Full version: Ulleternell
Klint
Tänkte så till mitt stora projekt entrerabatten. Men hittar i katalogen Pärleternell margaritacea, och vitpytta ptarmica, det är impektas katalog men skulle de funka lika bra som täckare?
kerstin z5-6
Ja bägge är högre än sk marktäckare men kan fungera bra , en växt bör vara minst 20 cm för att konkurrera bort ogräs vilket "normala " marktäckare sällan blir.
Klint
Tack för snabbt svar kerstin! Skulle du välja nån av dem,vilken? Eller är ulleternell betydligt bättre enl dej,eller vad säjer ni andra.
kerstin z5-6
Smaksak men jag gillar pärleternellen nog så bra som ull, vitpyttan är fin även i buketter.
sqrulan
Jag skulle välja vitpyttan för den sprider sig inte lika mycket som dom andra två.
Klint
De är fina båda 2 tycker jag,sprida sej får den gärna,fast kanske ska jag ha lite andra som marktäckare också som nävor?
De är 300 i fröpåsen kan ju inte så alla men de jag sår skulle det funka att direktså,eller är det bättre att driva upp dem innan utplantering?
Isåfall kan jag så dem ute i större tråg/pallkragar,eller ska de dras upp inne först?
kerstin z5-6
Tycker du som inte bor så kallt till kan dra dem utomhus i vår. För mej är de ungefär lika i vilja att bli fler.
Om du inte vill sälja överblivet är det ju vettigt att bara så en del även om det känns konstigt smile.gif
men inte direkt sådd -så i sålåda o ställ u i så fall i vår, omskola ute när de har 4-6 normala blad ,när de kommit upp och utplantera en och en efter lagom tillväxt.

Hos mej är nävor men invasiva än nåt annat .. lerjord , vet inte om det beror på den.. de är tanks.. kväver allt i vägen..
Klint
Ja men det låter bra då får det bli utesådd till våren.Det är ju så mycket man vill så när man märker att det blir något, pengar att spara!!nu får jag bara bestämma vilken jag tar, på bilden ser vitpyttan kritvit ut medans pärleternellen verkar en aning mildare åt gult.

Edit: får hjälp med stavning så ändrat vitryskan till vitpyttan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon