|
Benita B
26-11-2013, 23:54
Hej. Jag fick för många år sedan ett klematisskott av min svåger. Vet ej vad det är för en sort men den växte vilt, tror, på Rådmansö. Bifogar en bild, kanske någon vet vad det är för sort. Nu till mitt problem. Jag har länge försökt ta ett skott och återbörda den till Rådmansö, min son har skaffat sommarställe där, men hur jag än försöker lyckas jag inte få några rötter på mina skott jag tar. Jag har provat överallt på växten, vid alla tider på året. Det enda jag inte provat är att ta en bit nerifrån roten men då kanske jag skadar hela växten? Något måste jag ju göra fel men vad? Jag kan absolut ingenting om beskärning o alla termer runt omkring det så beskriv helst i "vanliga" ord om det är möjligt. Skulle vara tacksam för goda råd. :-)
Finn Klematis
27-11-2013, 11:15
Hej !
Sticklingar tar man på våren. Man tar en halvhård ranka. Är den för mjuk ruttnar den, är den för hård bildas inga rötter. Man klipper rankan ovanför ett blad par och ovanför nästa, sedan gör man ett snitt ca. 1 cm långt längst ner på ena sidan av sticklingen. Planterar sticklingen i mager jord, klipper av hörnet på en plastpåse och trär påsen över krukan. Vattnar och håller jorden fuktig. På 6-veckor bör Du ha rötter. Det tar 3-år innan en stickling är planteringsbar på friland. Snabbare och säkrare dela din Klematis. Skär av en rothals med rötter och plantera. Har den nya plantan mycket rötter kan Du plantera på friland annars kan Du ha den i kruka under 1-år-
Jag är nästan helt säker på vad det är förslags klematis Du har. Men försäkerhets skull en fråga. När börjar den blomma?
Finn
Benita B
27-11-2013, 12:01
CITAT (Finn Klematis @ 27-11-2013, 11:15)  Hej !
Sticklingar tar man på våren. Man tar en halvhård ranka. Är den för mjuk ruttnar den, är den för hård bildas inga rötter. Man klipper rankan ovanför ett blad par och ovanför nästa, sedan gör man ett snitt ca. 1 cm långt längst ner på ena sidan av sticklingen. Planterar sticklingen i mager jord, klipper av hörnet på en plastpåse och trär påsen över krukan. Vattnar och håller jorden fuktig. På 6-veckor bör Du ha rötter. Det tar 3-år innan en stickling är planteringsbar på friland. Snabbare och säkrare dela din Klematis. Skär av en rothals med rötter och plantera. Har den nya plantan mycket rötter kan Du plantera på friland annars kan Du ha den i kruka under 1-år-
Jag är nästan helt säker på vad det är förslags klematis Du har. Men försäkerhets skull en fråga. När börjar den blomma? Finn Åh vad härligt o så bra beskrivet, t o m jag kan förstå! :-) Visste inte att det tog så lång tid för den att komma igång. Jag är inte hundra på när den börjar blomma men min sambo säger slutet av juli/början av augusti. Jag får väl lita på honom. Hjälpte det Dig att artbestämma den nu? Kanske skulle tillägga att det är små blommar, i alla fall om man jämför med t ex Jackmani. Tack. Med vänlig hälsning Lotta/Benita
Finn Klematis
27-11-2013, 16:22
Hej!
Precis det svar jag ville ha. Din klematis är en Viticella. Den rena arten ingen framodlad hybrid. Viticella växer vild i stora delar av södra Europa, främst på Balkan. Av någon anledning kallas den för italiensk Clematis. Den växer vild i Italien men inte särskilt rikligt. Den är ganska troligt att den finns förvildad på en del platser i Sverige. Den blommar på årskotten, klippgrupp 3 och skall klippas Ca. 20 Cm. över marken sent på hösten eller tidigt på våren.
Finn
Benita B
28-11-2013, 14:42
CITAT (Finn Klematis @ 27-11-2013, 16:22)  Hej!
Precis det svar jag ville ha. Din klematis är en Viticella. Den rena arten ingen framodlad hybrid. Viticella växer vild i stora delar av södra Europa, främst på Balkan. Av någon anledning kallas den för italiensk Clematis. Den växer vild i Italien men inte särskilt rikligt. Den är ganska troligt att den finns förvildad på en del platser i Sverige. Den blommar på årskotten, klippgrupp 3 och skall klippas Ca. 20 Cm. över marken sent på hösten eller tidigt på våren.
Finn Tack för det. Det var intressant att det var en ren sort o inte framodlad. Kul. Ska försöka sköta om den så den inte försvinner för mig. Den har fått lite odjur på sig som äter bladen o det tycker jag inte om. Är det någon sorts kvalster eller maskar eller vad? Vad göra åt det? /Lotta
Finn Klematis
28-11-2013, 19:30
Hej!
Det verkar som om Du har fått angrepp av klematisstekel. En fråga klipper Du ner Din klematis? Den skall klippas. Om Du inte har klippt den. Klipp den varje år då slipper Du troligen stekeln.
Finn
Benita B
28-11-2013, 19:35
CITAT (Finn Klematis @ 28-11-2013, 19:30)  Hej!
