Full version: Döende nattjasmin
norea
Hej. Tog med en sådan från Turkiet förra året som dog när hösten kom och vi tog in den i huset. I år fick vi tag på en ny som stått i varmt uterum i somras. Nu när vi tar in den börjar den också dö. Står i ett fönster med element under fast med svag värme. Hur ska vi få den att överleva. Grenarna slokar och bladen trillar av fortfarande gröna. Heter Cestrum nocturnum på latin. Bifogar bild. [attachment=79458:image.jpg]
Bassam
Hej
Jag ser från bilden att ger mera vatten på den här tiden som blommor behöver inte vatten även om de står inom hus, så kan du inte vattna före att känner att jorden blir torkat, och det är inte svårt om man lägga finger i jorden och känner om hans finger kommer ut blöt eller torr, man kan också köpa enkelt apparat som kostar 99 kronor från Plantagen, och den här apparaten som heter Fukt apparaten kan visa dig när du behöver vattna, din problem står ofta med växter inom hus.

Obs
När vatten blir överflödiga syre blir mindre i jorden. så börjar växter dö.

H.Bassam
norea
CITAT (Bassam @ 30-11-2013, 09:27) *
Hej
Jag ser från bilden att ger mera vatten på den här tiden som blommor behöver inte vatten även om de står inom hus, så kan du inte vattna före att känner att jorden blir torkat, och det är inte svårt om man lägga finger i jorden och känner om hans finger kommer ut blöt eller torr, man kan också köpa enkelt apparat som kostar 99 kronor från Plantagen, och den här apparaten som heter Fukt apparaten kan visa dig när du behöver vattna, din problem står ofta med växter inom hus.

Obs
När vatten blir överflödiga syre blir mindre i jorden. så börjar växter dö.

H.Bassam

Jag förstår inte ditt svar. Får den för mycket vatten eller för lite?
strandskatan
Hej Norea! Jag råder dig att googla på "Cestrum nocturnum winter storage", det finns en hel del skrivet om det, ledsen att jag inte kan länka, vet dessvärre inte hur man gör. Jag har bara skummat igenom lite, men det verkade vara vanligt att den blir skruttig, till och med utdömd som död, under vintern - och ändå kommer till liv på våren. Rent generellt kan jag säga att en uteväxt som man tar in före frost vill ha svalt (ofta kring 10 grader), ljust (tex lysrör 10-12 timmar), luftigt (fläkt på lika länge, riktad från växten) och fuktigt (dimspray med vatten då och då, men snål vattning i krukan). Bladfällande växter kan stå mörkt i cirka 5 grader. Hoppas du klarar din växt! Stod förresten att den var lätt ta sticklingar av också, jag skulle klippa av en kvist som ser skaplig ut, sätta den i vatten och hålla tummarna!
norea
CITAT (strandskatan @ 30-11-2013, 13:46) *
Hej Norea! Jag råder dig att googla på "Cestrum nocturnum winter storage", det finns en hel del skrivet om det, ledsen att jag inte kan länka, vet dessvärre inte hur man gör. Jag har bara skummat igenom lite, men det verkade vara vanligt att den blir skruttig, till och med utdömd som död, under vintern - och ändå kommer till liv på våren. Rent generellt kan jag säga att en uteväxt som man tar in före frost vill ha svalt (ofta kring 10 grader), ljust (tex lysrör 10-12 timmar), luftigt (fläkt på lika länge, riktad från växten) och fuktigt (dimspray med vatten då och då, men snål vattning i krukan). Bladfällande växter kan stå mörkt i cirka 5 grader. Hoppas du klarar din växt! Stod förresten att den var lätt ta sticklingar av också, jag skulle klippa av en kvist som ser skaplig ut, sätta den i vatten och hålla tummarna!

Tack. Ska googla. Detta var just en sådan stickling. Har nyligen fått rötter. Tyvärr har vi inget rum med tio grader.
strandskatan
Har du möjligen planterat den i en kruka som är för stor? - Tycker det ser ut som det är nya bladknoppar på väg eller ser jag fel?
norea
CITAT (strandskatan @ 30-11-2013, 17:20) *
Har du möjligen planterat den i en kruka som är för stor? - Tycker det ser ut som det är nya bladknoppar på väg eller ser jag fel?
.

Nä den var rätt liten. Har bytt till en anna nu. Med torr jord. Jo där var nya skott men de verkar döda också.
CillaM
Mitt råd är att du ställer den under extraljus då du inte har nåt utrymme som är svalare. Den kan se skruttig ut resten av vinterhalvåret men det får vara. När ljuset kommer igen starkt så bryter den säkert nytt o så småningom kan du ställa ut den igen i vår svenska sommarvärme. Vattna underifrån helst, det ger starka rötter o en kraftigare växt.
norea
CITAT (CillaM @ 01-12-2013, 22:15) *
Mitt råd är att du ställer den under extraljus då du inte har nåt utrymme som är svalare. Den kan se skruttig ut resten av vinterhalvåret men det får vara. När ljuset kommer igen starkt så bryter den säkert nytt o så småningom kan du ställa ut den igen i vår svenska sommarvärme. Vattna underifrån helst, det ger starka rötter o en kraftigare växt.

Har köpt en växtlampa till den nu. Vattna underifrån? Har jag aldrig provat. Passar det alla växter?
CillaM
Det passar alla växter som står i krukor. Det är så växterna i sin hemmiljö får sitt vatten, ja alla växter som står i jorden/marken får sitt vatten underifrån. Jasminen har ganska tunna blad om jag minns rätt vilket innebär att de inte ska stå soligt i nåt fönster men de ska ha mycket ljus. Ju mer dagsljus, desto mer vatten. Snart är det ljusare igen, det går snabbt efter den 21/12.
norea
CITAT (CillaM @ 01-12-2013, 22:45) *
Det passar alla växter som står i krukor. Det är så växterna i sin hemmiljö får sitt vatten, ja alla växter som står i jorden/marken får sitt vatten underifrån. Jasminen har ganska tunna blad om jag minns rätt vilket innebär att de inte ska stå soligt i nåt fönster men de ska ha mycket ljus. Ju mer dagsljus, desto mer vatten. Snart är det ljusare igen, det går snabbt efter den 21/12.

Det är ingen jasmin. Natt jasmin. Har lite tjockare blad än vanlig jasmin.
strandskatan
Här ett sista tips, bara något "läsartips" från någon tidning - jag tror det gällde bouganvilla, minns inte säkert. Tipsaren hade i alla fall en växt som såg helt torr ut, hon lindade fuktig vitmossa runt stammen, med plast runt mossan tills det kom nya skott.
Alexander-VG-zon3
HUR har du skött den ? hur har den fått vatten ? näring ?

Dom gröna bladen som trillar är dom torra ? eller behåller spänsten ganska bra när dom trillat ?

CillaM
CITAT (norea @ 02-12-2013, 07:58) *
Det är ingen jasmin. Natt jasmin. Har lite tjockare blad än vanlig jasmin.

Oavsett namn eller växt så är skötselråden ungefär detsamma vintertid, tjocka eller tunna blad. Nattjasminens blad är inga tjockisar direkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon