Full version: Novemberros
Ålgryte
I min trädgård finns fortfarande en ros som kämpar och blommar trots storm och kyla. Jag vet inte vad den heter och hoppas den fortsätter att klara sig från att bli uppäten...
[attachment=79325:IMG_1466.JPG]
strandskatan
En sån tapper kämpe - och vacker! Vad det är för ros vet jag inte, men om det vore en gissningstävling skulle jag gissa på Peace.
johanare
Visst är det härligt att i mitten av november kunna lukta på rosor.
Detta trots stormar och några frostnätter här nere i Zon 1

Plockar fortfarande in rosor, en del öppna andra på gång. Jag har mest Austin o Wedgewood, Young Lycidas, Queen of Sweden och Claire Austin doftar underbart inomhus.
EvaKlemming
Oj så vacker. Och gul, min favoritrosfärg. Och du vet inte namnet?
Ålgryte
Nej jag vet inte namnet. Det kan vara Peace som strandskatan föreslog. Hur ser jag skillnad mellan Peace och Lucia? I min trädgård finns många olika gula rosor, bl.a Westland som jag känner igen. Egentligen spelar det ingen roll för mig vad rosen heter - alla får samma (brist på...) omvårdnad oavsett sort. De har klarat sig under dessa tuffa förhållanden i mer än 30 år nu bravo.gif

Jag näns inte klippa av den och ta in den - tror att den kan bli chockad av temperaturskillnaden! Dessutom får fler njuta av den när den sitter kvar på busken vid gatan smile.gif
Kajsa
Det är skillnad på Peace och Lucia.
Peace är en rabattros, Tehybrid växer stelt upprätt och blir ca 1.20 - 1.5 m, kronbladen rullar sig bakåt och går mot rosa, stora blommor, blanka mörka blad, kom 1945, svag doft.

Peace ( som aldrig klarar sig länge i min zon 3 - 4 men har haft en del genom åren )

Lucia, en Modern buskros, ca 2 m hög och i snäll zon kan den bli lika bred. Har säkert haft 4 st men även den har svårt för kallare vintrar. Blomman gul och bleknar, knoppar åt orange, doftar gott. Rosen kom 1966.
Kan även bli en klätterros i varm zon. Kraftiga grenar ger många blommor.

Lucia
Ålgryte
Tack Kajsa för beskrivningen. Det verkar som strandskatan gissade rätt tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon