Letar efter ett inlägg med en bra pedagogisk förklaring om skillnaden mellan fruktflugor, som vi har i juli---- o senare, och bananflugor. Jag vet att jag läst om det men jag behöver ha mer info om dessa kritter. Nån som kan??
Piccante
27-11-2013, 19:08
Är inte bananflugor och fruktflugor samma sak?
RibesRubusVitis
27-11-2013, 19:09
Ibland finns ingen skillnad alls; namnen används ofta synonymt. Annars ses ”fruktflugor” som en dålig direktöversättning av ”fruit flies”, vilket även kan syfta på borrflugor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bananfluga
Eva i Skåne
27-11-2013, 19:20
För mig är det två olika sorter.
Blomflugor - små svarta
Bananflugor - en liten aning större/tjockare och bruna
theseraphim
27-11-2013, 19:20
Blomflugor heter även sorgmyggor och är svarta små flugor medans frukt/bananflugan är brun och förekommer mest sommartid.
När man googlar så får man infot om att det är samma sak men jag vet att det inte är det. Har svårt att förklara bara för en person o därför vill jag ha mer kött på bena. För mig är det fruktflugor, små, långsamflygande, irriterande varelser i köket, svarta. Bruna stora har jag då o då på sommaren men de är för stora för att vara bananflugor. Sorgmygg har jag då o då, speciellt på hösten o vintern runt krukorna. Wikipedias info är otillräcklig så jag får väl söka på de engelska namnen, om inte annat.
Piccante
27-11-2013, 19:56
CITAT (theseraphim @ 27-11-2013, 19:20)

Blomflugor heter även sorgmyggor och är svarta små flugor medans frukt/bananflugan är brun och förekommer mest sommartid.
Sorgmyggor är sorgmyggor och blomflugor är familjen Syrphidae, stora flugor som ofta är gulsvartmönstrade (getingliknande) eller imiterar andra steklar och är inte skadedjur.
Blomfluga
Jösses amalia

Ser nu att jag naturligtvis skrev fel i rubriken! Det är skillnaden mellan BANANflugor och fruktflugor jag söker. Gu så korkat av mig att inte korrläsa ordentligt. Tack annars Piccante! Skillnaden mellan blomflugor o fruktflugor vet jag ju. Så dumt av mig.
Gossen Ruda
28-11-2013, 08:46
Då tar vi det från grunden. Jag plockar information från Chinery - Nordeuropas insekter. Kom 1976, kan vara lite ouppdaterad. Själv är jag dålig på flugor men en hejare på flugsmälla.
Familjen Drosophilidae, daggflugor eller bananflugor. Små gulaktiga flugor, ca 30 arter i Sverige. Innehåller bl.a. genetikernas älsklingsdjur bananflugan med larvernas jättekromosomer. Trots den dåliga förekomsten av bananer i Sverige förekommer den även i naturen här. Det där med namn! De besvärliga krypen som kommer in på hösten kallas däremot för Ättikflugor. Stor ättikfluga Drosophila funebris och Liten ättikfluga Drosophila fenestrarum. De betraktas knappast som skadedjur, bara lite jobbiga.
Fruktflugor eller borrflugor, familjen Trypetidae med 60 arter i Sverige, är något helt annat. De är visserligen små och bruna men som sagt inte samma sak. Många arters larver är svåra skadedjur eftersom de borrar sig fram i frukter och stjälkar. Exempelvis Selleriflugan Philophylla heraclei och Fruktflugan Ceratitis capitata som orsakar stora skador på apelsinodlingar.
Tackar hemskt mycket för en riktig lärorik lässession! Det var detta jag behövde få veta mer om Rudan.
Hej
Bananflugor du har stort fråga, för att finns bara en banan fluga men det finns många frukt flugor, men vi kan prata om vad stort skillnad mellan dem:
1 Banan fluga mycket små.
2 Banan fluga lägger sina ägg på Banan skal och sin ägg kläcks bara om finns mera än 22 grader, men frukt flugor lägger sina ägg på fruk knoppa och de kläcks när frukt knoppar öppnar,
3 Banan fluga maskar går inte inne i banan frukt men de lever på frukt sopor, medan frukt banan maskar går inne till frukt och äta på frukt.
4 Banan frukt gör inte problem till säljare på grund att kunder ser inte märke på frukt och säljare har grader mindre än 22 grader, men de gör problem till kunden när de kläcks hemma.
4 Frukt flugor gör brun håller på frukt, så kan kunden märka den och ska inte köpa frukt som har brun märke.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.