Hejsan!
Skulle behöva lite hjälp med att planera min köksträdgård. Har just flyttat till hus och har redan en plats i åtanke där jag vill plantera. Främst tänkte jag plantera i pallar. Tomat, gurka, sallad, ärtor och majs. jordgubbar, hallon och rabarber. potatis, morötter, palsternacka, rödbetor och lök.
Men vad jag minns från då min morfar levde (han var trädgårdsmästare) så hade han tomat och gurka i växthus. Bör man ha det om man bor i norra sverige? Och om jag skulle vilja försöka mig på att odla majs, bör jag göra det i växthus också? (enligt grannarna i byn så odlade tanten som bott här förut majs, däremot rev sonen som tog över huset efter henne hela trädgården hon hade).
Jag är total nybörjare och har nyligen äntligen börjat få lite gröna fingrar, tidigare så dog varenda blomma jag tog hem eller fick. Så alla tips är välkomna!
Tack på förhand!
CITAT (IsCa @ 09-12-2013, 16:21)

Hejsan!
Skulle behöva lite hjälp med att planera min köksträdgård. Har just flyttat till hus och har redan en plats i åtanke där jag vill plantera. Främst tänkte jag plantera i pallar. Tomat, gurka, sallad, ärtor och majs. jordgubbar, hallon och rabarber. potatis, morötter, palsternacka, rödbetor och lök.
Men vad jag minns från då min morfar levde (han var trädgårdsmästare) så hade han tomat och gurka i växthus. Bör man ha det om man bor i norra sverige? Och om jag skulle vilja försöka mig på att odla majs, bör jag göra det i växthus också? (enligt grannarna i byn så odlade tanten som bott här förut majs, däremot rev sonen som tog över huset efter henne hela trädgården hon hade).
Jag är total nybörjare och har nyligen äntligen börjat få lite gröna fingrar, tidigare så dog varenda blomma jag tog hem eller fick. Så alla tips är välkomna!
Tack på förhand!