Det verkar som om Du har fått angrepp av klematisstekel. En fråga klipper Du ner Din klematis? Den skall klippas. Om Du inte har klippt den. Klipp den varje år då slipper Du troligen stekeln.
Finn Misstänkte nog att det var en sådan fuling. Min sambo klipper den varje år men inte så mycket som ner till 20 centimeter. Han får nog tänka om kanske. Men om man klipper ner den kommer det blommor då eller dröjer det till nästa år först? Ursäkta om det är en dum fråga men jag är helt borta när det gäller blommor, tyvärr. :-)
Finn Klematis
28-11-2013, 20:51
CITAT (Benita B @ 28-11-2013, 19:35)  Misstänkte nog att det var en sådan fuling. Min sambo klipper den varje år men inte så mycket som ner till 20 centimeter. Han får nog tänka om kanske. Men om man klipper ner den kommer det blommor då eller dröjer det till nästa år först? Ursäkta om det är en dum fråga men jag är helt borta när det gäller blommor, tyvärr. :-) Hej! Inte dumt att fråga. Frågar man inte får man inga svar. Som jag tidigare skrev blommar den på årsskotten. Du får blommor varje år och fler blommor om Du klipper den. Finn
Benita B
28-11-2013, 22:07
CITAT (Finn Klematis @ 28-11-2013, 20:51)  Hej!
Inte dumt att fråga. Frågar man inte får man inga svar. Som jag tidigare skrev blommar den på årsskotten. Du får blommor varje år och fler blommor om Du klipper den.
Finn Tack snälla Finn för att Du delar med av all Din kunskap!
Benita B
04-12-2013, 10:13
Hej igen. Du skrev visserligen att man ska ta skott på våren men jag tänkte dela den, d v s ta en bit av roten. Eftersom det fortfarande är så varmt ute så undrar jag om jag kan ta den nu eller ska jag vänta till våren? Benita
Finn Klematis
04-12-2013, 11:53
CITAT (Benita B @ 04-12-2013, 10:13)  Hej igen. Du skrev visserligen att man ska ta skott på våren men jag tänkte dela den, d v s ta en bit av roten. Eftersom det fortfarande är så varmt ute så undrar jag om jag kan ta den nu eller ska jag vänta till våren? Benita Hej! Du kan dela nu eller vänta till våren. Finn
Benita B
04-12-2013, 12:14
Tack!
Jag tackar också för det här tipset från Finn! Efter att ha stångat pannan blodig på att få liv i klematissticklingar så har jag framgångsrikt (än så länge i alla fall) lyckats "dela" en planta på det här viset. Till nästa säsong ska jag försöka sätta en hink med utskuren botten runt en planta och fylla med lätt jord för att stimulera fler rotbildningar.
Hej Du kan göra sår på en del av barken på en gren, och lägga den delen i en låda som innehåller jord efter det kommer rötter på den här delen, så kan du bara klippa under lådan, eller du kan böja en gren till marken och göra som förut, såra barken och lägga den här delen i marken efter några tid kommer rötter, du behöver bara klippa gren med nya rötter.
Obs Det är bästa sättet att förökning klättrar växter. H.Bassam
Benita B
09-01-2014, 09:21
Tack Bassam, det var också ett användbart tips.
Hej
Jag tycker om den här , för att den gör lång växter på kort tid, plus att den tar stöd från mamma under rötter utveckling så skickar jag en bild till dig.
[attachment=79878:th.jpg] H.Bassam
Benita B
09-01-2014, 23:39
Helt underbart. Tack!
Finn Klematis
16-01-2014, 09:17
Hej!
Avläggare är en bra förökningsmetod för klematis. Det tar 10-månader att få fullt rotsystem på en avläggare.
Finn
Benita B
17-01-2014, 09:25
Tack!
Jag har faktiskt inte haft någon vidare framgång med avläggare heller, kanske har för styv jord för att rotbildningen ska ske spontant. Ett annat tips: förökningsboken jag lånade på bibblan föreslår förresten ormavläggare med klematis, alltså att man låter den gå upp och ner i jorden för flera plantor per planta.
Benita B
17-01-2014, 09:34
CITAT (Plater @ 17-01-2014, 09:27)  Jag har faktiskt inte haft någon vidare framgång med avläggare heller, kanske har för styv jord för att rotbildningen ska ske spontant. Ett annat tips: förökningsboken jag lånade på bibblan föreslår förresten ormavläggare med klematis, alltså att man låter den gå upp och ner i jorden för flera plantor per planta. Oj, det finns tydligen hur många tips o metoder som helst. Någon gång ska man väl lyckas hoppas jag. Det är väl bara att prova på och se glad ut. Och kanske ha lite tålamod, vilket jag nog inte är så bra på.
Finn Klematis
17-01-2014, 17:12
Hej!
Förökning med avläggare göres på försommaren. En halvhård ranka. För mjuk ranka ruttnar för hård ingen rotbildning. Rötterna blir kraftigare i mager jord.
Finn
Benita B
17-01-2014, 17:15
Ska prova det längre fram i vår.
Hej
Man behöver bara tålamod för att de ska få rötter, Obs: Den här metoden är erkänd av högskolor, som inte accepterar den information först efter många experiment och forskning
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|