|
strandskatan
22-11-2013, 13:04
Handgräsklipparnas smatter! Väckarklockans tickande!
Natur liv
22-11-2013, 13:06
Kornas råmande. Inte en ko i närheten numera.
Eva i Skåne
22-11-2013, 13:07
Gatsoparbilen som körde i gatorna varje morgon vid fem-tiden eller så
Myosotis
22-11-2013, 13:11
Oljudet från modem  inte för att jag saknar det men... Och så enkelbeckasin och grå flugsnappare som verkar ha dött ut här
strandskatan
22-11-2013, 13:19
Natur liv: Vill du höra råmande kan du komma hit, vår närmsta granne är en kohage - är det dimma, vilket korna tydligen inte gillar, kan de råma dygnet runt!
hattstugan
22-11-2013, 14:15
Saknar också kornas råmande!! Här är bara hästar numera!
Saknar även de andra gårdsdjurens läten!
theseraphim
22-11-2013, 14:27
Själv har jag också blivit av med både kossors råmande och hästars gnäggande då deras hagar blivit åkrar men det är jag bara glad för:) Om nu grannkärringen(85 år och pratsjuk+halvsenil) också kunde flytta så jag jan få njuta av stillheten och skogens djur.
Att svara i telefon och höra en faxsignal som förgäves försöker få kontakt.
*Stintan*
22-11-2013, 14:59
Kan inte påstå att jag saknar några ljud snarare skulle jag vilja bli av med en del då jag har tinnitus + en dunkadunkagranne. Men om jag tänker efter så är det nog suset i björkarnas lövverk och syrsorna jag kan sakna ibland.
För mig är det en balansgång så att säga. Bra hörsel för att höra moder natur men inte så bra att jag hör den f-rbannade glassbilen. Men allvarligt, att ha bra hörsel upp i åren är nog en gåva att vara rädd om,liksom övriga sinnen.
Skruttis
22-11-2013, 15:37
Saknar syrsornas sång - som min man tycker låter förfärligt,  och ännu mer ljudet från en spinnande katt. Och så ljudet av total tystnad (om man nu kan säga så). När det är så stilla att man kan höra snöflingor landa.
Ingela i Segersberg
22-11-2013, 15:58
CITAT (Skruttis @ 22-11-2013, 15:37)  Saknar syrsornas sång - som min man tycker låter förfärligt, och ännu mer ljudet från en spinnande katt. Och så ljudet av total tystnad (om man nu kan säga så). När det är så stilla att man kan höra snöflingor landa. Det gör jag också, Skruttis. Och så saknar jag stararnas sång på våren. Vi hade flera par som bodde i vår husvägg förut, men inte nu längre.
Myosotis
22-11-2013, 16:44
Sätt upp några holkar! Starar brukar inte tacka nej till det.
Ingela i Segersberg
22-11-2013, 16:53
CITAT (Myosotis @ 22-11-2013, 16:44)  Sätt upp några holkar! Starar brukar inte tacka nej till det. Vi har satt upp starholkar, men det hjälpte inte. Tyvärr! Så jag får hoppas på nästa vår!
Myosotis
22-11-2013, 17:02
Jag håller tummarna!
malcolm
22-11-2013, 17:10
En klockas tickande
Längesedan jag hörde berguven, kornknarren, småfläckig sumphöna och favoritljudet Nr:1 storspovens vemod. Så saknar jag ljudet av en spinnande katt nattetid.
Ett ljud jag aldrig hört men önskar jag finge höra är nattskärrans läte.
Skrivmaskinsknatter! Ett ljud dagens barn aldrig hört. Dom fattar inte vitsen när Musse äter majskolvar på julafton  Pling!
Myosotis
22-11-2013, 17:31
CITAT (gunsta @ 22-11-2013, 17:12)  Ett ljud jag aldrig hört men önskar jag finge höra är nattskärrans läte. Då får du komma och hälsa på, här finns lokaler som är väldigt säkra och jag har en kompis som har koll! Kornknarr och storspov har aldrig funnits just här under min tid, men jag saknar dem ändå, har ju hört dem på Öland bl.a. Jag bor här alldeles frivilligt men måste erkänna att jag även saknar ljudet av havet. Jag hör en klocka som tickar just nu, vi har flera såna. Det är väl bara att skaffa om man saknar det?
