Khol
Hej,
Första inlägget här på forumet.
Hoppas jag gjort allt rätt (förutom det klassiska att man söker för lite innan man frågar kanske...)

Men jag skulle vilja ha hjälp att välja en växt till hallen.

Placering: Hallen. Ca 2 meter från ytterdörr. Kommer ej stå dragit eller kallt.
Ljus: Knapphändig. Inget fönster i dörren och ca 6 meter till närmsta fönster från två olika håll (öst och väst). Växten kommer "se" dessa fönster. LED-lampor i taket.
Storlek: hög växt (1m - 1,5m) i kruka på golvet. Får ta ca 40-50cm i diameter i anspråk.
Övrigt: Så gift- och allergenfri som möjligt. Har två småbarn som plockar i dig av det mesta. Gärna växt utan bär.
Budget: Max 2000 kr.

Tanken är att växten skall ge ett välkomnande, varmt och trivsamt intryck.

Kan man få detta att fungera med dessa förutsättningar?
Och vilken växt rekommenderas i sådana fall?

Tack
K
Tessalia
Om du inte hittat någon växt ännu så får du några förslag här:
En stor fredskalla är vacker att ha i kruka på golvet, dom vill ha ljus men jag har ett stort exemplar som alltid stått halvmörkt till och den mår finfint. Blir som en stor "vassrugge" och ser trivsam ut.
Ett annat bra alternativ är att ha en piedistal med en stor garderobsblomma på. Den breder lätt ut sig som en solfjäder och blir ett fint inslag i en hall.
Hoppas du hittar något som passar hos dig och trivs bra i hallen!
gunsta
Jag har en bergspalm som står mycket mörkt i ett hörn ute på landet, den får inte mycket ljus. Likaså en aspidistra - den blir ju inte 1,5 kanske men väl 1 m. Den sistnämnda växer sakta och ska helst så 'orörd', m a o lättskött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon