|
Min kaktus är ungefär 70 cm lång och har börjat ruttna och skrumpna ihop! Det tycks ta sig längre och längre ner också. Ska jag skära av den eller något? Vet inte vad det kan bero på, råkade övervattna den en tid så jag fick skära av två lång skott. Sedan blev jag orolig och slutade nästan vattna helt och nu ser den ut såhär.. Jag vill inte förlora den, så om någon har några livräddartips tar jag gärna emot dem!
Nu är det inte väldens bästa bild.
Men som jag kan se den, är den svårt angripen av ULLÖSS!!!!
Tror den är bortom räddning, så släng den innan andra växter blir angripna.
Har någon en annan lösning så kom igen.
RibesRubusVitis
14-12-2013, 13:36
Provadopinnar, kanske, om sådana ännu går att få tag i. Ta gärna också sticklingar från en mindre angripen del av växten. http://www.blomsterframjandet.se/website1/1.0.1.0/162/1/
CITAT (RibesRubusVitis @ 14-12-2013, 13:36)  Provadopinnar, kanske, om sådana ännu går att få tag i. Ta gärna också sticklingar från en mindre angripen del av växten. http://www.blomsterframjandet.se/website1/1.0.1.0/162/1/Det enda som biter på ullöss är provado plus spray eller calypso, om man har tur. Här tror jag angreppet gått för långt tyvärr.
Åhh nej! Men tack för svaren! Googlade ullöss och det är nog det. Fick lite panik och flyttade på mina andra växter bredvid, de är alla kaktusar. Jag har haft den här kaktusen i över tio år och det känns hemskt att kasta den, det finns inte någon del av den som inte är angripen av dessa ullöss så jag kan inte ta någon stickling  Sån otur! Nu ska jag sätta mig och läsa om lössäcklena och försöka förstå mig på hur den kan ha fått dem.. Hoppas inget annat har blivit angripet!
Är det någon som vet hur man får ullöss på sina växter? Jag lyckades inte hitta någon information om det.
Vet inte säkert, men ett hett tips är, att det följer med nyköpta växter hem.
Jag har alltid nya växter i karantän några veckor.
Så smart, tack för tipset! Kan ullöss kanske komma om man har övervattnat en växt? Är det någon som vet när först man kan se om en växt är angripen av lössen? Det syns ju som "vita kuddar" uppenbarligen, men är de det första tecknet eller kan man upptäcka dem innan det vita luddet har kommit?
Hej Ullöss kommer ofta med växter fr¨n affären, de ser inte p¨grund att de kommer på rötter, så är det svårt att man ser de före att de kommer på stam och blad, men kan märke att växter blir dåligt, det är svårt att man blir fri av de, på grund att de lägger på rötter, och Provadopinnar blir för bjöd i Sverige, men så kan man rensa omkring växter, och döda alla insekter som såg, plus ska man ta planta ur kruka och döda insekter som finns på rötter, plus kan man plantera dem på ny bra jord, men före ska man spreja de på vatten som blandad med T sprit o tvål och gör detta flera gångar till du ser att planta blir frisk:
obs Banding: A 2 delar vatten, 2 delar såpa och 3 delar T-röd. det är stark man kan prova på några blad och vänta en dag om det händer ingenting till växter, då kan du börja spreja hela växter. b0.2 dl såpa och 0.1 dl T-röd i 1 liter vatten. H.Bassam
Tack så mycket för informationen Bassam! Det är på tiden att jag lär mig lite om dessa ullöss tror jag. Nu vet jag lite mer!
Köper man växter från butiker får man nog räkna med att man får ullöss förr eller senare. De vanliga som finns ovan jord är lätta att hantera: man ser ju dem om man kollar växterna då och då. Bäst att ta död på dem med ett systemiskt gift, typ Calypso. Då vattnar man med det och växterna tar upp det (utan att skadas). När ullössen suger växtsaft blir de förgiftade. Rotlöss (nära släkt eller möjligen samma art) är lite svårare att spåra utom vid omplantering. Ulltussarna är äggsamlingar från lössen och kan tas bort rent mekaniskt (pincett) och med IPO (IsoPropylAlkohol) som kan sprutas på.
Tack för svar!! Jag har slängt ut sex kaktusar till idag. Så arg!
CITAT (myraan @ 16-12-2013, 15:22)  Tack för svar!! Jag har slängt ut sex kaktusar till idag. Så arg!  Tyvärr är dom svårbekämpade, så det var nog det bästa.
Hej Nej myran, vad gjorde du, jag tycker om du försökar rädda dem, den här problem kommer hela tiden, så man behöver lära sig rädda dem, det är inte svårt med insekter, för att man kan se dem och döda dem.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
16-12-2013, 20:17
CITAT (pejori @ 14-12-2013, 15:15)  Det enda som biter på ullöss är provado plus spray eller calypso, om man har tur. Här tror jag angreppet gått för långt tyvärr.  Provado pinnar tar även på ullöss enligt tillverkaren  ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Och i med den också var övervattnat så tror jag inte det gått rädda den ändå.
Jag ska införskaffa spray snarast möjligt tänkte jag!
Det kanske var dumt att kasta, eller alla står fortfarande utomhus i sina krukor, men de klarar sig nog inte så så länge. Vet inte om jag orkar försöka rädda dem då krypen är överallt, vet inte vart jag ska ställa växterna under tiden heller. Har en Agave som jag tog bort en lus på, men den VÄGRAR jag att kasta. Hur sprider sig ullössen egentligen? Kan de spridas rum till rum? Finns de kvar i fönstret där växterna stått när de var angripna? Händer det att de lämnar växterna?
Desperat ilska!
CITAT (myraan @ 16-12-2013, 20:24)  Jag ska införskaffa spray snarast möjligt tänkte jag!
Det kanske var dumt att kasta, eller alla står fortfarande utomhus i sina krukor, men de klarar sig nog inte så så länge. Vet inte om jag orkar försöka rädda dem då krypen är överallt, vet inte vart jag ska ställa växterna under tiden heller. Har en Agave som jag tog bort en lus på, men den VÄGRAR jag att kasta. Hur sprider sig ullössen egentligen? Kan de spridas rum till rum? Finns de kvar i fönstret där växterna stått när de var angripna? Händer det att de lämnar växterna?
Desperat ilska! Dom finns kvar i /på fönsterbrädor och i ytterkrukor. Torka rent miljön ordentligt , helst med sprit. Dom kryper, så har en växt det är risken stor att resten i fönstret också har angrepp. Sanera och isolera de växter du måste ha kvar och behandla dom stenhårt. Tidsödande, men det kan gå om man är enveten. Plantera om och passa på att doppa rotsystemet i spritlösning. (T-röd duger utmärkt) IsoPropylAlkohol Är bäst, men hyffsat dyrt.
Tack för svar. Jag sparar fyra små kaktusar som jag har isolerat. Ska behandla dem med provado plus spray. Gud vilket jobb. Ska kolla över varenda milimeter innan jag köper nya växter i fortsättningen!
jag har ställt undan de växter som är angripa nu. jag har läst att man ska plantera om, doppa rötterna i T-röd och så kommer jag att bespruta med provado plus spray. jag vill bara försäkra mig om att denna metod fungerar på suckulenter? det är en agave och några kaktusar. låter lite läskigt att doppa i T-röd..
Hej
Om man använder Provado plus, det är räcker på grund att Provado plus går med växter sav så insekter kan suga dem och de ska dö, som jag sa att detn är bra om man döda insekter som man ser,
Obs
man behöver höja fukt omkring sina växter, på att man spreja vatten på dem, på grund av löss hatar fuktigt, så attackerar de inne växter ofta .
H.Bassam
Det finns ingen garanti att ullössen försvinner, oavsett diverse åtgärder. Kasta de som är värst drabbade och isolera de som är mindre drabbade. Inte säkert att resterande växter åker på skiten. Men ullöss är SVÅRA att bli av med. Man lär sig av sina misstag och det är bl.a att inte köpa växter på ICA eller liknande.
nej, riktigt tråkigt.. undrar om jag någonsin kommer våga ta upp mina drabbade växter igen. men ett försök måste jag göra, även om jag slängt över hälften.. Bassam säger att det är bra att spraya vatten på växterna då lössen hatar fukt. låter logiskt. klarar växterna att jag gör det kanske en gång om dagen? tänker mest på att det är suckulenter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|