strandskatan
04-12-2013, 14:09
Jag har i många år varit en trogen Impecta-kund, men funderar på att beställa från Rara växter i år. Vill gärna höra ert omdöme om ni köpt fröer därifrån! Önskelistan just nu (försöker verkligen begränsa mig i år): Pampasgräs White feather, Martorn Silver Ghost, Rosenskära Rubentza, Rävsvans Red Cascade, Kungsljus Southern Charm och Mangold Bright Lights.
kerstin z5-6
05-12-2013, 00:02
Oftast bra men bortskämd som jag är av jelittos portioner tycker jag antal frö är lite snålt tilltaget. Ok om man vill ha 12 st men inte ok om man vill ha 52.. alla gror ju inte heller.
Helen i Piteå Zon 5
05-12-2013, 09:36
Håller med Kerstin om att fröportionerna är väldigt små till förhållandet av priset.
strandskatan
05-12-2013, 11:30
Det var mest Verbascum "Southern Charm" som gjorde att jag funderade på Rara Växter, de andra fröerna finns samma eller likvärdiga på Impecta. Jag håller nog fast vid mina "hovleverantörer" trots allt, har alltid fått vänligt och snabbt bemötande och svar där, nya fröer i förekommande fall och extra tips när jag haft problem med sådd.
Jag har eg endast köpt luktärter ifrån Rara fröer och de var inget vidare. Min mamma och jag delade på de fem påsar jag hade köpt och tre av dem fick vi inte att gro alls. Efter många om och men fick jag nya påsar och vi delade dessa också, de grodde inte heller...
Impecta har oerhört bra service om något skulle gå snett.
Inget vidare för mig heller, köpte Viola cornuta Alba minor. Inget grodde, som svar fick jag att de skulle stratifieras. Så det fick vara för min del.
lottapotta
01-01-2014, 13:17
Jag har tyvärr också dåliga erfarenheter av Rara växters luktärtsfrön. Har sått MÅNGA olika sorter därifrån, men knappt någon har grott trots att jag prövat blötläggning, sandpappring och bara stoppa ner i jorden. Inget av sätten funkade.
Monarda
01-01-2014, 13:41
Jag har handlat mycket av Impecta och alltid blivit nöjd men jag vill gärna rekommendera Lindbloms Frö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.