Full version: Paypal?
Gossen Ruda
Någon som använder detta? Jag skall skicka över pengar till en japan och han vill att jag använder paypal. Jag har skickat en gång tidigare men då direkt till hans bank. Om jag har fattat det rätt skall det vara gratis om jag skapar ett paypal-konto och har pengarna där, annars 3.4% på beloppet? Fast hur får jag över pengarna till Paypal?
*Stintan*
Skaffa ett paypalkonto så ser du hur du ska göra.
Bee
Jag har Paypal och det funkar finfint. Det kopplas till tex ditt Visakort som är kopplat till ett bankkonto. Mottagaren har det likadant. Funkarsäkert och smidigt.
Jag minns inte hur det var med avgift. Har föt mig att det kostade en mindre summa som jag sen fick tillbaka när jag använde Paypal. Det är flera år sen så dom kan ha ändrat det nu.
Peztis
När man startar kontot gör de en kontrolldragning på 15 kronor som dras ifrån kortet, detta är för att man ska bekräfta att det är ditt kort och att du är du. När du har bekräftat att pengarna har dragits ifrån ditt konto sätts de tillbaka in på ditt PayPal-konto.
Om säljaren är en privatperson med Paypal-konto som debiterar dig som privatperson ska det inte vara några avgifter på någon av sidorna. Köparen har aldrig några kostnader, det är i så fall säljaren som ska ta dem (i Paypals och alla andra ta betalt-tjänsters värld).
Gossen Ruda
Jag har skapat kontot nu och fört över pengar från min bank. Än så länge har jag inte kopplat kontot till min bank, det är just när man via Paypal tar pengar från bankkontot som de debiterar 3,4%. Det kanske går lite snabbare med direktdragning men det kostar alltså. Funderade lite på hur de går runt om de inte tar betalt, men vissa transaktioner kostar. Sen misstänker jag att betalningarna inte sker direkt utan de håller på pengarna i nån dag och tjänar därmed ränta.
Peztis
Som företagare betalar du en hel del och det är väl där förtjänsterna ligger.

Dessutom är det ju så att om du har pengar liggandes på ditt Paypal-konto, vem får räntan på dessa pengar? Tror inte att det är kontoinnehavaren, i alla fall.
*Stintan*
Har för mig att pengarna ligger kvar hos Paypal tills du fått varan.
Piccante
PayPal är ju framför allt säkert då ingen tar pengar direkt från ditt konto och skulle du skicka fel så kan man häva transaktionen. Använder det när jag handlar på Ebay och det har alltid funkat perfekt. Avgiften de tar är ganska låg och dessutom brukar de ge ganska bra kurs om man betalar i annan valuta så det blir samma pris eller ibland lägre om man jämför med banken eller Forex (som tar högre kurs istället för avgifter).
Carl

Jag har ett pay pal konto via mitt Master card. Då betalar man inget extra. Om leverantören gör det inte vet jag. Om man inte fått varan inom trettio dagar så får man pengarna tillbaka!
jaj-51
Hej.
Paypal fungerar jättebra. Har använt det i många år.

Det är en fördel att koppla paypalkontot till kreditkort (Ex Mastercard)
Skyddet är mycket bättre än paypals skydd när något går fel vid köp.
Jag har haft nytta av MasterCard skyddet när payals avvisade mitt krav.

Betalningen är framme på någon minut.

ICA bankens pluskort ger 0,5% bonus när man betalar med paypal, inget påslag för valutaväxling. Tyvärr en avgift för kortet/internätbanken.

Lustigt men kortet ger 0,5% bonus på allt man köper med det, troligen på kontantuttag i samband med köp också.
malcolm
Jag har ingen erfarenhet av Paypal men min son säger att det är bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon