Hej !
Har kvar min julstjärna, som jag fick förra året, då den är så fint buskig. Jag undrar nu hur jag får bladen röda ? Den har växt mycket under sommaren, men har endast gröna blad. Nu har jag sett att några blivit gula, men tror att jag vattnade den lite för mycket sist. Jag hörde något om att den ska stå mörkt vissa tider/dygn för att få bladen röda, men har glömt vad som sades. Kan någon hjälpa mig ? Hur sköter man sin julstjärna bäst ?
malcolm
01-12-2013, 19:54
Jag har samma erfarenhet av gamla julstjärnor som du, den levde iof. sig och blev ordentligt buskig, nästan som en klängväxt men några röda blad "blommor" fick den aldrig igen.
Eva i Skåne
01-12-2013, 20:25
Jag har för mig att det är lite knepigt att få dom att blomma igen.
Tror det är väldigt viktigt med ljus/mörker på bestämda tider, rätt temperatur osv. Inget vi vanliga fixar i en handvändning.
Jag tror du får nöja dig med en grön växt och köpa en ny röd.
Sen är det ju inte de röda bladen som är blomman, men det vet ni säkert. Det är de små gula kanppnåshuvena ovanför de röda bladen som är blommor. Dom som oftast faller av, eller ibland inte ens finns när man handlar sin växt.
Eva i Skåne...jag är glad om jag bara kan få de röda bladen, men den är fin som vanlig grön växt också

Gula knoppar fanns inte i min fantasi ens en gång
Gröna mormor
02-12-2013, 09:45
Jag har faktiskt lyckats en gång, utan att göra något speciellt. Men det var tyvärr inte till jul som den fick röda blad

. Annars finns det ett komplicerat förfarande:
http://www.odla.nu/artiklar/inne/krukvaxte...-din-julstjarnavilket kanske är lite för sent att göra nu
Alexander-VG-zon3
02-12-2013, 13:48
Minst 12timmar mörkt med sval nattemperatur och sen resten av dagen MYCKET ljus (extraljus) och värme. Först lite torrare och när röda blad syns så ges mer näring och normalvattning.
sparvuggla
02-12-2013, 13:53
CITAT (koja72 @ 01-12-2013, 19:42)

Hej !
Har kvar min julstjärna, som jag fick förra året, då den är så fint buskig. Jag undrar nu hur jag får bladen röda ? Den har växt mycket under sommaren, men har endast gröna blad. Nu har jag sett att några blivit gula, men tror att jag vattnade den lite för mycket sist. Jag hörde något om att den ska stå mörkt vissa tider/dygn för att få bladen röda, men har glömt vad som sades. Kan någon hjälpa mig ? Hur sköter man sin julstjärna bäst ?
Det krävs mörkerbehandling 8-10 veckor för att den ska blomma om. Absolut mörker ca 12-14 timmar /dygn, inget halvdant utan plötsligt kolmörkt, och sen ljust. Ganska jobbigt alltså men det går att göra som en rolig grej.
Annars är det ju billigt att köpa engångs-julstjärnor.
Själv tycker jag att det är knepigare med julrosor som är så vackra........
Alexander-VG-zon3
02-12-2013, 14:10
Egentligen är det inte så knepigt, har också fått röda blad på sparade då och då. Dock inte alltid lika praktfullt som från odlare.
Och har inte haft extremt mörkt heller däremot oftast extraljus under dagtid. Där dom odlas som trädgårdsväxt och växer vilt (vilda är dock ej lika röda som odlade) men där är klimatet oftast så mörkt sen mycket ljust och varmt på dagen. Och detta gör att det bildas Antocyanin i bladen vilket är det man är ute efter.
Därför tror jag inte att just natten är det viktigast utan att man ger värme och extraljus på dagen. Det är också så dom växthus odlade har det med väldigt mycket ljus på dagen.
Kanske därför det inte är så vanligt i hemma miljö att dom bildar röda toppblad om dom står med vinterljus från solen (och då kommer den aldrig bilda röda blad) utan istället mer gröna för att kompensera för det dåliga ljuset och då kvittar det egentligen om natten r 5timmar eller 15tim.

det tror jag på
kerstin z5-6
03-12-2013, 01:17
Ljuset 12 tim + 12 tim - har extrem betydelse för de röda toppbladen.
Tack för svar, jag låter den stå som den gör nu. Den är fin ändå
Nu svär jag väl i kyrkan,men det finns ju konstgjorda julstjärnor som du kan "plantera" i den gröna.
Whiskuchi
05-12-2013, 13:55
Jag hade en som jag flyttade in i garderoben sent varje eftermiddag och tog ut på morgonen. Den blommade om
Förstår inte vitsen med att ställa in den i garderoben, det är ju mörkt ändå denna årstiden`?
CITAT (koja72 @ 05-12-2013, 15:16)

Förstår inte vitsen med att ställa in den i garderoben, det är ju mörkt ändå denna årstiden`?
Dom är så ljuskänsliga att det räcker med ljus från gatubelysning/taklampor osv för att störa blommingen. Dom blommar ändå men inte lika fint.
Sen måste jag skratta lite åt att så många målar upp det som omöjligt att få den att blomma om. Allt som krävs är en växtlampa, en timer och ett mörkt utrymme. Inte direkt raketkirurgi
Min mamma har tre sparade julstjärnor som lite då och då får röda blad och blommor. De står svalt och ljust vintern och varmt o soligt sommar, på samma plats. Hon gör inget speciellt med dom.
Hej
Röda blad färge kräver mycket ljus, men för att man ska få blommor, behöver de lägga på sval med ljus minst två månader, och de måste få den under förvara på vinter tid.
H.Bassam
Whiskuchi
08-12-2013, 11:57
CITAT (koja72 @ 05-12-2013, 15:16)

Har du inga lampor hemma?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.