HelenaLJ
Jag har i år planterat en vinranka Himrod. Jag blir inte klok på hur den ska beskäras och hoppas att någon här kan hjälpa mig. Plantan består av en enda grundstam som är är ca 140 cm hög nu. Den ska växa mot ett plank. Har sett upgifter om att grundstammen ska klippas ner till 50-60 cm och därefter jobba med sidogrenar. Stämmer det eller ska jag låta grundstammen växa till lagom höjd och först då klippa den. Bifogar bild. [attachment=79369:IMG_6604.JPG]
RibesRubusVitis
Du kan bestämma precis hur du vill. Tänker du inte plantera andra växter som konkurrerar om solljuset, kan du mycket väl kapa vid 50-60 cm och låta den förgrena sig där. Eller gärna ännu lägre för att utnyttja ytan maximalt. I alla händelser bör rankan vara minst så tjock som en blyertspenna där den kapas. Klipp precis ovanför en knopp som nästa år leds ut åt sidan. Skottet närmast under leds åt andra hållet.
Vänta gärna en månad eller två innan du beskär, så kan du använda de avklippta förvedade topparna som sticklingar.
Lasse Trädgårdsnörd
RibesRubusVitis; kan man sticka det avklippta direkt då, om en till två månader, eller måste det ligga i vitmossa i kylskåp som en del rekommenderar? Brukar beskära vinet senast vid nyår - går det att beskära så sent som i slutet av januari utan risk för stor blödning?
RibesRubusVitis
Yrkesodlarna beskär ofta i mars-april, och låter det blöda. Men då har såklart deras vinrankor redan ett väl utvecklat rotsystem, så de riskerar inte att förblöda. Den sena beskärningen är ett skydd mot frostskador. Vinets tillväxthormon är koncentrerat till skottspetsarna (”apikal dominans”) medan de inre skotten hålls tillbaka. Om spetsarna förfrusit, kan de oskadade knopparna ta över.
Jag brukar spara mina sticklingar i kylen till början av mars, annars börjar de växa för tidigt innan ljuset räcker till. Lägger dem i fuktiga tidningar i plastpåsar; ett alternativ är att gräva ner dem i en tygtrasa utomhus.
Bassam
Hej

jag läste att bästa tiden för beskära vinranka är mellan december och Januari, för att de nya grenar som kommer blir starka före vårfrost, och växter ska inte blöda, den är höjd på 50 till 60cm bra, men måste finns kvar 4 knoppar minst för att de ska bilda nya grenar nästa år, för att vi ska välja tre knoppar på varje av dem, för att bygga nästa del, och vi kan försätta tredje år.
H.Bassam
Lasse Trädgårdsnörd
Tack bägge två för svaren tummenupp.gif
HelenaLJ
Tack alla för hjälpen! Nu har det klarnat hur jag ska beskära, och dessutom har jag fått tipset hur jag kan få fler plantor. Tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon