag använda mig av jorden under markväven eller satsa på att fylla lådorna med brunnen hästgödsel (har stall inpå knuten med torv/hästgödsel att hämta gratis). Jorden under är av mjällatyp (har jag för mig) ingen lera - det går inte att göra någon jordkorv som håller ihop. Ska jag i så fall förbättra jorden med exvis torv? Har ingen färdig kompost...

Vill gärna använda jorden under men är det det bästa att göra. Se gärna bilder i mitt album där sommar resp vårbild av landet finns utlagd.

Hjälp.... wub.gif
solkatten
Det låter som du har kanonjord i landet. Använd det i pallkragarna!
Lena N
Gör både och. D v s använd jorden i landet och blanda i hästgödsel. Det kommer att växa så det knakar. blink.gif biggrin.gif biggrin.gif
Anna på Tynningö
Tack för era svar - då ska jag dra till gödselstacken och ösa släpet fullt! och gräva, gräva, gräva osv hahaha

anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon