jonasoberg
Min fru och jag har precis köpt hus i Gnesta, och flyttade in nu i november, långt efter att höstlöven fallit. På tomten har vi ett par träd som enligt uppgift skall vara någon slags äppleträd men som vi inte vet vad det är, eller hur vi nu ska hantera dem när vintern står runt knuten! Beskära eller ej, nu eller sen? Här kommer tre bifogade bilder och vi hoppas att någon på forumet här har möjlighet att till viss del identifiera dem, eller i alla fall ge lite råd kring om vi ska beskära något innan vintern lägger sig.

IMG_20131201_145538_2.jpg

IMG_20131201_145605_2.jpg

IMG_20131201_145637_2.jpg

Huggorm
Ser ut som en vanlig skogslönn, dock allvarligt stympad. Jag vet inte om det är möjligt att göra träd av den där igen.
Peztis
Stackars träd...
Tapio
Halaj!

jag säger som gossen, vid något tillfälle: beskär dem med ett snyggt snitt närmast marken...

//T
Huggorm
Men är det ett och samma träd eller tre likadana?

En variant kan ju vara att plantera något annat och låta de här vara kvar några år till det nya växt till sig lite
Pauline/Sthlm
Ledset o stympat träd som strävar mot högre höjd. Av skotten tror jag också lönn.
Men lagom som kantgrönska?
Låter du det skjuta blad lär du få en grön tät boll (aldrig ngt ståtligt träd) som dock behöver hamlas/formbeskäras årligen. Och slutligen nog ruttnar i grovsåren. Är de flera i rad kan det väl se trevligt ut - nå under grönperioden iaf. Och rödgulperioden. Står du ut med att se det så här under vintern, så... (Ljusslingor?!?!!!! santa.gif ) Annars plantera annat att ta över platsen.

...och lönn blöder vid beskärning fel tid(dvs våren), klipp i JAS. Fast jag skulle ge mig på de där skotten nu, halvera många o gallra ngt.

Ledningarna ovanför begränsar ändå valmöjligheter?
Huggorm
Ledningarna missade jag, de kanske är anledningen till den radikala beskärningen. Om de nu inte går en bit från träden, det är svårt att avgöra på bilderna
EvaKlemming
Kan det inte vara äppelträd? Jag har aldrig sett en lönn med sådan stam. Ett av våra äppelträd har liknande vattenskott.

Jag skulle inte spara detta träd. Det ser fruktansvärt ut och man mår lite dåligt av att se på det. Om ni vill spara, anlita arborist. Bara ett tips. Och plantera nya såklart.

/eva
Huggorm
CITAT (EvaKlemming @ 07-01-2014, 14:09) *
Kan det inte vara äppelträd? Jag har aldrig sett en lönn med sådan stam. Ett av våra äppelträd har liknande vattenskott.

Typiskt lönnutseende på stammen, som hur de ser ut i ungdomen innan barken spricker upp. Lavarna är också typiska. Eventuellt kan de här vara någon namnsort av vanlig lönn som behåller den släta barken längre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon