Full version: Pallkragsdilemma :-)
Stefulainen
Jag råkade få tre stycken pallkragar och dilemmat är: Ska jag göra en hög pallkragsodling av 2-3 pallkragar eller tre stycken låga? smile.gif

Är väl iofs inget stort bekymmer, men vinner t.ex. man något på att ha 3 pallkragar i höjd jämfört med 2?

Flyttade till ett hus utan trädgårdsland i höst och vårens projekt blir att anlägga ett trädgårdsland på ca 5 x 5 m. Tänkte hursomhaver spika ihop kanter till trädgårdslandet av brädor (ca 10-15 cm höga) så ev kunde det vara intressant att då använda pallkragarna till en lite högre odling.

Tomtens jord är i stort ofruktsam grå lerjord så det blir att investera både tid och pengar i jordförbättring :-)

CillaM
CITAT (Stefulainen @ 09-12-2013, 11:10) *
Jag råkade få tre stycken pallkragar och dilemmat är: Ska jag göra en hög pallkragsodling av 2-3 pallkragar eller tre stycken låga? smile.gif

Är väl iofs inget stort bekymmer, men vinner t.ex. man något på att ha 3 pallkragar i höjd jämfört med 2?

Flyttade till ett hus utan trädgårdsland i höst och vårens projekt blir att anlägga ett trädgårdsland på ca 5 x 5 m. Tänkte hursomhaver spika ihop kanter till trädgårdslandet av brädor (ca 10-15 cm höga) så ev kunde det vara intressant att då använda pallkragarna till en lite högre odling.

Tomtens jord är i stort ofruktsam grå lerjord så det blir att investera både tid och pengar i jordförbättring :-)

Lera är oerhört jobbigt att odla i, MEN den är oerhört näringsrik och perfekt att odla grönsaker. Så varför inte göra som du skrev, spika ihop kanter av brädor, gräv upp först (akta ryggen), eller hyr en maskin och plöj upp, fyll sedan med jord, alternativt blanda jord med större grus (storlekarna kan jag inte). Tänk på bara att du till att börja med inte kan odla typ morötter eller andra grönsaker som går ner i jorden, det kommer de inte klara. Därför använder du pallkragarna till att odla morötter eller palsternackor. Eller vad det nu är du vill odla.
Påtoppen
Berätta, varför klarar morötterna inte det? För att leran är för hård eller för näringsrik?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon