jax_74
Jag har köpt ekologiska svartrötter och en av dem har anlag till ny blast. Skulle jag kunna förvara den frostfritt över vintern och plantera ut den att producera frön till våren? Fungerar det med en enda planta eller måste man ha flera för pollineringen? Läste att den är korspollinerare men det betyder väl bara att den riskerar att korsa sig med andra sorter om man inte vill det?
masa
CITAT (jax_74 @ 12-12-2013, 23:43) *
Jag har köpt ekologiska svartrötter och en av dem har anlag till ny blast. Skulle jag kunna förvara den frostfritt över vintern och plantera ut den att producera frön till våren? Fungerar det med en enda planta eller måste man ha flera för pollineringen? Läste att den är korspollinerare men det betyder väl bara att den riskerar att korsa sig med andra sorter om man inte vill det?

Enligt vad jag har läst kan svartroten pollinera sig själv. Det enklaste är att lämna roten i jorden, i södra delarna av Sverige brukar svartroten övervintra utan att man behöver vidta några speciella åtgärder. Längre norrut kan det kanske vara befogat med ett täcke av halm eller löv.

Själv har jag tagit frö från övervintrande svartrot ett par gånger, men det var dålig grobarhet båda gångerna. Förmodligen var sommaren för dålig för att fröna skulle hunnit till full mognad.
Alexander-VG-zon3
Kommer inte ihåg om jag köpte rötter eller frösådde var ett tag sen, men mina svartrötter får hemska mängder frön varje sommar som gror utan problem och kan lätt bli ett ogräs om man inte tar tillvara på fröna. Har några plantor sparade som jag alltid tar frön av och som får vara fleråriga sen skördar jag dom frösådda plantorna. Inga problem med övervintring i zon 3-4.
jax_74
Det låter ju bra, då kanske jag helt enkelt ska försöka plantera roten nu när det är milt nog att gräva igen? Eller är det dumt för den har ju inte rotat sig på platsen innan vintern? Jag har tyvärr ganska tung jord, bor i Skövde zon 3-4.
Alexander-VG-zon3
Jag vet inte om den hinner invintra nu tills det blir kallt, för har dom redan börjat få nya blad nu som utvecklas i värme så har dom ingen frosttålighet som dom ute som invintrat. Har du flera testa att övervintra inne (kanske i kylskåpet?) och gräv ner några.

Jorden är nog inga problem har mina både på tyngrejord som mer dränerande/lättare. Däremot ska ju inte rötterna brytas av/gå sönder när dom grävs upp och därför tycker jag det blir lättare att odla dom upphöjt i pallkrage eller i luckerjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon