|
theseraphim
27-11-2013, 18:28
Var och varannan dag får jag frågan om hur det är att jobba i blomsterbutik osv så då tänkte jag att då man sitter med en hel del kunskap om branschen så kan ju jag svara på sådana här frågor med.
*Stintan*
27-11-2013, 21:26
Fast det passar väl kanske bättre i trädgårdsavdelningen för det är väl där man frågar och ger svar om växter.
theseraphim
27-11-2013, 22:54
Fast mitt jobb är inte bara växter utan tex jord, lök, fågelmat, gödning, bekämpning osv så därför småprat:)
*Stintan*
27-11-2013, 23:28
CITAT (theseraphim @ 27-11-2013, 22:54)  Fast mitt jobb är inte bara växter utan tex jord, lök, fågelmat, gödning, bekämpning osv så därför småprat:) Jamen det är ju sånt vi pratar om i trädgårdsavdelningen bortsett från fågelmat då som just nu är på tapeten under Natur som du vet. Sen finns det ju faktiskt en småpratsavdelning under trädgård också. Här är det väl meningen att det ska handla om icke trädgårdsrelaterat. Avdelningen hette ju t.o.m. Småprat - ej trädgårdsrelaterat till för något år sen när dom gjorde lite konstiga ändringar. Dom som huserar här i småprat är ju väl medvetna om trädgårdsavdelningen men det kanske finns fler i den avdelningen som aldrig är i den här tänkte jag och som kanske skulle vilja kunna få just såna svar som du kan leverera på sina frågor. Jag menar alltså inget illa med mitt påpekande. Vi är ju flera här, med liknande kunskaper och erfarenheter som du har, som också försöker bidra i Trädgårdsavdelningen.
Jag måste faktiskt hålla med theseraphim om att tråden generellt ska vara här. Det är inte bara växter, gödsel, fågelmat eller krukor som en växtbutik har med att göra. Det är så mycket mer. Hur du ger råd i allehanda situationer tex. hur de handskas med missnöjda kunder. Råd och tips generellt för den som ska börja jobba i nåt liknande. Även råd och tips för andra som ska jobba i helt andra områden/butiker är värdefullt.
*Stintan*
29-11-2013, 20:48
CITAT (CillaM @ 29-11-2013, 20:12)  Jag måste faktiskt hålla med theseraphim om att tråden generellt ska vara här. Det är inte bara växter, gödsel, fågelmat eller krukor som en växtbutik har med att göra. Det är så mycket mer. Hur du ger råd i allehanda situationer tex. hur de handskas med missnöjda kunder. Råd och tips generellt för den som ska börja jobba i nåt liknande. Även råd och tips för andra som ska jobba i helt andra områden/butiker är värdefullt. Tja om frågan enbart är hur det är att jobba i butik så inte mig emot men det var inte så jag uppfattade det.
Huggorm
29-11-2013, 21:09
Hur är det att jobba i blomsterbutik, kommer det många riktiga "idioter" till kunder och ställer frågor som man inte trodde fanns?
Ingen direkt Blomsterfråga, men det går ju att drå en parallell.
Idag när jag var å handlade mat frågade jag expediten - Vad går en sån bit lax på? Hon svarar ja vi ska se tar biten väger slår in den och sätter på prislappen och ger den till mej. Men jag hade ju faktiskt bara frågat vad den kostade, klart jag kunde sagt det till henne, men nu gjorde jag inte det. Hur hade du gjort som expedit, om du kan tänka dej samma situation i din bransch?
theseraphim
29-11-2013, 22:46
CITAT (Huggorm @ 29-11-2013, 21:09)  Hur är det att jobba i blomsterbutik, kommer det många riktiga "idioter" till kunder och ställer frågor som man inte trodde fanns? Haha! Varje bransch eller butik har nog sin beskärda del av lite excentriska kunder och visst har an fått en massa roliga frågor. Det jag tycker om med jobbet är att om man jämför med nästan alla andra moderna butiker så finns det en gammal hederlig social bit kvar, man tjötar med kunder och kan skoja osv samtidigt som man lär ut något. Just den biten är riktig kul och man mognar mycket inom det sociala.
theseraphim
29-11-2013, 22:51
CITAT (Klint @ 29-11-2013, 21:27)  Ingen direkt Blomsterfråga, men det går ju att drå en parallell.
Idag när jag var å handlade mat frågade jag expediten - Vad går en sån bit lax på? Hon svarar ja vi ska se tar biten väger slår in den och sätter på prislappen och ger den till mej. Men jag hade ju faktiskt bara frågat vad den kostade, klart jag kunde sagt det till henne, men nu gjorde jag inte det. Hur hade du gjort som expedit, om du kan tänka dej samma situation i din bransch? Lax har jag ju inte mycket(har dock fiskat lax:) men andra viktartiklar och jag gör det enkelt dvs jag väger och informerar bara kunden om vikt plus priset men inte på något sätt skulle jag se det som ett slutet avtal. Jag har som policy att kunden ska alltid få fatta beslutet och min del är att informera/guida, samma sak att jag automatiskt inte ska pracka på kunden onödiga saker eller det dyraste alternativet. Det bottnar väl i att jag hatar dessa elkedjeanställda som allt för ofta försöker pracka på en 50" Super LCD TV med UltraSupra surround när jag bara skulle köpa en eltandborste:) I butik varar ärlighet längst så man måste våga säga sanningen hela tiden.
CITAT (CillaM @ 29-11-2013, 20:12)  Jag måste faktiskt hålla med theseraphim om att tråden generellt ska vara här. Det är inte bara växter, gödsel, fågelmat eller krukor som en växtbutik har med att göra. Det är så mycket mer. Hur du ger råd i allehanda situationer tex. hur de handskas med missnöjda kunder. Råd och tips generellt för den som ska börja jobba i nåt liknande. Även råd och tips för andra som ska jobba i helt andra områden/butiker är värdefullt. Håller också med. Tycker nog tråden platsar här och även i trädgårdsdelen, så det är väl upp till admin att "kopiera" tråden till trädgårdsdelen.  Hur ofta, kommer det in folk och frågar efter vitmossa??? och ni hänvisar till LAV ???? Samt tvärt om??? (lav är det som läggs i adventstakar för dom som inte vet) (vitmossa är grön och används till bl. a. orkideer och hoyor)
theseraphim
30-11-2013, 11:07
CITAT (pejori @ 29-11-2013, 23:53)  Håller också med. Tycker nog tråden platsar här och även i trädgårdsdelen, så det är väl upp till admin att "kopiera" tråden till trädgårdsdelen.  Hur ofta, kommer det in folk och frågar efter vitmossa??? och ni hänvisar till LAV ???? Samt tvärt om??? (lav är det som läggs i adventstakar för dom som inte vet) (vitmossa är grön och används till bl. a. orkideer och hoyor) Vi som jobbar med det vet ju om att adventsmossan är just lav men då 99,9% av kunderna har namnet vitmossa på det så är det helt enkelt lättast att köra med det namnet än att få tusen frågor om dagen var vitmossan är. Vi har ju även riktig vitmossa i butiken fast torkad för orkidéer.
*Stintan*
30-11-2013, 12:58
Så ni tar hellre risken att bli betraktade som okunniga än lär kunderna vad det heter ....nämligen fönsterlav? Du tar alltså för givet att kunden är okunnig och av ren bekvämlighet informerar du inte om förväxlingen. Jag som tycker att det är jättefint med vitmossa i adventsljusstaken skulle inte tycka det var särskilt seriöst om du gav mig fönsterlav istället när jag frågade efter vitmossa.
theseraphim
30-11-2013, 13:18
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2013, 12:58)  Så ni tar hellre risken att bli betraktade som okunniga än lär kunderna vad det heter ....nämligen fönsterlav? Du tar alltså för givet att kunden är okunnig och av ren bekvämlighet informerar du inte om förväxlingen. Jag som tycker att det är jättefint med vitmossa i adventsljusstaken skulle inte tycka det var särskilt seriöst om du gav mig fönsterlav istället när jag frågade efter vitmossa. Har aldrig upplevt på mina tretton år att någon uppfattar det som okunskap. Kunder av tradition är sedan generationer vana vid att adventsmossan heter "vitmossa" sen att det är renlav är det förvisso en del kunder som vet om men de frågar efter vitmossa. Det handlar inte om att idiotförklara utan mer att anpassa sig efter kunden, hade vi skrivit renlav så hade vi fått en massa kunder som frågat efter vitmossa helt enkelt och var man är går så heter renlav "vitmossa" av tradition. Just på en sådan sak är ingen mening att leka skola för kunden bryr sig inte ändå. Man har en butik i första hand sälja saker och sen att lära ut osv kommer i andra hand. Det är ju tex samma med Volvo som en stor del an svenskarna speciellt ägare betraktar som en svensk bil... Ibland måste man fatta beslut efter omständigheter som råder och väga fördelar mot nackdelar och när man gjort det så blir det vitmossa och inte renlav:)
*Stintan*
30-11-2013, 15:19
Den underskattande attityden till kunderna är inget jag känner igen från alla mina år i branchen och absolut inget vi fick lära oss ha på den 2-åriga floristutbildning jag gick men uppenbarligen har det ändrats på senare år. Synd!
CITAT (theseraphim @ 30-11-2013, 11:07)  Vi som jobbar med det vet ju om att adventsmossan är just lav men då 99,9% av kunderna har namnet vitmossa på det så är det helt enkelt lättast att köra med det namnet än att få tusen frågor om dagen var vitmossan är. Vi har ju även riktig vitmossa i butiken fast torkad för orkidéer. Jag har råkat ut för det ofta, att jag frågar efter vitmossa och biträdet tar fram fönsterlav. När jag förklarar att jag vill ha vitmossa, stirrar dom på mig som jag vore ett ufo.
*Stintan*
30-11-2013, 17:07
CITAT (pejori @ 30-11-2013, 16:45)  Jag har råkat ut för det ofta, att jag frågar efter vitmossa och biträdet tar fram fönsterlav. När jag förklarar att jag vill ha vitmossa, stirrar dom på mig som jag vore ett ufo.  Den expediten hade inte fastnat i hoyaträsket [attachment=79463:girl_haha.gif]
När det gäller blomsterbutiker måste väl logistiken vara av avgörande betydelse? Blommorna ser ju alltid så nyfräscha ut i butik trots, som jag misstänker, långa transporter. Våra typiska julblommor kommer väl långväga ifrån?
*Stintan*
30-11-2013, 19:46
CITAT (gnon49 @ 30-11-2013, 17:27)  När det gäller blomsterbutiker måste väl logistiken vara av avgörande betydelse? Blommorna ser ju alltid så nyfräscha ut i butik trots, som jag misstänker, långa transporter. Våra typiska julblommor kommer väl långväga ifrån? Beror väl på vilka julblommor du menar men de flesta odlas ju i handelsträdgårdar runt om i Sverige, förvaras i stora kylrum och transporteras sen i kylbilar ut till antingen grossister (typ Årstahallen) eller butik direkt.
Jobbar du för en av de större kedjorna? Hur upplever du kunskapsnivån om växter bland personalen? I min erfarenhet är den häpnadsväckande dålig hos de större kedjorna, som när jag skulle fråga om en specifik dammväxts härdighet på plantagen. Efter att frågan hade cirkulerat runt hela personalen utan svar så beslutade de sig för att störa sin "trädgårdsmästare" som hade lunch med frågan. Hon stövlade sedan ut och sa att alla med utbildning inom trädgård var överens om att det inte fanns några härdiga dammväxter över huvud taget!
*Stintan*
30-11-2013, 21:07
Där håller jag med dig addo.
theseraphim
30-11-2013, 22:11
CITAT (gnon49 @ 30-11-2013, 17:27)  När det gäller blomsterbutiker måste väl logistiken vara av avgörande betydelse? Blommorna ser ju alltid så nyfräscha ut i butik trots, som jag misstänker, långa transporter. Våra typiska julblommor kommer väl långväga ifrån? Logistiken är avgörande, vi handlar själva inte via centrallager så vi beställer svenska och danska varor på tex måndag morgon och det levereras tidigt tisdag morgon så där är det under 24h medans Holland så beställer vi tre dagar innan vi har varorna. Det mesta inom julblommor odlas eller drivs i Sverige faktiskt, Halland och Skåne plus en del danskodlat. CITAT (addo @ 30-11-2013, 20:40)  Jobbar du för en av de större kedjorna? Hur upplever du kunskapsnivån om växter bland personalen? I min erfarenhet är den häpnadsväckande dålig hos de större kedjorna, som när jag skulle fråga om en specifik dammväxts härdighet på plantagen. Efter att frågan hade cirkulerat runt hela personalen utan svar så beslutade de sig för att störa sin "trädgårdsmästare" som hade lunch med frågan. Hon stövlade sedan ut och sa att alla med utbildning inom trädgård var överens om att det inte fanns några härdiga dammväxter över huvud taget!  Jag jobbar för en större privat aktör så kunskapen hos våran växthuspersonal är god. Problemet med de stora aktörerna som Plantagen är att de bar söker personal och kunskap är inget krav bara en bonus. Trädgårdsmästare på plantagen är bluff o båg för det var mer eller mindre något som skedde över en natt och de kan ju säga det då det inte är skyddat.
*Stintan*
30-11-2013, 22:11
Inte bara Halland och Skåne. Finns flera stora odlare i Mälardalen t.ex.
theseraphim
30-11-2013, 22:13
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2013, 15:19)  Den underskattande attityden till kunderna är inget jag känner igen från alla mina år i branchen och absolut inget vi fick lära oss ha på den 2-åriga floristutbildning jag gick men uppenbarligen har det ändrats på senare år. Synd! Vill inte säga att det är underskattad men det är bara det att alla butiker genom alla år arbetat in ett namn på laven som blivit allmänt accepterat.
*Stintan*
30-11-2013, 22:57
Nåja kunderna är ju A o O för butiken så det vill nog till att de får ett både kunnigt och trevligt bemötande. Jag skulle då inte ta för givet att kunden är ointresserad av att få fakta vare sig det gäller fönsterlav eller något annat som säljs i butiken. Utan kunder har du ingen användning av det inarbetade namnet.
theseraphim
30-11-2013, 23:17
CITAT (*Stintan* @ 30-11-2013, 22:57)  Nåja kunderna är ju A o O för butiken så det vill nog till att de får ett både kunnigt och trevligt bemötande. Jag skulle då inte ta för givet att kunden är ointresserad av att få fakta vare sig det gäller fönsterlav eller något annat som säljs i butiken. Utan kunder har du ingen användning av det inarbetade namnet. Vad jag menar är att just när det gäller saker som vitmossa så finns det ingen mening att ändra något som fungerar och då kunderna är vana vid ett namn så är det enklare än att ändra något de så väl känner till. Har på tretton år aldrig fått någon kritik eller frågor om lav och de som jobbat med det i trettio år kan även intyga samma sak. Vissa saker kan få inofficiella namn som är allmänt accepterade då de är så vanliga, tex om pelargon zonale helt plötsligt fått det nya latinska namnet bubbelibudum florae så hade med största sannolikhet namnet pelargon använts av handlare ändå för att kunden vet vad en pelargon är för något.
*Stintan*
01-12-2013, 07:28
CITAT (theseraphim @ 30-11-2013, 23:17)  Vad jag menar är att just när det gäller saker som vitmossa så finns det ingen mening att ändra något som fungerar och då kunderna är vana vid ett namn så är det enklare än att ändra något de så väl känner till. Har på tretton år aldrig fått någon kritik eller frågor om lav och de som jobbat med det i trettio år kan även intyga samma sak. Vissa saker kan få inofficiella namn som är allmänt accepterade då de är så vanliga, tex om pelargon zonale helt plötsligt fått det nya latinska namnet bubbelibudum florae så hade med största sannolikhet namnet pelargon använts av handlare ändå för att kunden vet vad en pelargon är för något. Det är både vilseledande och att dumförklara kunden. Köper man en pelargon vill man väl veta korrekt både sort och namn. Finns ingen anledning att man som handlare ska permanenta felaktigheter. Tvärtom.
theseraphim
01-12-2013, 09:38
CITAT (*Stintan* @ 01-12-2013, 07:28)  Det är både vilseledande och att dumförklara kunden. Köper man en pelargon vill man väl veta korrekt både sort och namn. Finns ingen anledning att man som handlare ska permanenta felaktigheter. Tvärtom. Nu menande ju jag om just pelargonen inte skulle ha haft det latinska namnet helt plötsligt på samma sätt som tex Nolina över en natt blev Boucarnea. Vi skriver alltid ut latin och sortnamn(där det finns att tillgå). Det handlar inte om att dumförklara kunden eller vilseleda utan helt enkelt att majoriteten av kunderna bevisligen föredrar namnet vitmossa, ett annat tecken på det är ju även att den listas som vitmossa/adventsmossa på alla beställningslistor. Ett annat kan ju vara att när tidningar och media varje år pratar om brandrisken vid jul så säger man inte att laven brinner lätt utan vitmossan. Det finns ju flera andra exempel där vissa tycker tex att pense ska heta viol osv men det finns många inofficiella namn på samma växt. Nåja då tycker nog jag att mossa kontra lav är färdigduskuterat för min del.
Då tar vi nästa fråga då. Hur gör ni om en kund upplyser er om, att en växt är felmärkt med namnet? Nu tänker jag på dom stora blomjättarna, som envisas med "hoyamix" eller Skriver "carnosa" på en Australis. Påpekar det ofta här, utan någon reaktion, vilket gör att jag undviker min butik som jag inte anser vara seriösa på grund av det. Kan det vara så, att personalen inte vill bli "tillrättavisade" och att dom inte gillar att kunden vet mer. ?
*Stintan*
01-12-2013, 11:53
CITAT (pejori @ 01-12-2013, 11:10)  Då tar vi nästa fråga då. Hur gör ni om en kund upplyser er om, att en växt är felmärkt med namnet? Nu tänker jag på dom stora blomjättarna, som envisas med "hoyamix" eller Skriver "carnosa" på en Australis. Påpekar det ofta här, utan någon reaktion, vilket gör att jag undviker min butik som jag inte anser vara seriösa på grund av det. Kan det vara så, att personalen inte vill bli "tillrättavisade" och att dom inte gillar att kunden vet mer. ? Bra fråga! Det är ju inte helt ovanligt att krukväxter är felmärkta och/eller att personalen inte vet namnet.
Eva-Helene
01-12-2013, 13:40
Mär jag och min (då blivande) make före vårt bröllop var och in på den lokala blomsteraffären och beställde brudbuketten så bad jag om att få den löst bunden. Jag gillar nämligen inte när blommorna är ihoptryckta! Den som band buketten - som f.ö. var den som tog emot beställningen - tryckte ihop blommorna så hårt som det någonsin går  Buketten hämtades av ett ombud så jag såg den bara minuter före vigseln. Jag var så besviken över buketten så jag fann det för gott att inte vara med när maken var in och betalade...maken sa iaf till att buketten inte hade bundits efter mitt önskemål. Jag personligen tycker att vi skulle fått den billigare. Hur är det, har jag som kund rätt att få någon typ av kompensation vid ett sådant tillfälle? En ursäkt tycker jag hade varit på sin plats, men inte ens det fick vi
Min erfarenhet som bor utanför Uddevalla är att om jag vill ha råd så besöker jag en trädgårdsbutik med bra kunskap och bemötande. Vill jag inte det så kan jag köpa på Bauhaus till billigare pris. Samma med jord, bra jord inköpes hos handelsträdgården, billig utfyllnadsjord står Bauhaus för. Skulle tro att har man växter som huvudsaklig inkomstkälla så finns kunskapen.
theseraphim
01-12-2013, 21:32
CITAT (pejori @ 01-12-2013, 11:10)  Då tar vi nästa fråga då. Hur gör ni om en kund upplyser er om, att en växt är felmärkt med namnet? Nu tänker jag på dom stora blomjättarna, som envisas med "hoyamix" eller Skriver "carnosa" på en Australis. Påpekar det ofta här, utan någon reaktion, vilket gör att jag undviker min butik som jag inte anser vara seriösa på grund av det. Kan det vara så, att personalen inte vill bli "tillrättavisade" och att dom inte gillar att kunden vet mer. ? Om det blivit fel på en skylt tex med namn eller latinska namnet så ändrar vi det för då har vi gjort fel helt enkelt. Så med andra ord om en kund hittar en felaktig skylt så brukar vi tacka för hjälpen. Hoyamix på en skylt kan jag tycka är okej då vi som butik just får sådana blandningar ibland och då är man ju ärlig och skriver ut det istället för att just hitta på en sort till mixen. Mixar av olika växter blir allt vanligare även hos de svenska odlarna har det blivit poppis tex sensommarmix och perennmix. Vissa av dessa mixer är specificerade så att man får namn på alla sorter medan en del är helt ospecade och att då börja gissa sorter är näst intill omöjligt och då är vi ärliga mot kunden och upplyser om detta. Holländare är mästare på detta speciellt om man tex beställer varor som tar upp 3,5 containrar så fyller de på uppåt tills fulla containrar...då blir det mycket ospecade grejer överlag då ordinarie inköpare inte längre är med och bestämmer utan packarna tar saker från deras plocklager. Samtidigt får vi se mycket skoj och ovanligt på det sättet så lite kul samtidigt:)
theseraphim
01-12-2013, 21:56
CITAT (*Stintan* @ 01-12-2013, 11:53)  Bra fråga! Det är ju inte helt ovanligt att krukväxter är felmärkta och/eller att personalen inte vet namnet. Allt kan tyvärr bli felmärkta och visst händer det av vi inte kan allt om allt men får vi något nytt eller som vi bara inte haft innan så tar vi reda så mycket fakta vi kan om den tex skötsel, zonhärdighet osv. Sen finns det ju vissa saker där namn är väldigt svårt tex när man får kaktus/succulent mix och allt som står på följesedel är succulent-oevrig... Är man inte legitimerad kaktusexpert då så är det omöjligt att ens gissa vilka sorter det är men då får man som tidigare nämnt skrivs blandade kaktusar och när kunder frågar så förklarar man helt enkelt hur det ligger till. Man försöker ju hela tiden göra så mycket man kan och sen kan man få hjälp av vissa kunder som är tex experter på orkidéer osv. Till skillnad från hemelektroniksäljare så har vi ju inga fabriksbyggda saker där allt i sortiment finns i en katalog utan här får man lite kunskap här, där och genom lite detektivarbete i både böcker o nätet. Bara just det faktum att vissa växter har olika namn i olika delar av Sverige kan ställa till det och när dessutom just den blomman som gammelmormor hade och som var så fin och som Asta kallade för Hibiscus visar sig senare vara en Mårbackapelargon så kan man slita mycket hår innan man hittar rätt
theseraphim
01-12-2013, 22:17
CITAT (Eva-Helene @ 01-12-2013, 13:40)  Mär jag och min (då blivande) make före vårt bröllop var och in på den lokala blomsteraffären och beställde brudbuketten så bad jag om att få den löst bunden. Jag gillar nämligen inte när blommorna är ihoptryckta! Den som band buketten - som f.ö. var den som tog emot beställningen - tryckte ihop blommorna så hårt som det någonsin går  Buketten hämtades av ett ombud så jag såg den bara minuter före vigseln. Jag var så besviken över buketten så jag fann det för gott att inte vara med när maken var in och betalade...maken sa iaf till att buketten inte hade bundits efter mitt önskemål. Jag personligen tycker att vi skulle fått den billigare. Hur är det, har jag som kund rätt att få någon typ av kompensation vid ett sådant tillfälle? En ursäkt tycker jag hade varit på sin plats, men inte ens det fick vi  Är kunden inte nöjd så brukar våran praxis vara att kunden får en del av beloppet tillbaka sen kan det variera just hur mycket om tex kunden bestämt specifik rossort och man visat den för kunden innan men ändå så klagar kunden efteråt på att den såg för tex vinröd ut men just den rosen faktist är just det så blir beloppet mindre. Är det dock totalfel så blir det en betydligt mer rättvis kompensation, dock är detta ganska sällsynt och vi brukar leverera det bruden vill ha tom har vi ryckt ut och fixat buketter på plats som tagit skada under fotograferingen en timme innan bruden säger JA i kyrkan. Själv vill jag att kunder säger till om de är missnöjda eller om något blivit dåligt för även det är kunskap som man kan lära sig av.
theseraphim
01-12-2013, 22:22
CITAT (gnon49 @ 01-12-2013, 17:17)  Min erfarenhet som bor utanför Uddevalla är att om jag vill ha råd så besöker jag en trädgårdsbutik med bra kunskap och bemötande. Vill jag inte det så kan jag köpa på Bauhaus till billigare pris. Samma med jord, bra jord inköpes hos handelsträdgården, billig utfyllnadsjord står Bauhaus för. Skulle tro att har man växter som huvudsaklig inkomstkälla så finns kunskapen. Håller med dig där dvs om man ska leva på att sälja blommor så måste man ha kunskapen för kontra de stora drakarna så är det en av de viktigaste konkurrensmedlena som vi har. Har själv tipsat en del kunder som tyckt att kogödseln varit för dyr att åka till Bauhaus, på ett artigt sätt alltså just för att jag han inte ändå erbjuda det kunden sökte så kan jag ändå hjälpa till att visa var den kan bli nöjd. Som anställd måste man även inse att man kan inte göra alla kunder nöjd, man kan tex inte ha allt eller vara billigast på allt men då är det viktigt att kunna hjälpa kunden på rätt väg genom tips o råd.
Jag funderar ibland på om blir mycket svinn i blomsteraffärer? Kan ju inte alltid vara så lätt att beställa hem rätt antal av alla växter alla veckor. De håller sig ju inte i all evighet. Skillnad på krukor o andra pryttlar.
theseraphim
01-12-2013, 23:19
CITAT (zissi @ 01-12-2013, 22:50)  Jag funderar ibland på om blir mycket svinn i blomsteraffärer? Kan ju inte alltid vara så lätt att beställa hem rätt antal av alla växter alla veckor. De håller sig ju inte i all evighet. Skillnad på krukor o andra pryttlar. Det kan ibland bli väldigt mycket svinn tyvärr om det vill sig illa tex kan ju dåligt väder i julruschen sabba mycket. Som tur är har vi nu sådan erfarenhet så att sådana extrema grejer sällan händer. Det blir ju alltid lite svinn när man rensar och städar då vi inte vill säljs sådant dom vi inte kan stå för. Snittblommor är ju än mer en färskvara och där blir det i regel mer.
*Stintan*
01-12-2013, 23:28
CITAT (theseraphim @ 01-12-2013, 23:19)  Det kan ibland bli väldigt mycket svinn tyvärr om det vill sig illa tex kan ju dåligt väder i julruschen sabba mycket. Som tur är har vi nu sådan erfarenhet så att sådana extrema grejer sällan händer. Det blir ju alltid lite svinn när man rensar och städar då vi inte vill säljs sådant dom vi inte kan stå för. Snittblommor är ju än mer en färskvara och där blir det i regel mer. Går inget till binderier?
theseraphim
01-12-2013, 23:40
Jo man använder ju det som håller tillräckligt bra kvalité men det får ju inte bli så att man ger kunden en vara som inte håller. Så på vis blir det lätt svinn bland snitt men även bland krukväxter kan det slå fel ibland och specifikt blommande är ju lite mer jobbigt tex när begonior blommar över så är de ju inte direkt eftertraktade oavsett röda priser. Vissa varor kan vi dock spara och driva upp i blom igen tex udda St paulior och exklusiva pelargonior som kan gömmas undan tills de blivit säljbara igen.
Myosotis
08-12-2013, 11:42
CITAT (*Stintan* @ 01-12-2013, 07:28)  Det är både vilseledande och att dumförklara kunden... Håller med Stintan. Om kunderna är dumma och obildade kan man väl hjälpa till att lära dem att säga rätt. Kanske en skylt där det står: "Vitmossa" till adventsljusstaken (heter egentligen fönsterlav) och kanske en bild på båda ifall någon är intresserad av att lära sig. Eller alla som köper får en lapp med den här länken: Fönsterlav
theseraphim
08-12-2013, 13:38
CITAT (Myosotis @ 08-12-2013, 11:42)  Håller med Stintan. Om kunderna är dumma och obildade kan man väl hjälpa till att lära dem att säga rätt. Kanske en skylt där det står: "Vitmossa" till adventsljusstaken (heter egentligen fönsterlav) och kanske en bild på båda ifall någon är intresserad av att lära sig. Eller alla som köper får en lapp med den här länken: Fönsterlav  Jag har aldrig kallat kunden dum eller obildad som tidigare nämnt men som jag tidigare nämnt så är vitmossa ett accepterat namn på lav och det namn som de flesta är vana vid. Sen vet jag av erfarenhet att skyltar över lag är intressant för väldigt få läser annat än priset först, sen namnet och sist fakta(om överhuvudtaget tyvärr). Det här har man ju även undersökt inom handeln och konsumenten har mest intresse av vad priset är i första hand sen börjar de kolla mer. Vet inte hur många gånger man satt upp skyltar för att underlätta vissa grejer för kunden men man får ändå förklara för att de just bara ser tex 20:- styck. Är uppenbarligen något psykologiskt beteende enligt dessa vetare som studerar sådant ungefär på samma sätt som vi löser mattetal fel genom att inte läsa dem eller att vi kan läsa meningar där orden är felstavade bara de första bokstäverna är rätt.
Myosotis
08-12-2013, 14:53
Så är det säkert, själv ser jag oftast inte skylten överhuvudtaget... Men hade man satt upp en skylt hade de som ville fått lära sig och de andra hade fått fortsätta säga mossa. Jag som kund skulle i alla fall uppskatta korrekta beteckningar, det ger ett seriösare intryck.
Men en annan fråga kom jag på. Det där med minijulstjärnor, det sägs att de är bestrålade? besprutade? eller på nåt sätt manipulerade för att förbli så små, vad är det som görs? Hur? Är det farligt för djur/människor/att slänga i komposten/...?
Och en fråga till, min granne påstår att man "sticker" påskliljor nuförtiden, alltså med avsikt skadar de planterade lökarna i kruka som man kan köpa på våren genom att sticka hål, för att de inte ska klara sig om man sen planterar ut dem i trädgården. Kan det vara sant? Låter som en vandringssägen.
Eva i Skåne
08-12-2013, 16:04
CITAT (Myosotis @ 08-12-2013, 14:53)  Men en annan fråga kom jag på. Det där med minijulstjärnor, det sägs att de är bestrålade? besprutade? eller på nåt sätt manipulerade för att förbli så små, vad är det som görs? Hur? Är det farligt för djur/människor/att slänga i komposten/...? Så är det visst med många krukväxter vi köper, behandlade med retarderingsmedel så det blir små knubbiga plantor. Tänker på t ex pelargoner eller hibiskus som är korta och har tätt mellan bladen från början, men om man tar sticklingar blir dom efter hand mer som ursprunget var. Jag har många hibiskusar som växer uppemot metern under en säsong. Om dessa medel är skadligt överlåter jag åt nån annan att svara på. Nyttigt är det med säkerhet inte
theseraphim
08-12-2013, 20:50
CITAT (Myosotis @ 08-12-2013, 14:53)  Så är det säkert, själv ser jag oftast inte skylten överhuvudtaget... Men hade man satt upp en skylt hade de som ville fått lära sig och de andra hade fått fortsätta säga mossa. Jag som kund skulle i alla fall uppskatta korrekta beteckningar, det ger ett seriösare intryck.
Men en annan fråga kom jag på. Det där med minijulstjärnor, det sägs att de är bestrålade? besprutade? eller på nåt sätt manipulerade för att förbli så små, vad är det som görs? Hur? Är det farligt för djur/människor/att slänga i komposten/...?
Och en fråga till, min granne påstår att man "sticker" påskliljor nuförtiden, alltså med avsikt skadar de planterade lökarna i kruka som man kan köpa på våren genom att sticka hål, för att de inte ska klara sig om man sen planterar ut dem i trädgården. Kan det vara sant? Låter som en vandringssägen. Ministjärnor plus mycket annat retarderas för att de ska blomma på beställning och själva tekniken med retardering har ju använts väldigt länge. Man sprayar helt enkelt på ett preparat när man vill att blomningen ska ta fart, vissa växter tex chryss i kruka skulle vara mer eller minre omöjligt att odla utan detta då de blivit typ 70cm i fönstret. Har själv inte heller hört något om att det skulle vara farligt och jag vet också att man undersökt det men inte hittat något(sen om själva vätskan i ren form är skadlig vet jag inget om) Prickade lökar är i min värld en myt för av de odlare man pratat med och som man träffat så inträffar inget sådant, att medvetet göra produkten sämre inom blomvärlden är inget vidare då de riskerar att tappa många kunder. Myter brukar ju dock bottna i delvis fakta som sedan förvrängts allt eftersom. Har själv under min verksamma yrkeskarriär planterat ut en hel del krukas lök och där har det inte varit några problem. Måste ku vara jobbigt också att sitta och peta varje lök hos en odlare som kanske brukar typ 70000 lökar:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|