andreas i uppsala
11-04-2004, 13:02
Jag tror inte att någon har undgått oroligheterna i Irak. Det är helt otroligt laglöst. Börjar nu förstå hur folk hade det under andra världskriget. I dag kom uppgifter om att en 45årig fyrabarns mamma blivit rånmördad. Skjuten i huvudet blev hon eller rättare sagt pannan.
Irakerna är helt förstörda av alla års krig, vilket man märker när man ser hur de behandlar de döda.USA och dess allierade kan inte heller lämna landet hur som helst. Irak passar in på bibeln oc koranens beskrivningarna av helvetet.
Trodde man skulle slippa att se sånt här på 2000-talet.
Det är tur att man har sina växter som man kan gå till när det blir för mycket.
TeliaNet
11-04-2004, 13:06
mycket bra skrivit.
frågan är väl om det blir lungt nån gång fram över...
usa kan ju få hålla på att upprätta ordning i all evighet.
jag är ingen sadam älskare men visst var det lugnare och bättre när han styrde med hjärnhand.
andreas i uppsala
11-04-2004, 13:09
irakerna måste verkligen vara ett jobbigt folk att styra över. Som du sa så verkar det verkligen behövas en diktator i äkta stalin anda för att kunna styra det där landet. men folket har ju blivit skräddarsytt efter honom i flera årtionden
andersen
11-04-2004, 13:11
TeliaNet nä vet du vad! inte var det lungnare med Sadam han gasade tusen tals kurder, så vad har du fått det ifrån att det var lungnare då?
Copycat
11-04-2004, 13:12
OK, visst var det lugnare för oss i sofforna som slapp se allt elände Saddam ställde till. Just nu vet man inte riktigt vad man skall tycka längre. Det verkar inte Irakierna heller veta. Dom strider ju egentligen MOT sig själva och drabbas bara ännu värre. Det syns nog inget ljus i tunneln, än på ett tag.
andreas i uppsala
11-04-2004, 13:22
andersen, på saddams tid var de bara folk som inte gillade saddam som råkade illa ut.Nu råkar alla ut för våldet, gamla,unga,korta,långa,sunni,shia,svenskar ja alla.På daddams tid kunde man i alla fall gå över gatan utan att bli fullproppad av bly. Då kunde civla utlänningar gå omkring nästan fritt utan att kidnappas och mördas,stympas,misshandlas.
Det är totalt kaos där nere
andersen
11-04-2004, 13:23
Jag är vare sig för eller imot USA men man får inte glömma att dom är en okupations makt i IRAK. Så jag förstår dom Iraker som inte vill ha dom där.
andersen
11-04-2004, 13:25
andreas i uppsala nja så var det ju inte han dödade ju dom åxå som var i hans familj.
andreas i uppsala
11-04-2004, 13:33
ja, men inte alla. Nu lider hela befolknigen, och det är tack vare sig själva och saddam. Det är upp till dem om de vill ha fred eller inte. Irakierna är verkligen korkade. USA skulle ju endå ha lämnat landet nu i sommar.Men nu blir de kvar länge
andersen
11-04-2004, 13:43
Jag har inte varit i IRAK men jag tror att dom flesta led där innan bråket med KUVAIT som ju var start skottet för detta elende, gissar att det var bara makt eliten som hadde det bra i IRAK.
CITAT (andreas i uppsala @ 11-04-2004, 14:33)
Nu lider hela befolknigen, och det är tack vare sig själva och saddam. Det är upp till dem om de vill ha fred eller inte. Irakierna är verkligen korkade.
Vad menar du? Att de får skylla sig själva för hur det ser ut?
Irak är ett folk som blivit styrt av en diktatorisk grupp med Saddam i spetsen, inte att förglömma stödd av USA under 80-talet.
Vad gör ett land när dess styre sedan så länge försvinner? Kaos är bara början. Det finns flera partier i Irak som är villgia att arbeta för att bygga upp infrastruktur osv igen men hur börjar du från noll mitt i ett krig,,,
andreas i uppsala
11-04-2004, 15:18
Det jag menar är att det är folket som började.Hade de bara kunnat hålla sig i några ynka månader till så hade man sluppit detta. Sen så var det inte bara USA som stödde Irak utan hela världen i princip, förutom Iran.
Vist led människorna under saddamtiden ,men det är värre nu. Går dem ut så är chansen många gånger dubbelt så hög att de blir överkörda av stridsvagnar eller rånmördade av sina egna.
För människor som inte är vana att leva i en demokrati är det svårt när man helt plötsligt efter att varit styrda ska börja ta ansvar för allting.
Tyvärr är det så att de som snabbast tar till sig "det nya" är inte de människor som bäst behöver det. Maktgalna, kriminella och de som är bra på att manipulera brukar vara bra på att hålla sig framme.
Saddam har under en längre tid använt sina grannländer för att ena sitt land. Så mycket lättare det har varit för honom när irakierna har vänt sitt hat mot Israel, Iran, Kuwait etc istället för att vända det mot hans regim.
Sedan får vi komma ihåg att "irakierna" är inte en homogen grupp. Nu när det har bildats ett tomrum efter Saddam så kämpar alla för sin "egen" grupp. Tyvärr så tror jag att de irakier som vill ha varaktig fred inte har en chans just nu.
/Mimmi
andreas i uppsala
11-04-2004, 15:40
men varför inleder dem detta blodbad för att få bort USA ,när ändå USA var på väg bort. Lite kan de väl tänka själv.Nu stannar dem ju. Är det det Al-sadr och alla andra vill?
Jag tror det är naivt att säga att USA skulle lämna Irak snart. Irak skulle aldrig tillåtas att fritt själva få välja sitt eget styre utan inblandning från USA (m.fl.).
Efter att ha bott i USA ett antal år så är min uppfattning att amerikanarna generellt sett verkligen tror att de gör bra saker i andra länder och blir ledsna när deras stora uppoffringar inte tas emot med öppna armar. Amerikanska soldater offrar sina liv för att skapa västerländsk demokrati i Irak och irakierna har mage att inte bara tacka och ta emot.
De flesta amerikaner är helt främmande till att andra folk kan vilja leva på ett annat sätt än vad de själva värderar högst. Utbildningsnivån i USA är hög men även riktigt högutbildade är förvånandsvärt korkade när det gäller att sätta sig in i andras kulturer.
Andreas,
Jag tror inte att de flesta som nu är ute och slåss i exempelvis Falluja är riktigt medvetna om vad de gör. De har starka ledare som lätt fått med sig folk och åratal av frustration bubblar upp. Irakierna är vana att vända sitt hat utåt och därför är ockupationsmakterna ett tacksamt mål.
/Mimmi
andreas i uppsala
11-04-2004, 17:09
Det är inte det att amerikanerna är dumma. De bryr sig faktiskt inte om resten. De har andra bekymmer. Ju större land desto mindre bryr sig folk. De är inte lika beroende av utlandet som vi är.
Amerikanerna skulle låta det irakiska rådet ta över. Men det irkaiska rådet är väldigt beroende av usa.
Mimmi, håller med dig, kloka ord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.