Whiskuchi
04-12-2013, 12:55
Jag snubblade in på en blogg och såg där ett träd som jag gillade. De hade köpt ett träd men glömt namnet - någon här som kan identifiera det?
http://villavagen3.blogspot.se/2012/09/sve...k-i-alnarp.html
Huggorm
04-12-2013, 18:08
Den med de stora löven? Ser ut som ett kejsarträd, paulownia tomentosa. Ej helt härdiga i Sverige, de fryser tillbaka även i Skåne under hårda vintrar. Men det är när de kommer med nya skott från stubben som de får sådana enorma löv, så många odlar dem som buskar.
strandskatan
04-12-2013, 20:30
Tror som huggorm, har några själv sen fyra (tror jag) år i zon 1, men det blir aldrig något vettigt av dem.
Huggorm
04-12-2013, 21:30
Vi skall nog vara glada att klimatet är för kallt för att den skall trivas, i östra USA är den ett svårartat ogräs som frösår sig överallt och skuggar ihjäl inhemska växter med sina stora löv. Svår att döda också, den skjuter mycket gärna skott från stubben om man sågar ner den så man får återkomma gång efter gång.
strandskatan
04-12-2013, 22:35
Ska försöka vara lite glad för det då, Huggorm. Vill ju inte ha dem över hela tomten!
Whiskuchi
05-12-2013, 10:32
Tack, och huuuuuu! Någon sådan vill jag inte ha även om den var vacker!
Bockstensmannen
20-05-2014, 14:02
Tänkte bara upplysa om att det finns ett Palownia Tomentosa i Göteborg, numera Stort träd, så att det inte skulle tåla klimatet stämmer inte, iallafall om man skyddar när det är späda små träd.
Däremot vet jag inte hur det är med blommning, det har inte blommat iår iallafall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.