annelizon1
Har ju hört många gånger att man inte ska beskära tjocka grenar på äppelträd men jag har en gren, ca 10 cm i decimeter, som växter helt fel i mitt tycke. Så nu vill jag ta bort den. Frågan är om det finns någon tidpunkt som är mindre dålig, och om jag ska efterbehandla ytan men något för att förhindra angrepp på ytan?
Huggorm
Bästa tiden har nyss varit, det är juli till september. Efterbehandla inte med något, risken är stor att du bara kapslar in svampsporer och skapar en perfekt livsmiljö för dem.
addo
Ibland förgrenas grenen ganska nära stammen och oftast finns någon kvist som växer åt rätt håll, då kan du kapa den i förgreningen och ta bort allt utom kvisten du vill spara. På det viset kan man ofta styra om tillväxten markant utan att behöva ta hela grenen och skapa ett stort sår.
T00ls
En gren som är 10 cm i diameter skall du inte röra om den nu inte är mycket i vägen
skär längre ut om möjlighet finns.Tidpunkten om det finns risk för kräfta så är det alltid bra och börja så det hinner att valla över såret tills hösten kommer i slutet på augusti då risken för sporer är störst.
Men ett 10 cm sår tar ju säker 2 år att läka.Själv hade jag sågat 2 veckor efter lövsättning maj då har det sommarperioden på sig att valla över så mycket som möjligt tills augusti då regnen oftast börjar.
Huggorm
CITAT (T00ls @ 01-12-2013, 11:24) *
En gren som är 10 cm i diameter skall du inte röra om den nu inte är mycket i vägen
skär längre ut om möjlighet finns.Tidpunkten om det finns risk för kräfta så är det alltid bra och börja så det hinner att valla över såret tills hösten kommer i slutet på augusti då risken för sporer är störst.
Men ett 10 cm sår tar ju säker 2 år att läka.Själv hade jag sågat 2 veckor efter lövsättning maj då har det sommarperioden på sig att valla över så mycket som möjligt tills augusti då regnen oftast börjar.

Det tar betydligt längre tid än två år för ett äppelträd att övervalla ett sår med diametern 10cm, det kan ta tio år eller mer.

Ett problem med att såga just efter lövsättningen är att trädet då just satsat mycket krafter på att skapa löv. Om man då kapar bort de direkt innan de hunnit leverera tillbaka energi blir det en kännbar förlust för trädet.
Peztis
Man brukar väl säga att yngre friska träd kan man beskära på vårvintern medan större grenar och äldre och/eller angripna träd bör beskäras en torr dag under juli-augusti-september.
T00ls
CITAT (Huggorm @ 01-12-2013, 12:20) *
Det tar betydligt längre tid än två år för ett äppelträd att övervalla ett sår med diametern 10cm, det kan ta tio år eller mer.

Ett problem med att såga just efter lövsättningen är att trädet då just satsat mycket krafter på att skapa löv. Om man då kapar bort de direkt innan de hunnit leverera tillbaka energi blir det en kännbar förlust för trädet.

Självfallet tar det längre att läka hela såret om det nu nånsin kommer att hända, stor rötrisk förekommer också.
Det jag menade är att täppa till trädets kärlsystem där svampsporer trivs bäst innan höst och vinter samt säkra sav-stigning (Förebygga blödning)tills nästa år det hinner den inte om man skär försent där måste trädet få en rimlig tid att valla över trädets kärlsystem.(äppelträden brukar dock inte blöda kraftigt)

Alla som håller på med äppelträd vet att om man beskär så här kraftigt kommer trädet kompensera det på andra ställen med en mängd nya vattenskott så energin hinner den alltid få tillbaks på en säsongs sikt det är jag inte orolig för.Där kan det vara värre med på andra lövträd och buskar ,så jag förstår din tanke:-)
addo
Ett spännande experimentet som jag har tänkt testa någon gång skulle vara att ympa in en offergren ovanför såret för att påskynda övervallningen, sen ta bort grenen innan den blivit för stor.
annelizon1
Hej igen och tack för era svar. Trots de risker som det medför är jag fortfarande inställd på att ta bort grenen. Jag vill ha äppelträd I paraplyform och denna gren växer rakt upp, mitt I trädet, som en flaggstång. Inte snyggt. Efter att ha tillbringar ganska många timmar att fundera på detta problem har jag nu ett nytt förslag som jag vill testa på er "experter". Det finns ju numera underlagspapp som man använder till tak som andas. Det heter Divoroll och fungerar som Gore-Tex, dvs det släpper ut, men inte in, fukt. Vad tror ni om att kappa grenen I mars-april och sen sätt denna typ av papp som en mössa aver sårytan?
Bassam
Hej

på min åsikt bästa tiden att göra detta under vårvinter för att:
1 äpple träd blodda inte.
2 mindre risk för svamp och sjukdom, för att på vårvinter har växter mycket karbohydrat
som växter sparade dem under vila perioden( höst och vinter som gjorde växter mera stark mot svamp o sjukdom ).
3 Det är bra om man Sterilisering. när märkte man att såren ser inte fint ut.

Obs
kan man Sterilisering såren om man värme kniv och passera den över sår området.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon