Andreas L
10-12-2013, 19:25
Hej,
Jag har en planta av en tropisk buske från afrika som fått något vitt på bladen. Det står två plantor i samma kruka men det är endast den ena som fått detta vita på sina blad...
Bladen ramlar snabbt av plantan och ser inte förstörda ut (inget som verkar suga ur bladen eller liknande). Det vita sitter som små "tappar" och går lätt att ta bort med fingrarna... Någon som vet vad det kan vara? En person som tittade på det påstod att det var ömsskinn från någon ohyra men jag har inte sett något krypa omkring... Har försökt att googla efter svampangrepp men hittar inget som stämmer in... Någon som kanske vet vad det kan vara???

Tacksam för svar!
/Andreas L
[attachment=79584:SAM_1228.JPG]
[attachment=79585:SAM_1229.JPG]
Anna-Karin Lundberg
11-12-2013, 07:31
Svårt att se på bilden, men känns det mjukt kan det nog vara ömsskinn, är det hårt kan det vara kristaller (av sav/saft eller vad man nu kallar växtens "blod" för) som utsöndrats inne från lövet av någon anledning.
Jag vet inte svaret på frågan, men kanske fick du en ledtråd?
Andreas L
11-12-2013, 09:16
Tack för svaret

De är inte hårt som kristaller utan snarare mjukt som ömsskinn. Det konstiga är att det bara är den ena plantan som har detta, att jag inte ser några kryp och att bladen ramlar av (friska och gröna). Om det skulle varit någon ohyra borde ju båda plantorna vara påverkade och jag skulle ha sett krypen... Bladen skulle ha varit skadade av krypen innan de trillar av... Hmm... Ett mysterie?
Hej
som du skrev om detta insekter, man måste ser insekter, så tycker jag att detta är svamp sjukdom som kallas mjöldagg och det är svamp som heter (Fungus Sphaerotheca pannosa ), så kan du google på svamp namn.
H.Bassam
Vissa växter gör sig av med överflödig vätska i mix med växtens socker. Hibiskus gör bl.a så, ibland även vissa orkidéer, såsom Phalaeonopsis, den s.k. brudorkidén
Hej
Vissa växter gör sig av med överflödig vätska kan inte göra blad krullig, som ser ut på bilder.
Obs:
överflödig vätska sällan händer.
H.Bassam
Att växter skickar ut överflödig vätska med socker händer väldigt ofta när man vattnar för mycket så där har du fel Bassam. Krulliga blad ser jag inget av på bilderna.
Andreas L
15-12-2013, 23:14
Tack för era svar!
Jag har en annan växt som gör sig av med överflödig vätska med socker och det ser inte ut som detta riktigt. Bladen trillar av gaska snabbt också vilket den vätske/socker läckande växter inte gör...
Det är också konstigt att det bara är den ena plantan som är utsatt (står två exemplar i samma kruka). Det skulle kunna vara någon typ av svamp men tycker att den andra också borde bli smittad...
Lägg ut en bild på växten så att vi får se!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.