CharlieBird888
06-12-2013, 12:32
Hej!
Har haft stora problem med ullöss i en del av vårt vardagsrum, och jag har sprejat med såpa-spritlösning, plockat löss och rengjort fönster och fönsterbrädor i flera omgångar. Inget hjälpte och det hela slutade med att vi slängde ut samtliga 7 växter, inkl en jättestor fikus.
Allt rengjordes igen efter detta, och fick stå utan växter ca 1 vecka innan nya växter införskaffades.
Igår upptäckte jag återigen ullöss på en orkidé, som jag prompt slängde ut.
Hur gör jag för att försäkra mig om att all smitta är borta? Har ytterligare 4 plantor i utrymmet, men på relativt stort avstånd från där orkidén stod, och jag kunde inte hitta något på övriga.
Några tips?
Tack på förhand!
//Charlotte
Tror det behövs starkare gift ...
Calypso
Hej
Jag hade problem med detta men jag blir fri av de nu, nu vad gör Jag:
1 Jag ta bor alla delar som är skadad svårt,
2 jag försökte döda och ta bort ullöss som jag såg på planta, på olika sätt med trasa som doppade i T sprit, med rula klister typ på min finger men sidan som gör klister uppe för att insekter fasta på detta.
3 på grund att de attackera rötter då behöver man ta växter ut från kruka och rensa den från gamla jord och ta bort och döda insekter som kan manse.
4 om du kan lägga rötterna i hinken som har varm vatten ( +40 ) till 20 minuter.
5 omplantera de i ny jord.
Obs:
--Provado pinnar hjälper bra på grund att de har näring som stärka växter plus de går med växter saft som Ullöss suga och dö sen.
- T sprit och såpa kan inte ge bra resultat på grund av de kan inte nå ullöss som finns i jorden plus de kaqn inte gå med växter saft för att ullöss insekter sug de och dö, plus den här insekter har material med skal som kan skydda dem.
- det finns bra recept mot dem, men man behöver prova den på några blad, om det kommer inte problen så kan man pröva den på hela växter:
t.ex. 2 delar vatten, 2 delar såpa och 3 delar T-röd. .
H.Bassam
Provadopinnarna är sedan den 1:e december förbjudna att säljas i butik, om inte något hänt sedan en månad tillbaka. Men, jag skulle vänta ett bra tag med att skaffa växter, göra rent 1 gång i veckan runt fönster och brädor. Har inte ullöss själv men mor har det på en liten jäkla kaktus, och hur jag än behandlar den så kommer ullössen tillbaka. Men inga andra växter har det trots att det är knôkfullt med växter hos henne (mestadels mina eller som kommer från mig).
Hej
Som jag sa att ullöss finns inne i jorden bredvid rötter, så om byter du inte jorden och rensa rötter av de, ska de stanna kvar.
H.Bassam
Det stämmer inte Bassam. Jag har bytt jord hos ovan nnämnda kaktus 2 gånger, haft i Provado-pinnar, duttat med T-röd över hela kaktusen och tagit död på redan befintliga ullös, o ändå kommer de tillbaka. Kaktusar har grunda rötter och det är lätt att spola bort ohyra och jord från dessa men i det här fallet så är "karantän" det bästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.