Lina och Olav
Hej!

Jag bor nu i lägenhet och inser att jag måste begränsa mitt odlande rejält. Jag skulle ändå vilja få såpass med frukt att det täcker husbehovet av chili och om än inte hela behovet av paprika så åtminstone så mycket som möjligt.

Om ni gör avkall på allt som är ovanligt, spännande, vackert o.s.v. och bara tänker på lättodlade, högproduktiva sorter, vad har ni för favoriter då? Tips önskas på sådana som ger bra redan första säsongen och helst inga jättehöga sorter.

Buran sweet är den absolut bästa paprikan som jag odlat, lliten planta, snäppet under "normalstora" frukter och mkt produktiv. Deb ska absolut sås igen.

På chilifronten har jag ingen som helt passar in på mina nya kriterier. Blue Christmas är så vacker men lite små frukter för att jag ska räkna den som högproduktiv. Atomic Heart gav jättemycket men jag vill minnas att plantan också blev gigantisk.

PMK
Goat Horn är min favorit än så länge. Producerat mycket för mig, lagom stark och lagom stora frukter. Lite högväxande kanske men det går ju alltid att toppa/beskära efter önskemål!

Paprika tycker jag är svårare, kräver enligt min erfarenhet rejält stora krukor och fina förhållanden och ger ganska "lite" per planta i förhållande till hur mycket man äter. Tänk: Vid en middag kanske det går åt två paprikor och två chilis i anrättningen, vilket kan vara hela paprikaskörden på den plantan det året, men bara en bråkdel av all frukt från en chiliplanta. Väldigt mycket enklare att bli självförsörjande på chili helt enkelt. smile.gif
Piccante
Chili finns ju så enorm mångfald av så det är svårt att säga en rak ut. Ska den vara stark? Eller vilken typ av chili skulle du föredra? Apache är en kompakt buskformig chili som är bra för krukodling och ger mycket frukt. Ganska stark och passar bra till chilipulver och att ha i grytor.
Lina och Olav
Tack för svaren! Ska se om jag kan fåntag på Goat horn och Apache. Jag är inte jättepetig med styrkan på chilin men lite styrka måste det vara iallafall och i övrigt önskar jag att den är lättodlad, klarar sig i en kruka på 5-6liter och helst en avlång variant (tycker dom är lättare att pilla ut kärnorna på än dom runda). Och jo jag är medveten om att det blir svårt att täcka behovet av paprika med bara ett par plantor, men när man nu bara får plats med ett par-tre plantor av varje så vill jag gärna ha någon sort som ger goda förutsättningar för en god skörd!
Ally
CITAT
Buran sweet är den absolut bästa paprikan som jag odlat, lliten planta, snäppet under "normalstora" frukter och mkt produktiv. Deb ska absolut sås igen.

Var fick du tag i "Buran" frö? Sökte på nätet men hittade inga svensk fröfirmor
Piccante
CITAT (Ally @ 24-12-2013, 00:33) *

Det svenska utbudet av chili och paprika är väldigt begränsat tyvärr. Googla på sweet pepper Buran så hittar man Seeds of Distinction tex.
http://www.seedsofdistinction.co.uk/vegeta...rs/pepper-buran
Piccante
En chili jag var väldigt nöjd med är Kung Pao som är en chili av thaichili-typ. Bangalore Torpedo är en indisk, avlång chili som också är väldigt produktiv och har god smak.
Lina och Olav
CITAT (Ally @ 24-12-2013, 00:33) *

Jag kommer inte ihåg. Jag tror inte att jag har köpt dom själv utan att jag har fått dom genom ett byte alt. frökedja. Jag har haft den i ett par år och tagit fröer själv. Du kan få fröer av mig om du är intresserad (öppet pollinerade) Pm:a i så fall.
Ally
pm skickat smiley_small_hug.gif
lottapotta
Lite sent svar, kanske, men jag tipsar ändå! smile.gif

Det finns en nätsajt, jalapeno.nu ,som säljer chili bl.a. De har stort, strukturerat utbud och till och med en informationssida om styrkan i deras olika chili så man vet vad man får. Jag har handlat där några gånger, och det har varit fin grobarhet på fröerna och bra service. Jag rekommenderar dem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon