Hejsan!
Skulle behöva lite hjälp med att planera min köksträdgård. Har just flyttat till hus och har redan en plats i åtanke där jag vill plantera. Främst tänkte jag plantera i pallar. Tomat, gurka, sallad, ärtor och majs. jordgubbar, hallon och rabarber. potatis, morötter, palsternacka, rödbetor och lök.
Men vad jag minns från då min morfar levde (han var trädgårdsmästare) så hade han tomat och gurka i växthus. Bör man ha det om man bor i norra sverige? Och om jag skulle vilja försöka mig på att odla majs, bör jag göra det i växthus också? (enligt grannarna i byn så odlade tanten som bott här förut majs, däremot rev sonen som tog över huset efter henne hela trädgården hon hade).
Jag är total nybörjare och har nyligen äntligen börjat få lite gröna fingrar, tidigare så dog varenda blomma jag tog hem eller fick. Så alla tips är välkomna!
Tack på förhand!
CITAT (IsCa @ 09-12-2013, 16:21)

Hejsan!
Skulle behöva lite hjälp med att planera min köksträdgård. Har just flyttat till hus och har redan en plats i åtanke där jag vill plantera. Främst tänkte jag plantera i pallar. Tomat, gurka, sallad, ärtor och majs. jordgubbar, hallon och rabarber. potatis, morötter, palsternacka, rödbetor och lök.
Men vad jag minns från då min morfar levde (han var trädgårdsmästare) så hade han tomat och gurka i växthus. Bör man ha det om man bor i norra sverige? Och om jag skulle vilja försöka mig på att odla majs, bör jag göra det i växthus också? (enligt grannarna i byn så odlade tanten som bott här förut majs, däremot rev sonen som tog över huset efter henne hela trädgården hon hade).
Jag är total nybörjare och har nyligen äntligen börjat få lite gröna fingrar, tidigare så dog varenda blomma jag tog hem eller fick. Så alla tips är välkomna!
Tack på förhand!
Allt beror lite på var i "norra Sverige" du bor. Men gurka är bra att ha i växthus. Rabarber och hallon skulle jag inte sätta i pallkragar, delvis för att rabarbern får hiskeliga rötter och tar mycket plats, och hallon sprider sig förbenat, även om det är gudagott med just hallon. Varför inte köra upp ett potatisland och odla resten i kragarna. Majs tja, som sagt jag vet inte hur långt norröver du bor...
Hej,
så kul att du ska börja odla!
Jag tror att du har mkt hjälp av att köpa en bok, jag skulle rekommendera Lena Israelssons tjocka bok om trädgårdsodling - där kan man läsa både om olika sätt att odla, om en massa olika sorter och hon tar också (har jag för mig) hänsyn till vilken odlingszon man odlar i.
Själv bor jag i sydsverige, och redan här är det lite lurigt att få tomaterna att mogna (vissa sorter går lättare än andra), men man kan ju bygga upp ett miniväxthus av plast runt en planta planterad i en stor svart hink).
Har svårt att själv uttala mig om vad du kan odla, men om du ger lite mer info om vilken odlingszon du håller till i, så finns här flera som kan hj'älpa till.
Hej!
Jag bor i zon 5 om jag läser kartan på rätt sätt vill säga.
Orsaken till att jag vill ha rabarber i en pall är för att förhindra att den sprider sig okontrollerat på backen. Vet att min syster har haft stora problem med rabarberna de har på sin gård, och de hade låtits växa okontrollerat tillsammans med vinbärsbuskar och hallonbuskar innan hon köpte huset.
Hallonbusken vi hade som liten spred sig aldrig, har ingen aning om hur morfar lyckades med det, men den höll sig på samma plats år efter år. Vi bodde då i en radhusvilla mitt i stan. Men visst kan jag skippa hallonbusken helt, finns trots allt massor med vildhallon i skogen på vårt skifte.
Potatis lär vi nog odla direkt i backen, jag vet bara inte riktigt vart ännu.
Men sen är majs något jag verkligen vill prova, för är det något vi äter mycket av och skulle spara på att odla själva så är det just majs. Men då är det nog växthus som gäller och ett högt sådant skulle jag tro.
Om vi säger att jag kommer odla tomater, gurka och majs i växthus, kan man sätta frö av dom eller ska jag köpa typ tomatplantor?
Uppskattar all hjälp och tips jag kan få, även det lilla =)
RibesRubusVitis
10-12-2013, 13:23
Om odlingssäsongen är kort i din zon kan du med fördel börja frösådden i bostaden och plantera ut tomaterna när värmen i växthuset räcker till. Majs i växthus kan bli svårt, eftersom den är vindpollinerad. Det är därför som den bör planteras i fyrkant så att alla vindriktningar kan hjälpa till.
Hej
Du skrev så ( (enligt grannarna i byn så odlade tanten som bott här förut majs ). så kan jag säga att du kan också odla Majs i din trädgård.
H.Bassam
Läs RibesRubusVitis svar gällande majsen! Gällande rabarber så är den inte så spridningsvillig. Det tar ett antal år innan den vill skicka ut rotskott så du behöver inte vara så orolig. Jag har över 70 år gamla rabarberplantor som håller sig i schack.
Om du odlar i lite svalare klimat och är orolig för att inte hinna skörda så kan du välja sorter som tål/trivs i svalare klimat och sorter som är snabba. Det finns massor av sorter av de flesta köksväxter (gurka, tomat, majs m.m.) som hinner ge massor av fin skörd på friland. Och sen finns det sorter som måste ha växthus eller sydeuropeiskt klimat för att leverera bra.
På t.ex. Runåbergs och Impecta finns många sorter som är som gjorda för nordiskt klimat. Det stora fröfirmorna (t.ex. lord nelson och weibulls) fokuserar ju inte direkt på sorter som är extra härdiga.
Sen kan man ju alltid förodla plantor lagom tidigt inomhus, och sen skapa ett bra mikroklimat med vindskydd, upphöjda bäddar, fiberduk, varmbänk, kallbänk, m.m. för att bättra på oddsen lite. Allt du kan köpa plantor till i handeln kan du självklart förodla från frön inne, men du kanske behöver extrabelysning, köpeplantorna är ju uppdragna i växthus, med bra belysning och lagom luftfuktighet.
Piccante
13-12-2013, 12:49
Majs går bra att förkultivera i pluggbox och plantera ut när det är tillräckligt varmt. Det finns majs för klimat med kort sommar, annars föredrar de en lång varm säsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.