lassekongo
Hej,

Har sått citroneukalyptus inomhus. Typ 4 frön har grott och ett har redan utvecklat 2 blad. Bladen ser dock lite torra och skrynkliga ut och jag undrar om jag bränner plantan?

De står under LED-lampa 54W (kinakvalité så räkna på 25-30W~) 15-18h/dag och jorden hålls fuktig. Sköter jag den fel?

Hittar ingen information på nätet om antal soltimmar. Dessutom, är min ledlampa att likställa med "direkt solljus"? Mina aloe Vera verkade iaf inte gilla att stå direkt under lampan för de blev bruna.
Alexander-VG-zon3
Ledlampa kan inte bränna växter (att växter bränns ute är att dom inte är vana vid strålarna inte själva ljuset).

Att belysning har samma som dagsljus (sol) menas att det är samma ljus (färgsammansättning, inte att det är samma strålar).

Lysrör kan bränna växter OM bladen nuddar själva lysröret (eller annan belysning) men det är inte av ljuset utan av att balden bränns av värmeutvecklingen (led ger inte sådan värme).

Så tror snarare det kan vara torrluft, fel på rötterna (för mycket/för lite vatten, fel jord) eller ohyra. Har du bild på dom ? Vilken färg har bladen, och en sak om det är från frösådd VILKA blad är torra dom gamla hjärtbladen eller nya bladen. För hjärtblad ska ju trilla av med tiden.
lassekongo
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 08-12-2013, 22:31) *
...

Stort tack för din hjälp.

Det är hjärtbladen som blivit lite skrynkliga och har några bruna sträck i sig. Första dagen med bladen var de rätt ståtliga och styva.

Men om LED inte kan bränna växter så tror jag inte jag behöver oroa mig, blev nojig i och med att aloe veran på några dagar blev brun och antog att det var p.g.a. belysningen. Det kanske inte är därför de blev bruna då...

Bild från en gammal digitalkamera.
[attachment=79573:1212122121.png]
Huggorm
Jag tror på för torr luft, det kan vara ett problem när man drar upp plantor inomhus. När de är så där små har de problem att suga upp tillräckligt mycket vatten, de har inte rötter nog ännu. Det kan hjälpa om man sätter gladpack eller en genomskinlig plastpåse över krukan för att skapa en fuktigare atmosfär.
lassekongo
CITAT (Huggorm @ 09-12-2013, 06:26) *
Jag tror på för torr luft, det kan vara ett problem när man drar upp plantor inomhus. När de är så där små har de problem att suga upp tillräckligt mycket vatten, de har inte rötter nog ännu. Det kan hjälpa om man sätter gladpack eller en genomskinlig plastpåse över krukan för att skapa en fuktigare atmosfär.

Torrluft, som du och Alexander säger, tror jag kan stämma. Har haft plast på i 2 dagar nu och bladen verkar sträcka till sig lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon