kotten82
Eftersom flera tyckte vi skulle behålla mossan tänkte jag visa hur det ser ut, (om det nu ÄR mossa?) Ser väl inget vidare ut? Jorden som är närmast muren, där har det suttit en död häck som vi tagit bort. Kanske ska försöka så gräs där..... Eller någon gång plantera en ny häck, vi får se. Vad tror ni hade varit snyggt?
jaj-51
Viktigast är vad du själv tycker om mossan.

Förstår att du vil ta bort mossan ser väldigt skräpigt och ovårdat ut.
Smaken är liksom baken delad och ... smaken
CillaM
O jag som trodde det rörde sig om en riktig vacker stenmur med härlig vacker mossa på.... Nej, detta ser inte vackert ut, varken med mossa eller klickstenmur ( eller vad det nu heter)
Anna-Karin Lundberg
Eftersom jag hade åsikter om din mossiga mur i tidigare inlägg så ska jag berätta hur jag tänker när jag ser bilden. För det första så kan den tidigare häcken ha hängt över och skuggat och hållit kvar fukt så att mossan trivdes. Nu när häcken är borta så blir det nya förhållanden för mossan att växa och kanske försvinner den av sig själv. Jag gillar fortfarande att det är mossigt, tycker det ser ut som att muren stått ett tag och inte är nybyggd (jag gillar inte nybyggt...).
Det som jag tycker ser trist ut är att det inte finns några toppstenar som döljer "avigsidan" på muren. Man ska se framsidan, inte toppen.

Hade det varit min mur hade jag lagt på toppsten men behållit mossan. Och jag hade planterat en ny häck.
Gossen Ruda
Ja, inte är det vackert. Håller delvis med Anna-Karin, ta bort översta lagret och lägg dit riktiga toppstenar. Däremot håller jag inte med om mossan, bort med den. Särskilt om du lägger dit nya toppstenar. På med högtryckstvätt, ev hyr en sådan. Att försöka manuellt rensa en sådan här lång knäckstensmur är övermäktigt. Ovanpå går det bra med både gräs och en häck.
fvd
Jag tycker att det är skillnad på mossa och mossa. Om mossan växer av sig själv i en miljö med naturlig sten kan det vara vackert. På en sådan mur som du har med maskintillverkad sten/tegel ser det bara ovårdat ut. Så bort med både den och fukten tycker jag. Det blir nog en bättre miljö för både gräsmatta och ev häck om du bestämmer dig för det.
addo
På den muren var det ju inte så passande med mossa, men muren i sig var ju inte så rolig heller.

Jag skulle planterat någon krypande växt som hängde över muren och dolde den lite. Välj ett par lätta tex Silverarv och Mossflox, dessa klarar dessutom att växa ihop med gräsmattan och du kan köra över dem med gräsklipparen när du klipper gräset. När dom är etablerade så behöver dom inte heller skötas, du behöver inte ens vattna.
Pauline/Sthlm
Det är din mur...
O ändå kan jag inte låta bli att meddela mitt tyck... Mindre arbete är bra, tycker mossan döljer/patinerar muren en del så att det fina förslaget om kanthängväxter får ta resten. Men jag är en sån där lat typ som inte kämpar mot mossa.
Blanda lågt/krypande med högre doftande? Lavendel??? (min universallösning, med reservation för i princip allt annat som läge stil zon önskemål...)
Vill du ha något högt innanför blir det svårare, håller med om snyggare slippa se toppsten. Varför i s f ta bort den översta; om något lägg en rad ovanpå?!
/men vad vet jag
FruTrädgårdstomte
Lite gammal tråd men kan inte låta bli att tycka eftersom vi själva faktiskt lagt precis en sån mur. Håller med om att mossa på en sån här inte är snyggt, lätt fixat dock med högtryckstvätt. Men mossa växer det på hela tiden och för att slippa för mycket jobb är det en bra idé att sätta en låg, hängande växt närmast kanten som föreslagits i tråden.
Då kommer man även runt problemet (som jag tycker) med toppstenarna. Vanligen är toppstenarna som hör till den sortens sten täckta av sjösten. De är mycket svårare att få rena från mossa, och personligen är jag totalallergisk mot sjösten.
Därför avstod vi att lägga dit dem på vår mur, och jag tycker inte heller att ovansidan på stenarna är direkt fulare eller tråkigare än vilka som helst stenar i grå betong.

Ett annat förslag på kantväxt är penningblad, ljust grön bladfärg som piggar upp mot det grå och glada gula blommor, sprider sig dessutom fort och kväver lätt ogräs omkring.

Posta gärna bilder på hur det blev när det är klart. smile.gif
Klint
Hade det varit min mur hade jag försökt ta bort mossan med en rot borste eller stålborste.Planterat mossflox eller nåt annat i den stilen vinca kanske som kan hänga ner över muren.Ska bli kul att se bilder sen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon