Full version: Lönn
Lena
Vår lönn som planterades för 18 år sedan har till vår förskräckelse fått röda prickar på en del av stammen och där har barken lossnat i vinter, det går att lossa barken på en 50 gånger 20 cm stor bit på stammen, kommer den att dö eller vad är det för sjukdom, har någon här varit med om något liknande?

Lena zon 4
Åsa, mälardalen zon 2
De röda prickarna låter som rödvårtsjuka (Nectria cinnabarina) detta är en svamp som lever på dött eller döende växtmaterial. Rödvårtssjuka kan även förekomma som svaghetsparasit på växter som inte mår bra. Varför växten inte mår bra kan vara många orsaker ex. frostskador, felaktig beskärning, beskärning vid fel tidpunkt, dåligt dränerad mark, för kompakt mark mm.

Att barken lossar låter inte bra, luktar det svamp under barken så kan det vara honungsskivling som är problemet.
Cilla
Lena - om du har möjlighet att ta och sätta innågra bilder här vore de intressanta att se för att utröna vad detta är för problem.

Vet du vad för typ av lönn det är?
Är det grov bark som lossnar, eller den yttersta? Ser du veden innanför?
Har det "bullat ut" något under den sjuka barken, dvs är det tätt mellan den friska barken och veden inuti?
Är det ett ställe på stammen som utsatts för mekanisk skada, eller där påle skavt in eller liknande?
Har nu anlagt väg, stenstig, eller byggt i närheten av trädet?
Lena
Cilla, nej jag har inte undersökt trädet så grundligt, men det ska jag göra imorgon,fotografera det oxå, men så mycket kan jag i alla fall säga , att det är hela barken som lossnat, det är blanka stammen under, det ser hemskt naket ut, och den lossnade stambiten är alldeles torr och hård, det har inte hänt något intill trädet, men det står ganska nära en väg med relativt mycket trafik, Men inget har skadat trädet mekaniskt, vet inte vilken sort lönn, troligen en vanlig sort, den har näsor som blommor.Återkommer med bild imorgonkväll.

MVH
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon