Sidor: 1, 2
malcolm
Minns ni de smaker som inte verkar finnas mer? På sjuttiotalet fanns en saft som hette Rymd, det var ett pulver som man blandade med vatten och den innehöll nog inget naturligt alls. Jag älskade denna saft och köpte tom. denna för veckopengarna och det var den med citronsmak som jag tyckte var godast. Allra mest saknar jag nog isglassen Igloo apelsin, länge fanns dock Igloo cola men även den är borta sedan flera år och numera finns det inga goda isglassar att köpa. För inte så länge sedan upptäckte jag att blodapelsinjuice inte heller verkar gå att få tag i längre. Minns att det under min uppväxt fanns ett segt godis som kallades för fransk nougat men det var inte choklad utan plattor med ena sidan vit och den andra rosa, detta godis var poppis när man gick på bio men jag har inte sett det på evigheter.
Natur liv
Jag har också tänkt på det där med smaker, att många matvaror smakar likadant numera. Som till exempel chokladgodis där fyllningen smakar likadant oavsett sort.

Antagligen hänger det samman med att det mesta är fabrikstillverkat i stora upplagor, istället som förr då det fanns många små lokala tillverkare.

Kanske dags att gå på smakjakt, för att hitta de gamla och varierade smakerna.
theseraphim
Det finns ju hur mycket som helst där ute, se vara på affärer med välsorterade godisavdelningar plus om man vill betala mer än 6,9hg. Köper bl.a. Black(dansk lakrits med mörk choklad) plus holländsk lakrits.
Jubbe063
CITAT (malcolm @ 22-11-2013, 11:00) *
Minns att det under min uppväxt fanns ett segt godis som kallades för fransk nougat men det var inte choklad utan plattor med ena sidan vit och den andra rosa, detta godis var poppis när man gick på bio men jag har inte sett det på evigheter.

Kolla igen, sett den och ätit den senast för en vecka sedan. Finns på COOP på ICA på kiosker, tobaksaffärer, Hemköp, Statoil, OKQ8 etc etc.

I alla fall i Gällivare, Stockholm, Göteborg, Östersund och Sundsvall.

Allra mest saknar jag nog isglassen Igloo apelsin, länge fanns dock Igloo cola men även den är borta sedan flera år och numera finns det inga goda isglassar att köpa.

Igloo Cola finns kvar vad jag vet. Finns även på hemglass en "Igloo" fast de kallar det nåt annat men smaken är detsamma och den har två pinnar den med.

På sjuttiotalet fanns en saft som hette Rymd, det var ett pulver som man blandade med vatten och den innehöll nog inget naturligt alls.

Den har jag aldrig hört talas om. Men Tomtebrus var en av mina favoriter ett pulver som man också blandade med vatten. Sen raketosten som var så god och hade ett snöre som man skar den med. Eller den saft som mormor alltid gjorde "halloneter" (vet inte receptet i huvudet men man skulle tydligen köpa eter på apoteket och göra nåt speciellt med den på Hallonen) Var säkert inte helt nyttig och var säkert skadligt i större mängder men ack så god.
*Stintan*
CITAT (Jubbe063 @ 22-11-2013, 12:38) *
...........

Den har jag aldrig hört talas om. Men Tomtebrus var en av mina favoriter ett pulver som man också blandade med vatten. Sen raketosten som var så god och hade ett snöre som man skar den med. Eller den saft som mormor alltid gjorde "halloneter" (vet inte receptet i huvudet men man skulle tydligen köpa eter på apoteket och göra nåt speciellt med den på Hallonen) Var säkert inte helt nyttig och var säkert skadligt i större mängder men ack så god.

Tomtebrus var en favorit men inte blandade vi det med vatten utan slickade i oss pulvret som det var. Det fanns också rosa grisar som brusade i munnen när man åt dom. Smakade jättegott men jag tror att brusgodiset förbjöds då det lär ha varit väldigt skadligt för tänderna. Fanns en sorts hård kolastång som hette tjong som jag också saknar. Raketosten önskar jag kom tillbaka.
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2013, 12:48) *
Tomtebrus var en favorit men inte blandade vi det med vatten utan slickade i oss pulvret som det var.

Ja så kunde man också göra med den. Det var ursprungligen avsett för hemtillverkning av läskedrycker genom att blandas med vatten, och såldes både i små påsar eller plåtdosor. Kunder upptäckte dock snabbt att man kunde lägga det direkt på tungan istället för att blanda ut det med vatten.
Myosotis
Det fanns en sorts juice/mjölkdryck som hette Naturens Under tror jag. Den var god.

Sen är det den där dumma "Ny smak på tillfälligt besök"-grejen. När man äntligen har hittat en god yoghurt så tar de bort den!! duh.gif Varför?!!
strandskatan
O´Boy blåbär och jordgubb!
Eva i Skåne
Visst är det många smaker som försvunnit och försämrats. Att godis blivit mer smaklöst är säkert de stora tillverkarnas fel som någon skrev tidigare, men också att vi blivit så kräsna, tror jag. När man inte hade så stora godispåsar gav man sig tid att njuta av varje bit och upplevde kanske mer smak. Nu tuggar man hejdlöst och hinner knappt svälja förrän nästa bit åker i munnen så smakerna kanske "går i ett".
Förr smakade gelehallon på ett speciellt sätt, gröna grodor på ett annat, men nu upplever jag att det mesta gelegodis är ganska likt vartannat
Nu föredrar jag choklad, men är ganska kräsen. Den mesta billiga chokladen i lösviktsvarianter har knappt chokladsmak utan känns mest som ett fettklump i munnen.

Minns ni när det fanns Prickar som var doppade i mörk choklad? Sen många år är det alltid ljus choklad.
De små bitarna i en ask Salmiak var bra mycket saltare än idag. Förr fanns det salmiak i, men det var såklart inte nyttigt.
Jag saknar vissa chokladaskar, numera är det nästan bara Alladin i alla affärer. Jag minns Symfoni, tunna mörka chokladrutor som hade olika mönster pressat på rutorna. Sen fanns det en ask som jag tror hette Allehanda. Ren Marabouchoklad i den också, men det fanns vit, ljus och mörk choklad i olika former.

Minns ni förresten hur det var med "gotte-borden" på kalasen? Man fick ta en bit ur chokladasken, en lakritsbåt och fanns det nonstop kunde man få ta 4-5st för att de var så små.
strandskatan
Stämmer att smakerna försämrats på mycket, Eva. Singoalla-kakorna till exempel, hade MYCKET godare nougat(?)smet när de först kom ut på marknaden!
gunsta
Smaken av tomteklubba saknar jag - Rymd minns jag - men det köpte nog aldrig min mor - heller inte raketost som jag alltid suktade efter. Och så saknar jag smaken av hemlutad lutfisk av sej.
Myosotis
[attachment=79362:fish_on_himself.jpg]

Lite OT, men jag kom på den när du sa
CITAT (gunsta @ 22-11-2013, 17:35) *
sej
theseraphim
Tror också att lite av att vi inte tycker godis är lika gott är att det blivit sådan vardag med att äta det plus utbudet har ju också blivit enormt. Förr så käkade man ju väldigt sällan så mycket godis som vi gör nu och matbutikerna hade ju inte 10m plockgodislänga med 150 sorter heller.
Lokan
[quote name='Myosotis' date='22-11-2013, 17:46' post='1670852']

rotfl.gif
skånepåg
Godis i mängder, här kan ni nog hitta vad ni letar efter om inte väldigt liknande flirting.gif http://www.usagodis.se/
Monarda
CITAT (gunsta @ 22-11-2013, 17:35) *
Smaken av tomteklubba saknar jag - Rymd minns jag - men det köpte nog aldrig min mor - heller inte raketost som jag alltid suktade efter. Och så saknar jag smaken av hemlutad lutfisk av sej.

Tänk att tomteklubborna hade jag glömt bort, dom tyckte jag mycket om liksom fotbollsklubbor. Så fanns det en glass som hette Cassatapinne som var väldigt god.
Sockerdrickan smakar definitivt inte som förr, på den tiden då man delade en 33-cl läsk på tre och glasen stod uppställda bredvid varandra för millimeterrättvisa. Tänker på det ibland när man ser dessa containrar med läsk som släpas hem.
gunsta
Fiskgratängen var kul - 'sejer' jag med ett leende biggrin.gif

Monarda väckte liv i smaker - fotbollsklubban, den hade jag glömt - och Cassatapinne var ju en favorit.
Monarda
Jag har en bok som jag gärna vill tipsa om, en riktig nostalgitripp.
http://www.bokia.se/nostalgiboken-om-godis-o-glass-4406331
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 22-11-2013, 17:46) *

Lite OT, men jag kom på den när du sa

giggle.gif Billig middag!
Biggan_
Dessa saknar jag!

och dessa

gunsta
Oj Bronzol hade jag också glömt bort - röret kunde man använda till en 'bakpulver-bomb' - bakpulver i botten lite vatten, på med korken och så ... 'poff'
Eva i Skåne
CITAT (gunsta @ 23-11-2013, 14:25) *
Oj Bronzol hade jag också glömt bort - röret kunde man använda till en 'bakpulver-bomb' - bakpulver i botten lite vatten, på med korken och så ... 'poff'

Jag var nog för snäll även för sånt snällt bus flirting.gif men mina busungar till barn har använt den gula bruken inne i kinderägg till samma bomber
gnon49
Hur är det egntligen med maten överlag? Var den bättre lagad av husmor förr? Rejäla middagar där råvaran var centrum. Kotletter med rejäl fettrand, korv som sprätter i pannan, ja som det var innan hälsohysterin och helfabrikat gjorde sitt intåg. Kanske man bara är nostalgisk fast jag undrar.
*Stintan*
När jag växte upp fanns det varken hel- eller halvfabrikat bortsett från en och annan konserv. All mat lagades från grunden. Kött- fisk- mjölkaffär och bageri för dem som inte bakade själva fanns ju överallt. Frukt fick man köpa i en fruktaffär och grönsaker på torget. Ordning och reda skulle det vara, lunch serverades prick klockan 12 och middag klockan 5.
evelina
Jag saknar bl.a den här

![attachment=79374:111128_100825_054.jpg]
Biggan_
CITAT (evelina @ 23-11-2013, 18:10) *
Jag saknar bl.a den här
![attachment=79374:111128_100825_054.jpg]

Ja dom var goda! Helst den med svarta vinbär. Det brukade bara finnas en sådan i var pkt.
*Stintan*
CITAT (Biggan_ @ 23-11-2013, 20:09) *
Ja dom var goda! Helst den med svarta vinbär. Det brukade bara finnas en sådan i var pkt.

Jaaa den va jättegod den svarta.
Eva i Skåne
Aldrig hittar jag isterband med den syrliga smaken som vi åt förr
Trampendal
CITAT (Myosotis @ 22-11-2013, 12:58) *
Det fanns en sorts juice/mjölkdryck som hette Naturens Under tror jag. Den var god.

Ja, den kommer jag ihåg. Jättegod!
omk
CITAT (strandskatan @ 22-11-2013, 13:00) *
O´Boy blåbär och jordgubb!

Oh jaaaa, blåbärsoboj !! Smaskens ! tummenupp.gif

Kommer ni ihåg "snusklubbor" ? De var goda ! Beige, med salt "snus" inuti. Sega som f-n ...

Sen kommer jag ihåg "tefat". Det var något slags papper runt om (som oblater, vanligen fastnade pappret uppe i gommen giggle.gif ), med syrligt eller salt inuti. Såg ut som 50-talets flygande tefat på film. Kanske 3-4 cm i diameter.
Trampendal
CITAT (omk @ 24-11-2013, 02:30) *
Oh jaaaa, blåbärsoboj !! Smaskens ! tummenupp.gif

Kommer ni ihåg "snusklubbor" ? De var goda ! Beige, med salt "snus" inuti. Sega som f-n ...

Sen kommer jag ihåg "tefat". Det var något slags papper runt om (som oblater, vanligen fastnade pappret uppe i gommen giggle.gif ), med syrligt eller salt inuti. Såg ut som 50-talets flygande tefat på film. Kanske 3-4 cm i diameter.

Tefaten kommer jag ihåg.
Var det inte "bruspulver" inuti?

Det fanns även påsar med små bitar i som "poppade" på tungan.
Som ett fyrverkeri i munnen.
omk
Jo, "spritsigt" var det ! Förmodligen "brus" ... rolleyes.gif

Själva grejen med "smågodis" var helt ju annorlunda.
"*lägger en enkrona på disken* En sån *pekar*, en sån *pekar på nåt annat*, sen en, nä TVÅ sådana...*pekar på något tredje* hur mycket pengar är det kvar nu ?"
Jösses, att affärsinnehavarna inte fick hjärnblödning !! biggrin.gif biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (omk @ 24-11-2013, 02:47) *

"*lägger en enkrona på disken* En sån *pekar*, en sån *pekar på nåt annat*, sen en, nä TVÅ sådana...*pekar på något tredje* hur mycket pengar är det kvar nu ?"
Jösses, att affärsinnehavarna inte fick hjärnblödning !! biggrin.gif biggrin.gif

Kan jag få tvåöres AKO för en krona? giggle.gif
Trampendal
CITAT (omk @ 24-11-2013, 02:47) *

Det fick de nog. De finns inte längre!
biggrin.gif
Carl

Min far frågade efter en Top Hat (glassen). Men expediten gav honom tidningen om ni minns den.
Uggi
CITAT (Carl @ 24-11-2013, 09:33) *
Min far frågade efter en Top Hat (glassen). Men expediten gav honom tidningen om ni minns den.

