Hej alla odlare, hoppas att några hänger kvar här trots att det är vinter.
Det är nämligen så att jag har blivit med odlingslott till nästa säsong. Oturligt nog blev jag också av med min fina spade under bostadsområdets städdag, vilket gör att jag måste införskaffa en ny. Dessutom behöver jag köpa lite mer redskap, skyffeljärn eller liknande till exempel.
Vetskapen om att det står tusentals spadar runt om i Sverige som aldrig mer att kommer användas och bara tar upp plats för ägarna retar mig nått jäkligt om jag nu skall köpa en helt ny i butik. Främst ur miljösynpunkt, varför i hela friden producera nytt om man kan köpa begagnat, tänker jag? Jag har dock sprungit på diverse loppisar redan utan en spade i sikte, och vänder mig nu hit. Har ni några råd och idéer? Har ni nånsin stött på nått ställe som säljer sånt begagnat, eller har tips på ställen förutom Blocket och Tradera?
Någon här kanske rent av har något till salu?
Som sagt, ett långskott, jag har hela vintern på mig att leta!
Tack och hej,
Niklas!
Piccante
15-12-2013, 22:56
Antikaffärer och second hand säljer redskap ibland. Jag har köpt bra begagnade redskap som jag varit nöjd med.
Det där är sådant som brukar finnas på auktioner och liknande. Kolla med dem som köper upp hela dödsbon i din närhet, kanske? De kanske slänger dem?
Kanske du får napp om du sätter upp lappar vid mataffären och vid kollot? De som har slutat odla kanske ringer dig? Skriv också på sökes-avdelningen här på Odlas Forum!
theseraphim
27-12-2013, 16:54
Kolla även Blocket för där hamnar allt som folk tröttnat på eller inte längre behöver.
På Facebook finns grupper för köp och sälj och även bortskänkes/önskas -grupper. Vissa grupper är för hela Sverige och vissa för städer/kommuner osv. Min erfarenhet är att de flesta av dessa grupper är väldigt aktiva. Dessutom är det ju gratis att annonsera. Bara att du söker på köp/ sälj, bortskänkes osv när du är inloggad, så får du upp diverse grupper. Vissa grupper är "öppna" och vissa måste du begära medlemskap i (Bara att trycka på den knappen "Gå med i grupp".
Tyvärr måste man ju vara medlem i Facebook vilket många inte vill. Ett alternativ är ju att ha medlemskapet bara för att vara med i grupper, bara för att man har Facebook så behöver man ju inte göra inlägg osv på sin sida
Tack för flera bra tips!

Skall definitivt se över möjligheten att sätta upp lappar (även om säsongen är rätt låg just nu) och framför allt Facebook-gruppen. Jag råkar dock vara en av de som är lite anti Facebook och har därför tagit bort min användare men jag kan alltid låna en bekants konto. Tack!
Ännu ingen lycka i letandet dock, men jag vet ett par ställen jag vill besöka här i området. Återkommer med resultatet när jag varit där, men kom gärna med fler tips om ni kommer på något/har gjort nått liknande!