Eva i Skåne
22-11-2013, 17:51
Skrivmaskinsknatter. Jaa, Bee, det hade jag nästan hunnit glömma  Nåt som också försvunnit är ljudet av hack i lp-skivorna och knastret när dom var väl använda och repiga. Saknar det? , men det är nostalgi
skånepåg
22-11-2013, 18:52
Jag har ko och får hagar 100 meter ifrån och lite överallt och de är fortfarande ute ibland så lite råmande och bräkande hörs ibland, men hög tid att ta in dem som min pappa har fullt upp med 400 mjölkkossor nu några mil härifrån, en hackspett som bygger ett bo i en av granarna hos mig är lika störande som en klockas tickande så istället för att besöka vårdcentraler och sjukhus varje vecka så behöver jag bara gå ut på altanen för att höra det frenetiska tick tick tick tick tick men den jäveln är svår att träffa med luftgeväret! varför har de inte klockor utan sekundvisare istället för?! Jag gillar ljudlöst så inga speciella ljud jag saknar, det är ju trevligt att höra lite djur nån gång ibland annras är det väl vindens sus som jag kan sakna nån gång bara. Min kusin älskar LP så köper endast LP-skivor bara för han gillar knastret och sånt, jag vill ha så rent ljud som möjligt så man hör varenda instrument och sträng med mera ordentligt, finns ju musik som är gjord att påverka delar av hjärnan som är inspelad i olika hertz frekvenser så då vill man inte ha massa knaster och så
Huggorm
22-11-2013, 20:39
Jag hör också kors råmande ibland, när vinden ligger på från rätt håll. En av mina grannar föder upp köttdjur, kanske ett dussin i taget.
Annars tyckte jag modemljudet var ett bra exempel, ett mycket karakteristiskt ljud som vi (förhoppningsvis) slipper höra mer
Jubbe063
22-11-2013, 20:46
Gammelhundens snarkningar o högljudda drömmar. Nästan svårt att sova nu när ingen bjäffsar o lever rövare under sängen.
Hartsfiol - det var inte igår man 'spelade' det - dessutom något som vi i min lilla by i urskogen i Dalarna kallade för 'pluttersmälla'  - d v s man satte fast ett spelkort med klädnypor eller liknande på ett stöd till framskärmen på cykeln så att det låg an mot ekrarna ... det 'pluttrade' då när man cyklade.
malcolm
22-11-2013, 22:27
CITAT (Eva i Skåne @ 22-11-2013, 17:51)  Nåt som också försvunnit är ljudet av hack i lp-skivorna och knastret när dom var väl använda och repiga. Saknar det? , men det är nostalgi Det kan jag lyssna på när jag vill, har alla mina vinylskivor kvar och dessutom en fungerande skivspelare.
Biggan_
22-11-2013, 23:49
Alla dom gamla tågljuden har försvunnit. Tuffandet, ljudet från rälsen och tutandet.
Trampendal
23-11-2013, 00:23
Ljudet av en gammal bensinpump, med en visare som snurrar, som säger pling på varje liter.
CITAT (Biggan_ @ 22-11-2013, 23:49)  Alla dom gamla tågljuden har försvunnit. Tuffandet, ljudet från rälsen och tutandet. Vi har vårt torp precis intill en museijärnväg, där upplever vi alla 'gammaldags' tågljud och lukter. Tåget går mellan Uppsala och Faringe. Och jag måste gratulera Myo till nattskärrandet - måste vara en stor upplevelse - 'lyckost'
Eva i Skåne
23-11-2013, 16:00
Visseljohannans tjut. Den jag kokte tevattnet på när jag var ung, före vattenkokarnas tid.
[attachment=79373:vissel_johanna.jpg] Min var gul, men annars var den lik denna.
Jag saknar den totala tystnaden. Den försvann för 10 år sen ca o nu är det bara en massa ljud och oljud, ständigt. Förutom kanske klockan 2 på natten.
Monarda
23-11-2013, 19:23
Klockspelet som föregick TV-programmen på den svartvita tiden.
Trampendal
23-11-2013, 22:53
CITAT (gunsta @ 23-11-2013, 14:18)  Vi har vårt torp precis intill en museijärnväg, där upplever vi alla 'gammaldags' tågljud och lukter. Tåget går mellan Uppsala och Faringe. Är det Lännakatten?
skånepåg
25-11-2013, 12:37
CITAT (CillaM @ 23-11-2013, 18:53)  Jag saknar den totala tystnaden. Den försvann för 10 år sen ca o nu är det bara en massa ljud och oljud, ständigt. Förutom kanske klockan 2 på natten. Vet mycket väl hur det är, men i finare områden (antar du bor i lägenhet?) om man har råd med hyran så sipper man allt sånt, där har de tänkt efter på isolera för alla tänkbara saker Ibland har man tur och får snälla grannar men grannar flyttar hela tiden så det är en ond cirkel Bo inte vid bondgårdar där kan det väsnas dygnet runt, det är mycket arbete som måste göras på lite tid Hos mig är det oftast tyst jag har åkrar runt om överallt så det är bara ibland de kör där, men det kan behövas jordförbättras och tillföra näring också då och då så då kan det stinka som om man har stoppat huvudet i röven på en ko
CITAT (Trampendal @ 23-11-2013, 22:53)  Är det Lännakatten? Ja det är Lennakatten - här är den - på väg mot Uppsala.
Då har jag åkt förbi er!  Vi åkte framochtillbaka Almunge-Uppsala i somras! En upplevelse måste jag säga!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|