Jag minns den tidningen, tittade ofta på bilderna. tummenupp.gif
Eva i Skåne
CITAT (*Stintan* @ 24-11-2013, 03:01) *
Kan jag få tvåöres AKO för en krona? giggle.gif

Jag har säkert berättat förr, men alla har inte läst.
I slutet av 60-talet fanns det en tobaksaffär som hade stor sortering på 1-öresgodis. Som det var då så fanns det massor av annat också i tobaksaffärerna.
Jag var sjuk, men hade en femma som jag skulle köpa en Kitty-bok för, tror dom kostade 3,95. Sen skulle jag ha en skrivbok och tänkte handla godis för resten. Jag skickade min snälle lillebror för att handla till mig.
Han kom tillbaka med skrivboken som jag minns kostade 30 öre. Kittyboken jag ville ha fanns inte så han handlade 1-öres för resten av femman biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
theseraphim
Snusklubbor, pop-pulver och de där tefaten finns ju fortfarande plus...hockeypulver!
*Stintan*
CITAT (Eva i Skåne @ 24-11-2013, 11:12) *
Jag har säkert berättat förr, men alla har inte läst.
I slutet av 60-talet fanns det en tobaksaffär som hade stor sortering på 1-öresgodis. Som det var då så fanns det massor av annat också i tobaksaffärerna.
Jag var sjuk, men hade en femma som jag skulle köpa en Kitty-bok för, tror dom kostade 3,95. Sen skulle jag ha en skrivbok och tänkte handla godis för resten. Jag skickade min snälle lillebror för att handla till mig.
Han kom tillbaka med skrivboken som jag minns kostade 30 öre. Kittyboken jag ville ha fanns inte så han handlade 1-öres för resten av femman biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Smart gosse giggle.gif
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 24-11-2013, 11:12) *
...han handlade 1-öres för resten av femman biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

biggrin.gif Då blev du väl frisk med en gång!?
malcolm
Saknar min mammas nyponsoppa men den lär jag aldrig få smaka mer eftersom hon gick ur tiden för två år sedan.
*Stintan*
Dixie- och rivalkola kan jag fortfarande känna smaken av när jag tänker på dom.

25-öres Alaskapinne päron var supergod

[attachment=79395:fullskrm...40479717.jpg]

Toy

[attachment=79396:imagesCAXESVDY.jpg]
Anki på Öland
CITAT (*Stintan* @ 24-11-2013, 13:58) *
Dixie- och rivalkola kan jag fortfarande känna smaken av när jag tänker på dom.......

Och dom skulle in i munnen samtidigt - en av varje smile.gif
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 24-11-2013, 14:28) *
Och dom skulle in i munnen samtidigt - en av varje smile.gif

Ja just det...det hade jag förträngt biggrin.gif
gunsta
För knappt ett år sedan på Distings-marknaden i Uppsala - fanns två 'slaktare' från Vaggeryd i Småland - dom sålde nostalgi i form korvar och allehanda charkuterier bl a korvkaka. Jag köpte så klart och godare korvkaka har jag sällan ätit. Finsk leverlåda kan man ibland köpa - men vad jag vet så har jag aldrig sett 'hederlig' korvkaka de senaste åren.
Carl

Radiokaka! men jag gjorde en i veckan!
gunsta
CITAT (Carl @ 08-12-2013, 08:43) *
Radiokaka! men jag gjorde en i veckan!

Radiokaka förknippar jag med 50-talet och snöiga och kalla vintrar (lägga ihop kakan och ut i snödrivan) - radiokaka var mycket gott.
theseraphim
Kommer ihåg när Toy kom tillbaka för några år sedan och hur besviken jag blev när de smakade som Extra tuggummi vilket iof inte smakar dåligt men Toy ska vara så där krispiga och starka i smaken plus inte smaka sockerfritt.
Eva i Skåne
Min dotter gjorde något som påminde om radiokaka när vi var nere hos henne i Turkiet i höst. Hennes var dock godare för den innehöll inte kokosfett, men jag minns inte vad där var i den i stället

CITAT (theseraphim @ 08-12-2013, 14:18) *
Kommer ihåg när Toy kom tillbaka för några år sedan och hur besviken jag blev när de smakade som Extra tuggummi vilket iof inte smakar dåligt men Toy ska vara så där krispiga och starka i smaken plus inte smaka sockerfritt.

Jag blev bjuden på ett Toy för ett tag sedan. Besviken blev jag också. Våra nyare tuggummisorter är godare
Carl

Minns kalas puffar. Ett tag fanns det Robin hood figurer i paketen. Ville ha robin hood fick bara en brun broder tuck. Käkade så det sprutade ur örorna men vad hjälpte!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon